Μπορεί ο εγκέφαλος να πάθει μπλακ άουτ, λόγω υπερβολικής γνώσης και να οδηγήσει σε απώλεια μνήμης; Μία απίθανη ιδέα μέχρι πρότινος που θα οδηγούσε σε γέλια, ενδέχεται να ισχύει τελικά, σύμφωνα με νέα θεωρία που προέκυψε από καινούργια έρευνα.

Συγκεκριμένα, η telegraph.co.uk αναφέρει πως δημοσιεύθηκε άρθρο στο περιοδικό «Trends in Cognitive Sciences» με μελέτη ερευνητών από τα πανεπιστήμια του Χάρβαρντ, της Κολούμπια και του Τορόντο, όπου ανέλυσαν δεκάδες πρόσφατες έρευνες νευροαπεικόνισης και συμπεριφοράς ατόμων ηλικίας μεταξύ 65 και 80 ετών.

Έτσι, κατέληξαν στη θεωρία πως η υπερβολική γνώση που αποκομίζει ο άνθρωπος στη διάρκεια της ζωής του, μπορεί να είναι χρήσιμη όταν είναι νέος, αλλά όταν γεράσει η «έξτρα» πληροφορία γίνεται βάρος για τον εγκέφαλο, που πασχίζει να θυμηθεί κάτι συγκεκριμένο.

Το σκεπτικό της θεωρίας

Σύμφωνα με τους ερευνητές, οι εγκέφαλοι των ηλικιωμένων διαθέτουν περισσότερο χώρο στη συσσωρευμένη γνώση και έτσι έχουν περισσότερο υλικό για να περιηγηθούν όταν προσπαθούν να ανακτήσουν μια μνήμη.

Η νευροαπεικόνιση υποδηλώνει ότι όταν ένα νεότερο άτομο επιδιώκει να ανακτήσει μια μνήμη, υπάρχουν λιγότερα νευρικά συστήματα για να επιβραδυνθεί η διαδικασία.

Αντίθετα, για τους ηλικιωμένους, χρειάζεται περισσότερος χρόνος, επειδή κάθε μνήμη συνδέεται με περισσότερες πληροφορίες, όπως η προσπάθεια εύρεσης ενός μόνο βιβλίου σε μια τεράστια βιβλιοθήκη παρόμοιων έργων.

Οι ηλικιωμένοι πασχίζουν επίσης να αποκρύψουν πληροφορίες που δεν είναι πλέον σχετικές, εξηγώντας ίσως γιατί η γήρανση συχνά φέρνει την επανεμφάνιση αναμνήσεων δεκαετιών που θεωρούνταν χαμένες.

Οι ερευνητές ελπίζουν πως η καλύτερη κατανόηση του τρόπου λειτουργίας της μνήμης στους ηλικιωμένους θα μπορούσε να βοηθήσει στη βελτίωση της μάθησης και της ανάμνησής τους.