Ένας διαρκής βουβός πόλεμος διεξάγεται τις τελευταίες δεκαετίες στην ανατολή, ανάμεσα στις πολυπληθέστερες χώρες της γης.
Κίνα και Ινδία είναι εμπλεγμένες σε έναν αόρατο αγώνα σούμο διαρκείας, παλεύοντας άλλοτε υποδόρια και άλλοτε φανερά για την επικυριαρχία στην νοτιοανατολική Ασία. Ευτυχώς ο αγώνας αυτός έχει μείνει για την ώρα στα πλαίσια της οικονομικής σφαίρας.
Πρόσφατα η Ινδία πήρε το πάνω χέρι σε ό,τι αφορά τη μοτοσυκλέτα, αφού πλέον στη «μεγαλύτερη δημοκρατία» του κόσμου πωλούνται περισσότερα δίκυκλα από ό,τι σε οποιαδήποτε άλλη χώρα.
Τι εννοούμε περισσότερα δίκυκλα; Ακριβώς 17,7 εκατομμύρια. Δηλαδή λίγο πάνω από 48.000 κάθε μέρα. Συγκριτικά να πούμε πως οι πωλήσεις στη σακατεμένη αγορά της Ελλάδας το 2016 δεν έφτασαν καν τις 40.000. Οι ετήσιες εννοούμε…
Η Ινδία πήρε την πρωτοκαθεδρία με διαφορά ενός εκατομμυρίου δικύκλων από την Κίνα, στην οποία πέρσι πουλήθηκαν «μόλις» 16,8 εκ. δίκυκλα. Η αγορά της Ινδίας αυξήθηκε εντυπωσιακά την τελευταία επταετία, οπότε το μέγεθός της μεγάλωσε κατά 32%.
Έτσι τώρα το 80% περίπου των οχημάτων στους δρόμους της χώρας είναι δίκυκλα. Από τα 17,7 εκατ. που πουλήθηκαν, τα 5 ήταν σκούτερ –τα οποία είναι πολύ πιο δημοφιλή στα αστικά κέντρα. Το πλέον δημοφιλές δίτροχο στην Ινδία είναι το Honda Activa, ένα σκούτερ.
Η άνοδος στις πωλήσεις τροφοδοτήθηκε από δύο βασικούς παράγοντες. Ο ένας είναι η εντυπωσιακή αύξηση των γυναικών που οδηγούν δίκυκλο. Για παράδειγμα οι γυναίκες αποτελούν το 35% των πελατών της Honda που είναι το Νο1 στις πωλήσεις σκούτερ.
Ο άλλος είναι η εντυπωσιακή διεύρυνση και βελτίωση της οδικής υποδομής που οφείλεται στις μαζικές κρατικές επενδύσεις και έχει οδηγήσει στη αλματώδη αύξηση των ασφαλτοστρωμένων δρόμων όχι μόνον στις πόλεις αλλά και στην επαρχία.
Αλλά βέβαια η κινητήρια δύναμη πίσω από όλες αυτές τις αλλαγές είναι η διαρκής μεγέθυνση των βιομηχανικών μεγεθών της Ινδίας. Αυτή η βιομηχανική ανάπτυξη συνοδεύεται από την αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος, τη διεύρυνση και διευκόλυνση της πίστωσης, την εξάπλωση του ηλεκτρονικού εμπορίου και βέβαια την αστικοποίηση, παράγοντες που επίσης συνέβαλλαν στην αύξηση των δίτροχων μετακινήσεων.
Η ανάπτυξη αναμένεται να συνεχιστεί με ρυθμό 9-11% ετησίως για τα επόμενα χρόνια.
Αντίθετα στην Κίνα η αγορά μοτοσυκλετών έχει μπει σε μια καθοδική φάση. Το 2016 πουλήθηκαν 10,88% λιγότερα δίκυκλα από ό,τι το 2015. Το 2010 στην Κίνα είχαν πουληθεί 27,51 εκατ. δίτροχα. Το 2015 το νούμερο αυτό είχε κατέβει στα 24,51 εκατομμύρια.
Κύρια αιτία είναι τα μέτρα κατά της ατμοσφαιρικής μόλυνσης που σε 200 πόλεις έχουν οδηγήσει στην απαγόρευση κυκλοφορίας δικύκλων! Έπειτα η αγορά της Κίνας ασφυκτιά, καθώς είναι ελεγχόμενη από αυστηρούς και περιοριστικούς κανονισμούς και νόμους.
Κι ακόμα, στην Κίνα κατασκευάζονται και πωλούνται πάρα πολλά φτηνά αυτοκίνητα, τα οποία επίσης αποσπούν πωλήσεις από τα δίτροχα. Στην Ινδία η διαφορά τιμής ανάμεσα στα αυτοκίνητα (ακόμη και τα πιο φτηνά) και τα δίτροχα παραμένει μεγάλη.
Θανάσης Χούντρας