Ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιούμε το διαδίκτυο μπορεί να παρέχει σημαντικές ενδείξεις για την ψυχική μας διάθεση.
Όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, το περιεχόμενο της χρήσης του ίντερνετ, δηλαδή το πόσο συχνά στέλνει κανείς email, κάνει chat online, περνάει από τη μία εφαρμογή στην άλλη ή χρησιμοποιεί ταυτοχρόνως πολλές εφαρμογές, μπορεί να αποκαλύπτουν την παρουσία ή μη καταθλιπτικών συμπτωμάτων.
Την όλη έρευνα, που είναι η πρώτη του είδους, πραγματοποίησε ομάδα επιστημόνων ηλεκτρονικών υπολογιστών, μηχανικών ηλεκτρονικών υπολογιστών και ψυχολόγων από το Πανεπιστήμιο Επιστήμης και Τεχνολογίας του Μισούρι.
Οι ερευνητές ζήτησαν από 216 φοιτητές να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο για τις «πρόσφατες συναισθηματικές εμπειρίες» τους, χωρίς εκείνοι να γνωρίζουν πως στο ερωτηματολόγιο είχαν ενσωματωθεί ερωτήματα αξιολόγησης της ψυχικής τους κατάστασης, τα οποία αποκάλυψαν ποιοι από αυτούς είχαν καταθλιπτικά συμπτώματα.
Στη συνέχεια, οι ερευνητές συνέκριναν τις απαντήσεις τους με την χρήση του ίντερνετ, η οποία αξιολογήθηκε με βάση τρεις παραμέτρους:
* Το σύνολο των πληροφοριών που έστελναν και λάμβαναν οι εθελοντές μέσω του διαδικτύου
* Τις εφαρμογές που χρησιμοποιούσαν
* Το πόσες εφαρμογές χρησιμοποιούσε κάθε εθελοντής ταυτοχρόνως, για να στέλνει και να λαμβάνει πληροφορίες.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν πως οι καταθλιπτικοί εθελοντές είχαν την τάση να στέλνουν πολύ περισσότερα email, να μιλούν περισσότερο στα chat, να μοιράζονται περισσότερα αρχεία με άλλους χρήστες, να αλλάζουν συχνά ανάμεσα σε πολυάριθμα websites και να χρησιμοποιούν ταυτοχρόνως πολλές διαδικτυακές εφαρμογές.
Όπως γράφουν οι ερευνητές στην ανάλυσή τους, δεν είναι γνωστοί οι ακριβείς λόγοι για τους οποίους οι διαδικτυακές συμπεριφορές προδίδουν την κατάθλιψη.
Εντούτοις, είναι πιθανό η γρήγορη εναλλαγή ανάμεσα σε διαφορετικά sites να αντανακλά τη μειωμένη ικανότητα να νιώσει κάποιος συναισθήματα, επειδή οι χρήστες αναζητούν απεγνωσμένα κάτι που θα τους προκαλέσει συναισθηματική διέγερση.
Αντίστοιχα, τα υπερβολικά email και chat μπορεί να υποδηλώνουν έλλειψη ισχυρών διαπροσωπικών σχέσεων, που ωθεί τους χρήστες να λαχταρούν την επαφή είτε με απομακρυσμένους φίλους είτε με νέα άτομα, που γνωρίζουν online.
Χαρακτηριστικά που αποτελούν καλά τεκμηριωμένους παράγοντες που παίζουν ρόλο στην κατάθλιψη.