Έρευνα ισπανών πανεπιστημιακών αποκαλύπτει ότι οι καλές επιδόσεις στα μαθήματα δεν απαιτούν μόνο συστηματική μελέτη, αλλά και συστηματική… ξεκούραση.
Σύμφωνα με έρευνα του Αυτόνομου Πανεπιστημίου της Βαρκελώνης, που δημοσιεύθηκε στην επιθεώρηση «Cultura y Εducación», ειδικά τα «πρωτάκια» είναι απαραίτητο να κοιμούνται τουλάχιστον εννέα ώρες, να πηγαίνουν νωρίς στο κρεβάτι τους το βράδυ και να έχουν σταθερές συνήθειες στον ύπνο.
Αυτό το τρίπτυχο εγγυάται, σύμφωνα με τους ισπανούς ειδικούς, ένα καλό ξεκίνημα για τους μικρούς μαθητές στη σχολική ζωή.
«Τα περισσότερα παιδιά κοιμούνται λιγότερο απ’ όσο απαιτείται για την ομαλή διανοητική ανάπτυξη, γεγονός που κρίνεται αρνητικά, δεδομένου ότι ο χαμένος ύπνος δεν αναπληρώνεται», σημειώνει ο Ραμόν Κλαντέγιας, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας και καθηγητής Ψυχολογίας στο Αυτόνομο Πανεπιστήμιο της Βαρκελώνης.
Ο ίδιος και η ομάδα του εξέτασαν τις συνήθειες 142 παιδιών (65 κορίτσια και 77 αγόρια) από έξι έως επτά ετών, τα οποία φοιτούν σε διάφορα σχολεία και δεν έχουν παθολογικά προβλήματα σε σχέση με τον ύπνο.
Από τους γονείς των παιδιών ζητήθηκε να συμπληρώσουν ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με την ώρα που πηγαίνουν τα παιδιά τους στο κρεβάτι και τις ώρες που παραδίδονται στην «αγκαλιά του Μορφέα».
Παράλληλα, οι ισπανοί ερευνητές «τσέκαραν» τις μαθησιακές ικανότητες των παιδιών.
Όπως διαπιστώθηκε, ο σύγχρονος τρόπος ζωής και οι απαιτήσεις που έχουν οι γονείς βάζουν τα παιδιά από μικρά στα βάσανα. Τα παιδιά κοιμούνται κατά μέσο όρο 8 ώρες την ημέρα, επτά στα δέκα επιστρέφουν στο σπίτι τους μετά τις 9 το βράδυ τουλάχιστον τρεις φορές την εβδομάδα και κοιμούνται μετά τις 11 τουλάχιστον τέσσερις φορές την εβδομάδα.
Αυτός ο ρυθμός ζωής, που δεν διαφέρει και πολύ από αυτόν των ενηλίκων, αφήνει από νωρίς τα σημάδια του στα παιδιά.
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα παιδιά, που κοιμούνται από 8 έως 9 ώρες, έχουν χειρότερες επιδόσεις στο σχολείο από τα παιδιά που κοιμούνται από 9 έως 11 ώρες.
Σύμφωνα με τους ίδιους, ο λίγος και άστατος ύπνος επηρεάζει τη λειτουργία της μνήμης στα παιδιά, καθώς και το κέντρο του εγκεφάλου, που σχετίζεται με τη μάθηση.
«Η έλλειψη ύπνου έχει ιδιαίτερα αρνητικές συνέπειες στο γλωσσικό πεδίο. Τα παιδιά, που δεν κοιμούνται καλά και σωστά, δυσκολεύονται στην αφομοίωση των κανόνων της γραμματικής και του συντακτικού, χάνοντας έτσι πολύτιμο έδαφος στην κατανόηση των κειμένων. Κι αυτό είναι μόνο ένα παράδειγμα. Ανάλογα προβλήματα διαπιστώνονται και στα υπόλοιπα γνωστικά πεδία», επισημαίνει στην επιθεώρηση «Cultura y Εducación» ο δρ. Ραμόν Κλαντέγιας.
Οι ερευνητές καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι οι καλές συνήθειες στον ύπνο στην ηλικία των 6 ετών συμβάλλουν θετικά στη γνωστική ανάπτυξη και συστήνουν στους γονείς να δίνουν ιδιαίτερη σημασία σε αυτό το ζήτημα.
Όπως επισημαίνει ο ισπανός καθηγητής Ψυχολογίας, «οι γονείς ασχολούνται ιδιαίτερα με το πόση ώρα βλέπουν τηλεόραση τα παιδιά τους, πόση ώρα κάθονται στον υπολογιστή ή πόση παίζουν βιντεοπαιχνίδια. Πρέπει όμως να αντιληφθούν ότι εξίσου σημαντική είναι η ώρα που πέφτουν τα παιδιά τους για ύπνο».