Την επόμενη φορά που θα σερβίρετε στον εαυτό σας μια τεράστια μερίδα με το αγαπημένο σας φαγητό ίσως θα πρέπει να θυμηθείτε το εξής: Όταν κανείς τρώει πολύ μεγάλη ποσότητα από ένα συγκεκριμένο φαγητό, το πιο πιθανό είναι να μην το λαχταρήσει πολύ σύντομα.
Αυτό τουλάχιστον ισχυρίζονται ερευνητές από τις ΗΠΑ, σύμφωνα με τους οποίους η τελευταία μπουκιά από ένα γεύμα είναι αυτή που θυμάται κανείς περισσότερο και η καθορίζει πότε θα θελήσουμε να φάμε ξανά το ίδιο φαγητό.
Αν ήδη είμαστε «σκασμένοι» όταν βάζουμε την τελευταία μπουκιά στο στόμα μας, τότε οι πιθανότητες να φάμε σύντομα το αγαπημένο μας πιάτο μειώνονται αρκετά, λένε οι ερευνητές.
Σύμφωνα με τον καθηγητή Μάρκετινγκ στο πανεπιστήμιο Στάνφορντ, Baba Shiv, αυτό είναι κάτι που μπορεί να βοηθήσει τους γονείς να κάνουν τα παιδιά τους να τρώνε τρόφιμα που δεν τους αρέσουν.
Αντί να τα αναγκάζουν για παράδειγμα να τρώνε τα λαχανικά τους με τη μία, θα μπορούσαν να τα αναμίξουν με τρόφιμα που τους αρέσουν, έτσι ώστε να τα ξεγελάσουν δημιουργώντας τους θετικές αναμνήσεις.
«Οι άνθρωποι έχουν την τάση να τρώνε μεγάλες ποσότητες από τα φαγητά που τους αρέσουν, χωρίς να αντιλαμβάνονται τις επιδράσεις στον οργανισμό τους. Κατά βάθος δε γνωρίζουν ότι αν έχουν μέτρο, η απόλαυσή τους είναι μεγαλύτερη» εξήγησε.
Μαζί με συνεργάτες του από το πανεπιστήμιο της Βοστόνης διεξήγαγε τρία πειράματα σε φοιτητές.
Στο πλαίσιο του πρώτου πειράματος 134 φοιτητές, με μέσο όρο ηλικίας τα 22 έτη, έπρεπε να επιλέξουν ένα είδος κράκερ από τρεις διαφορετικές γεύσεις. Η μία ομάδα έφαγε 5 και η άλλη 15 κράκερ και στο τέλος του πειράματος ανέφεραν πόσο πολύ απόλαυσαν το φαγητό τους με μια κλίμακα από το 1 έως το 7.
Στο δεύτερο πείραμα οι ερευνητές εκτός από κράκερ τους έδωσαν και χυμό, ενώ στο τρίτο μόνο χυμό.
Οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η πρόσφατη μνήμη έπαιζε πολύ σημαντικό ρόλο στις συνήθειες κατανάλωσης τροφίμων, καθώς οι άνθρωποι ήταν σε θέση να θυμούνται την πρώτη γεύση με ακρίβεια.
Επιπλέον, σύμφωνα με την ερευνητική ομάδα οι μεγαλύτερες μερίδες είναι μάλλον «ασύμφορες» τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τις επιχειρήσεις τροφίμων, παρότι από τη δεκαετία του 1980 έχουν αυξηθεί πολύ, αναφέρει η Daily Mail σε δημοσίευμά της.
«Οι μεγαλύτερες μερίδες όχι μόνο αυξάνουν την πρόσληψη θερμίδων και μειώνουν το μέσο όρο απόλαυσης των τροφίμων που καταναλώνουν οι άνθρωποι αλλά μπορεί και να παρατείνουν το χρονικό διάστημα που περνά μέχρι οι άνθρωποι να τις συμπεριλαμβάνουν και πάλι στη διατροφή τους (είτε στα ψώνια τους στο σουπερμάρκετ ή σε ένα εστιατόριο). Η απόλαυση είναι αυτή που μας οδηγεί στην απόφαση του πόσο καιρό θα καθυστερήσει η επανάληψη μιας γευστικής εμπειρίας» προσθέτουν οι ερευνητές.
Ο καθηγητής Shiv προτείνει λοιπόν στους γονείς να παροτρύνουν τα παιδιά τους να τρώνε μια μπουκιά από κάποιο τρόφιμο που δεν τους αρέσει και στη συνέχεια να αλλάζουν γεύση με κάτι που απολαμβάνουν πολύ, έτσι ώστε να ξεγελάσουν τη μνήμη τους να νομίζει ότι ήταν γευστικό.