Στο Misano η ιστορική φίρμα παρουσίασε τον νέο τετρακύλινδρο κινητήρα σε διάταξη V-90 μοιρών, τον πρώτο στην ιστορία της – αν δεν μετρήσουμε εκείνον του πρωτότυπου Ducati Apollo (1964) με τον αερόψυκτο V-4 90o και 1.257 κ.εκ. που απέδιδε 100 ίππους. Προοριζόταν για την αμερικάνικη αγορά, αλλά δεν πέρασε ποτέ στην παραγωγή. Δέκα χρόνια πριν το Apollo, δηλαδή το 1954, ο Ingegnere Δρ. Fabio Taglioni (Φάμπιο Ταλιόνι) είχε παρουσιάσει το δεσμοδρομικό σύστημα κίνησης των βαλβίδων (Ντέσμο, Desmo) που πέρασε στην ιστορία σαν μία από τις σημαντικότερες εξελίξεις στους κινητήρες ΕΚ – και σε κάθε Ducati από τότε μέχρι σήμερα. Έπειτα, το 1987 η Ducati κατάφερε να προσαρμόσει το δεσμοδρομικό σύστημα για να λειτουργεί και σε τετραβάλβιδες κεφαλές –η θεωρία αποτέλεσε τη διπλωματική εργασία της νεοεκκολαπτόμενης ιδιοφυΐας που άκουγε στο όνομα Massimo Bordi. Μετά την αποφοίτησή του από το Πανεπιστήμιο της Μπολόνια ο Bordi προσλήφθηκε στην Ducati από τον ίδιο τον Taglioni που ήταν, από τα φοιτητικά χρόνια του νεαρού, ο μέντοράς του. Στο ίδιο αυτό σύστημα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό η απίστευτη απόδοση του V-2 Superquadro, του πλέον εξελιγμένου και ισχυρού δικύλινδρου παραγωγής στην ιστορία, ο οποίος κινεί την Ducati Panigale από το 2011. Τέλος κυρίως χάρη στο Ντέσμο είναι ο V-4 της Ducati MotoGP17 Desmosedici ο πλέον ισχυρός κινητήρας των MotoGP, αφού μπορεί να περιστρέφεται σχεδόν ως τις 20.000σαλ χωρίς να σπάει. Τώρα η Panigale μάς αποχαιρετά. Θα μείνει στην παραγωγή μόνον η μικρότερη της σειράς η 959. Γιατί; Η πιο εύκολη απάντηση είναι διότι δεν έφερε το ζητούμενο: τον τίτλο στο Παγκόσμιο Superbike, έναν θεσμό όπου λίγο-πολύ κυριαρχήθηκε μέχρι το 2011 από τους Ιταλούς. Ο νέος V-4 έχει διάμετρο εμβόλων 81 χιλ, διάσταση που αποτελεί το όριο για τους κινητήρες των MotoGP – τονίζοντας την άρρηκτη σχέση των δύο. Όμως η διαδρομή αυξάνεται από τα 48,5 χιλ του αγωνιστικού στα 53,5 για τον παραγωγής. Η διαφορά προσθέτει 103 κυβικά στον παραγωγής, αλλά σύμφωνα με πηγές, η εξέλιξη ενός κινητήρα 1.000 κυβικών για το Παγκόσμιο Superbike είναι πανεύκολη υπόθεση. Η απόδοσή του Desmosedici Stradale δηλώνεται στους 210 ίππους στις 13.000 σαλ και η ροπή του στα 12,24 χλγμ στις 12.250 σαλ. Το πιο ενδιαφέρον χαρακτηριστικό του πάντως είναι ο στρόφαλος, στον οποίο τα κομβία των μπιελών είναι τοποθετημένα με διαφορά 70 μοιρών. Με τον τρόπο αυτό θεωρητικά οι κραδασμοί από την περιστροφή του αλληλοεξουδετερώνονται και έτσι ο V-4 δεν χρειάζεται αντίβαρα ή άξονες εξισορρόπησης –συστήματα που κλέβουν αρκετή ιπποδύναμη. Η βελούδινη λειτουργία επιτρέπει στον Desmosedici Stradale να περιστρέφεται ως το κόκκινο των 14.000 σαλ. Η διάταξη των κομβίων στον στρόφαλο σημαίνει πως η σειρά ανάφλεξης είναι 0°-90°-290°-380° – την οποία η Ducati αποκαλεί «Twin Pulse», δηλαδή σειρά ανάφλεξης Δύο Σφυγμών. Σε απλά ελληνικά αυτό σημαίνει ότι η μία σειρά (δύο κύλινδροι) του V μπαίνει στον χρόνο ανάφλεξης με διαφορά 90 μοιρών μεταξύ τους, ακολουθεί μια μακρά σιωπή 200 μοιρών και κατόπιν έρχεται – πάλι με διαφορά 70 μοιρών – η ανάφλεξη στη δεύτερη σειρά κυλίνδρων. Ο όλος κινητήρας έχει γυρίσει 42 μοίρες προς τα πίσω, ώστε το μήκος του να μικραίνει σημαντικά σε σχέση με τον V2 της Panigale. Ακόμη, όπως και στον αγωνιστικό, περιστρέφεται ανάποδα προς την φορά κίνησης, με αποτέλεσμα να εξουδετερώνονται σε μεγάλο βαθμό τα γυροσκοπικά φαινόμενα που δημιουργούνται από την λειτουργία του αλλά και την περιστροφή των τροχών – αυξάνοντας έτσι την ευελιξία και την ευκολία/ταχύτητα αλλαγής κατεύθυνσης της μοτοσυκλέτας. Πρόσθετα πλεονεκτήματα της λειτουργίας αυτής είναι ότι μειώνει την τάση για σούζα και το ανασήκωμα του πίσω μέρους κατά το φρενάρισμα. Ο μικρός όγκος αντικατοπτρίζεται και στο βάρος του Desmosedici Stradale που δεν ξεπερνά τα 64,86 κιλά –είναι δηλαδή μόλις 2,27 κιλά βαρύτερος από τον δικύλινδρο της 1299 Panigale. Η τροφοδοσία του γίνεται μέσα από οβάλ σώματα ψεκασμού με συνολική επιφάνεια που αντιστοιχεί σε διάμετρο 52 χιλ. Το φιλτροκούτι έχει χωρητικότητα 12,8 λίτρα, οι βαλβίδες εισαγωγής διάμετρο 34 χιλ ενώ οι εξαγωγής 27,5 χιλ. Πρέπει να είναι τοποθετημένες σχεδόν κάθετα προς το έμβολο, αφού ναι μεν δεν ξέρουμε την περιεχόμενη γωνία, αλλά αν κρίνουμε από τη σχέση συμπίεσης 14 προς 1, αυτή θα πρέπει να είναι πολύ μικρή. Τη διαχείριση του λιπαντικού στον φοβερής απόδοσης κινητήρα έχουν αναλάβει τέσσερις αντλίες. Μία υψηλής πίεσης και τρεις ακόμη για την περισυλλογή και απομάκρυνση του λαδιού και του ελαιονέφους από τον στροφαλοθάλαμο, ώστε να μειωθούν οι απώλειες από τη συμπίεσή τους. Τέλος ο κινητήρας αποτελεί ενεργό ή φέρον μέλος του πλαισίου κατά την εταιρική παράδοση – όμως την πλήρη μοτοσυκλέτα και τα τεχνικά της χαρακτηριστικά θα μπορέσουμε να τα μελετήσουμε όταν παρουσιαστεί στην Έκθεση EICMA, τον Νοέμβριο. Δείτε και ακούστε τον νέο V4 Desmosedici Stradale: