Πριν λίγες μέρες η Husqvarna παρουσίασε τη σειρά των Μοτοκρός μοντέλων της για το 2017, τα οποία για πρώτη φορά στην ιστορία της εταιρείας φορούν και σύστημα traction control (TCS, σύστημα ελέγχου πρόσφυσης).

Στην εποχή μας τα ηλεκτρονικά βοηθήματα αντικαθιστούν την ιπποδύναμη. Με την έννοια ότι κάνουν τις μοτοσυκλέτες πιο εύχρηστες και γρήγορες, αφού βοηθούν να κατέβει η δύναμη στον δρόμο χωρίς απώλειες και ανεπιθύμητα γλιστρήματα του πίσω τροχού.

Πλέον η απλή αύξηση της ιπποδύναμης, όπως έκαναν τα εργοστάσια ως τα τέλη της προηγούμενης δεκαετίας, δεν προσφέρει καλύτερες επιδόσεις –το αντίθετο μάλιστα. Ελέγξιμη και όχι περισσότερη ιπποδύναμη, αυτό κάνει τις μοτοσυκλέτες ταχύτερες και ασφαλέστερες.

Η ευρύτατη εξάπλωση του TCS στις μοτοσυκλέτες ασφάλτου έχει φέρει την τεχνογνωσία των εταιρειών σε τέτοιο επίπεδο εξέλιξης που να πιστεύουν ότι θα λειτουργήσει σωστά και στο χώμα. Παρεμπιπτόντως, πρώτο μοντέλο παραγωγής με TCS ήταν το Kawasaki KX450F του 2015.

husqvarna2

Η λειτουργία ενός τέτοιου συστήματος σε μοτοσυκλέτα που κινείται σε εδάφη εξ ορισμού περιορισμένης πρόσφυσης, αποτελεί μεγάλη τεχνολογική πρόκληση. Γιατί η οδήγηση στο χώμα περιλαμβάνει -ή σωστότερα απαιτεί- το γλίστρημα, ειδικά του πίσω τροχού.

Η πρόκληση λοιπόν είναι να προγραμματιστεί έτσι το TCS ώστε να αναγνωρίζει τη διαφορά μεταξύ «χρήσιμου γλιστρήματος» όπως το πλασάρισμα της μοτοσυκλέτας πριν την στροφή το οποίο επιζητά ο αναβάτης και του «άχρηστου γλιστρήματος» όπως είναι το ανεξέλεγκτο σπινάρισμα του τροχού όταν δεν βρίσκει πρόσφυση.

Η σειρά Motocross 2017 της Husky αποτελείται από τρία τετράχρονα μοντέλα, τα FC450, FC350 και FC250 και τέσσερα δίχρονα. Αυτά που μάς ενδιαφέρουν εδώ είναι τα τετράχρονα που είναι όλα εξοπλισμένα με ένα νέο πανίσχυρο Σύστημα Διαχείρισης Κινητήρα (EMS) της Keihin με ιδιαίτερα αυξημένη υπολογιστική ικανότητα.

Αυτό επιτρέπει την πιο ομογενοποιημένη παράλληλη λειτουργία των διαφορετικών διαμορφώσεων απόδοσης του κινητήρα, του συστήματος ελέγχου εκκίνησης (launch control) και του TCS.

Πως λειτουργεί ο έλεγχος πρόσφυσης στα τρία FC; Το EMS της Keihin παρακολουθεί διαρκώς τις στροφές του κινητήρα και τη θέση του γκαζιού. Όταν αντιληφθεί ανέβασμα στροφών, αναλύει τα δεδομένα και ανάλογα με το άνοιγμα του γκαζιού, αποφασίζει την ενεργοποίηση του συστήματος ελέγχου πρόσφυσης που μειώνει την ιπποδύναμη, μέχρι να ξαναβρεί πρόσφυση η μοτοσυκλέτα.

husqvarna3

Η μείωση της ισχύος επιτυγχάνεται με τη μείωση του ρεύματος και όχι του καυσίμου, γιατί αυτό εγγυάται ταχύτερη απόκριση του συστήματος.

Η εξέλιξη του traction control έγινε στις αγωνιστικές μοτοσυκλέτες, όπου παρά τους περιοριστικούς κανονισμούς, υπάρχει με την μία ή την άλλη μορφή εδώ και σχεδόν 10 χρόνια.

Δεν γνωρίζουμε πόσο αποδοτικά και έξυπνα λειτουργεί το σύστημα της Husqvarna. Στην άσφαλτο, τα πρώτα χρόνια η λειτουργία παρόμοιων συστημάτων ήταν σε κάποιες περιπτώσεις χοντροκομμένη και απότομη.

husqvarna4

Όμως η αμείλικτη εξέλιξη τα έχει φτάσει σε ένα επίπεδο που η λειτουργία τους είναι ανεπαίσθητη και απόλυτα ενσωματωμένη στη συμπεριφορά της μοτοσυκλέτας, κάτι σαν φυσικό αντανακλαστικό.

Οπότε προφανώς αναμένουμε την ενσωμάτωση στις μοτοσυκλέτες χώματος ακόμα ισχυρότερων ηλεκτρονικών συστημάτων με αισθητήρες και μονάδες συνυπολογισμού των αδρανειακών επιταχύνσεων (IMU, Inertial Movement Unit).

Θανάσης Χούντρας