«Ήταν πρωί προς μεσημέρι της προπερασμένης Παρασκευής όταν στην Ελλάδα ανεμογεννήτριες και υδροηλεκτρικές τουρμπίνες κατέρριπταν ένα ρεκόρ. Αθόρυβα, χωρίς φωτάκια να αναβοσβήνουν και χειροκροτήματα. Επί πέντε ώρες διασφάλισαν, για πρώτη φορά στην ελληνική ιστορία, την πλήρη ενεργειακή επάρκεια της χώρας με πράσινη ενέργεια. Ταυτόχρονα, διοχέτευαν περισσότερη ενέργεια από ποτέ στο δίκτυο με συνολικά 3.106 μεγαβατώρες, ανακοίνωνε μερικές μέρες αργότερα ο ΑΔΜΗΕ», γράφει το Spiegel Online με τίτλο «Η Ελλάδα καλύπτει για πρώτη φορά πλήρως τις ενεργειακές της ανάγκες με οικολογικό ρεύμα».
Μόνο τότε έγινε φανερό ότι η χώρα πετύχαινε, έστω και για μερικές ώρες, ένα σημαντικό στόχο. Έμοιαζε σχεδόν με σύντομο ταξίδι στο μέλλον. Πίσω στο παρόν περιμένουν σημαντικές προκλήσεις: Όπως και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, έτσι και η Ελλάδα περιόρισε την εξάρτησή της από το ρωσικό αέριο μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία εισάγοντας περισσότερο υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).
Επιπλέον, η χώρα έχει εντατικοποιήσει την εξόρυξη λιγνίτη αναβάλλοντας προς το παρόν το σχέδιο τερματισμού της αξιοποίησης ορυκτών καυσίμων. Παρά τα σημαντικά εμπόδια, το ποσοστό των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας συνεχίζει να αυξάνεται. Μέχρι τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους, βρίσκονταν στο 46%, ενώ το 2021 ήταν στο μόλις στο 42%, ανακοίνωσε η δεξαμενή σκέψης The Green Tank».
Ελλάδα: «Πλαφόν στις τιμές τροφίμων»
«Στο 12% έφθασε ο μέσος πληθωρισμός στην Ελλάδα τον περασμένο Σεπτέμβριο. Για ορισμένα βασικά τρόφιμα η αύξηση των τιμών ήταν ακόμη μεγαλύτερη: τα γαλακτοκομικά προϊόντα, για παράδειγμα, έχουν ακριβύνει 23%, το ψωμί και το κρέας κοστίζουν περίπου 18% περισσότερο», γράφει η ιστοσελίδα της ARD, tagesschau.de με τίτλο «Πλαφόν στις τιμές τροφίμων»
Για το λόγο αυτό η ελληνική κυβέρνηση θέλει να εισάγει τέλη Οκτωβρίου το λεγόμενο ‘καλάθι της νοικοκυράς‘. Σε συμφωνία με τις τέσσερις μεγαλύτερες ελληνικές αλυσίδες σουπερμάρκετ περίπου 50 προϊόντα από πάνω-κάτω 20 διαφορετικές κατηγορίες θα προσφέρονται σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές. Η ιδέα ακούγεται καλή.
Το πρόβλημα: Η κυβέρνηση ποντάρει αποκλειστικά στην καλή θέληση των σουπερμάρκετ. Προκειμένου να δοθεί έμφαση στην πρωτοβουλία, οι καταναλωτές θα μπορούν να συγκρίνουν τις τιμές σε ιστοσελίδα και να ελέγχουν ποια προϊόντα από το ‘καλάθι της νοικοκυράς‘ κοστίζουν λιγότερα σε ποιο σουπερμάρκετ. Η κυβέρνηση ελπίζει ότι ο μεγαλύτερος ανταγωνισμός θα οδηγήσει σε καλύτερες τιμές».
πηγή: DW