Πρόσφατα η Yamaha Motor Co. έδωσε στη δημοσιότητα το καινούργιο της «New Medium-term Management Plan», δηλαδή το μεσοπρόθεσμο επιχειρηματικό σχεδιασμό της -αφορά τα επόμενα τρία χρόνια.
Αρνητικό ρόλο για την ιαπωνική παραγωγή αυτήν την εποχή είναι το ισχυρό γιεν, που κάνει τις ιαπωνικές εξαγωγές πολύ ακριβές. Όμως το κίνητρο είναι τεράστιο: το 2009 κατασκευάστηκαν 52 εκατομμύρια μοτοσυκλέτες, το 2010 έφτασαν τα 59 εκατομμύρια, ενώ το 2011 ανήλθαν στα 63 εκατομμύρια! Δηλαδή 21% αύξηση σε 3 χρόνια. Χρειάζεται πολλή φαντασία για να καταλάβουμε από πού προήλθε;
Πώς σχεδιάζουν οι εταιρείες τις επόμενες κινήσεις τους; Πώς ξέρουν ποιες αγορές έχουν δυνατότητα επέκτασης και ποιες όχι; Απαντήσεις στις κρίσιμες αυτές διαδικασίες προσφέρει μία από τις διαφάνειες που έδωσε στη δημοσιότητα η Yamaha, μαζί με το νέο μεσοπρόθεσμο επιχειρηματικό σχέδιό της.
Στις μοτοσυκλέτες, οι πιο ενδιαφέρουσες εξελίξεις θα είναι η παραγωγή της νέας σειράς τρικύλινδρων Yamaha με τον κινητήρα που είδαμε στην Έκθεση της Κολωνίας, και του νέου μικρού σπορ YZF-R250 στην Ινδία.
Στην εικόνα βλέπουμε ένα γράφημα δύο αξόνων. Ο οριζόντιος άξονας «Χ» αναφέρεται στον συνδυασμό Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν / Κατά Κεφαλήν Εισόδημα, που σημαίνει ότι όσο πιο μακριά από το «0» τοποθετείται μια χώρα, τόσο μεγαλύτερες είναι οι οικονομικές δυνατότητες των κατοίκων της να αγοράσουν ακριβές μοτοσυκλέτες.
Στον κάθετο άξονα «Ψ» από την άλλη, εκφράζεται η ικανότητα της Yamaha να πουλήσει μοτοσυκλέτες στις διάφορες αγορές. Δηλαδή ο «βαθμός διείσδυσης» των μοτοσυκλετών της σε μία αγορά. Αυξημένη διείσδυση σημαίνει περισσότερες πωλήσεις και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς.
Αυτό που βλέπουμε είναι ότι αγορές όπως η Κίνα και η Ινδία, όπου το σύνολο των πωλουμένων δικύκλων φτάνει τις μερικές δεκάδες εκατομμυρίων, μια διείσδυση 10% σημαίνει ότι η Yamaha πουλά πολύ λιγότερες μοτοσυκλέτες από όσες θα μπορούσε.
Ο συνδυασμός των δύο αυτών μετρήσεων καθοδηγεί (μαζί με άλλα οικονομικά και δημογραφικά στοιχεία) τα επιχειρηματικά πλάνα της εταιρείας για τα επόμενα χρόνια. Και όπως φαίνεται καθαρά από τα σχετικά βελάκια, μόνον στις χώρες της Ασίας και της Λατινικής Αμερικής εμφανίζονται δυνατότητες ανάπτυξης, καθώς Ευρώπη και ΗΠΑ προσπαθούν να βγουν από την κρίση.
Μην παραξενευτείτε λοιπόν όταν στα επόμενα λίγα χρόνια θα παρουσιάζονται πολλά μικρά και μεσαία μοντέλα. Μεγάλες και ακριβές μοτοσυκλέτες θα αρχίσουν πάλι να παρουσιάζονται όταν το κατά κεφαλή εισόδημα στις αναπτυσσόμενες αγορές ξεπεράσει τα 20.000 ευρώ.