Η μυρωδιά του νέου αυτοκινήτου συνοδεύεται συνήθως από επιφωνήματα ικανοποίησης. Όμως, μια νέα μελέτη αποκαλύπτει πως τουλάχιστον ένα μέρος αυτού του αρώματος οφείλεται σε τοξικές καρκινογόνες ουσίες που απελευθερώνονται από τα επιβραδυντικά φλόγας, τα οποία προστίθενται στα καθίσματα και σε άλλα εξαρτήματα των αυτοκινήτων.
Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του HealthDay, τα επιβραδυντικά φλόγας είναι χημικές ουσίες που χρησιμοποιούνται για να καταστήσουν λιγότερο εύφλεκτα διάφορα αντικείμενα και υλικά, ώστε να περιορίσουν την εξάπλωση φωτιάς ή και να συμβάλλουν στην κατάσβεσή της. Η χρήση τους είναι κοινή σε πολλούς τομείς, όπως σε έπιπλα, οικοδομικά υλικά, αυτοκίνητα και αεροσκάφη, ενώ συνήθως προστίθενται σε υλικά όπως πλαστικά, υφάσματα, ξύλο κ.λπ.
Σύμφωνα με την έρευνα που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Environmental Science & Technology, τα επιβραδυντικά φλόγας μολύνουν τον αέρα της καμπίνας μέσα σε όλα τα αυτοκίνητα.
Όπως υποστηρίζουν οι ερευνητές, οι χημικές ουσίες προστίθενται για να πληρούν ένα ξεπερασμένο πρότυπο ευφλεκτότητας που στην πραγματικότητα δεν έχει αποδεδειγμένο όφελος πυρασφάλειας. «Δεδομένου ότι ο μέσος οδηγός ξοδεύει περίπου μία ώρα στο αυτοκίνητο κάθε μέρα, αυτό είναι ένα σημαντικό ζήτημα δημόσιας υγείας», δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια Rebecca Hoehn, διδακτορική φοιτήτρια και επιστήμονας τοξικολογίας στο Πανεπιστήμιο Duke και πρόσθεσε: «Το ζήτημα είναι ακόμη πιο ανησυχητικό για τους οδηγούς που βρίσκονται στο τιμόνι ακόμη περισσότερη ώρα, καθώς και για τα παιδιά που αναπνέουν περισσότερο αέρα από τους ενήλικες».
Η ερευνητική ομάδα βρήκε επιβραδυντικά φλόγας μέσα στις καμπίνες 101 αυτοκινήτων μοντέλων του 2015 ή νεότερων, σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες. Σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα (99%) περιείχαν TCIPP (τριφωσφορικό οξύ), ένα επιβραδυντικό φλόγας που ερευνάται από το Εθνικό Πρόγραμμα Τοξικολογίας των ΗΠΑ ως δυνητικό καρκινογόνο, υπογράμμισαν οι ερευνητές.
Στα περισσότερα αυτοκίνητα εντοπίστηκαν επίσης δύο ακόμη οργανοφωσφορικά επιβραδυντικά φλόγας που θεωρούνται καρκινογόνα στην Καλιφόρνια, το TDCIPP και TCEP, είπαν οι ερευνητές, σημειώνοντας πως για τα εν λόγω χημικά έχουν εκφραστεί ανησυχίες και για νευρολογικές επιπτώσεις, αλλά και για προβλήματα στην αναπαραγωγική υγεία.
Επίσης, οι ερευνητές, μέσω των δοκιμών που έκαναν, διαπίστωσαν υψηλότερες συγκεντρώσεις όταν ο καιρός ήταν θερμότερος. Η απελευθέρωση αερίων από τον αφρό καθισμάτων και άλλα εξαρτήματα του εσωτερικού αυξάνεται με τη θερμότητα, ενώ το εσωτερικό των οχημάτων μπορεί να φτάσει έως και τους 65 βαθμούς Κελσίου.
«Η πλήρωση προϊόντων με αυτές τις επιβλαβείς χημικές ουσίες ελάχιστα αποτρέπει τις πυρκαγιές στις περισσότερες περιπτώσεις. Αντίθετα, προκαλούν περισσότερο καπνό και κάνουν τις φωτιές πιο τοξικές», τόνισε ο Πάτρικ Μόρισον, διευθυντής υγείας, ασφάλειας και ιατρικής της Διεθνούς Ένωσης Πυροσβεστών, ζητώντας την επικαιροποίηση των προτύπων πυρασφάλειας ώστε να μη χρησιμοποιούνται επιβραδυντικά φλόγας μέσα στα οχήματα.
Πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι τα άτομα με υψηλότερα επίπεδα αυτού του επιβραδυντικού φλόγας στο αίμα τους έχουν τετραπλάσιο κίνδυνο θανάτου από καρκίνο. «Μπορεί να είστε σε θέση να μειώσετε την έκθεσή σας σε επιβραδυντικά φλόγας στο αυτοκίνητό σας ανοίγοντας τα παράθυρα και παρκάροντας στη σκιά», δήλωσε η ερευνήτρια Lydia Jahl, επιστήμονας στο Green Science Policy Institute.
«Αλλά αυτό που πραγματικά χρειάζεται είναι να μειωθεί η ποσότητα των επιβραδυντικών φλόγας που προστίθενται στα αυτοκίνητα εξαρχής. Η μετακίνηση στην εργασία δεν πρέπει να συνοδεύεται από κίνδυνο καρκίνου και τα παιδιά δεν πρέπει να αναπνέουν χημικές ουσίες που μπορούν να τα βλάψουν στο δρόμο προς το σχολείο», πρόσθεσε.