Καταγγέλλουν τα σχέδια για τη δημιουργία ενός πειραματικού ιδρύματος με αβέβαιες προοπτικές οι φοιτητές του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, οι οποίοι απαιτούν να ενταχθούν στην Πολυτεχνική Σχολή του Α.Π.Θ.
Όπως αναφέρουν στην επιστολή τους:
«Μετά τις τελευταίες εξελίξεις που αφορούν το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών αισθάνεται την υποχρέωση να διασαφηνίσει τη θέση του.
Με τον τρόπο αυτό, επιχειρείται η ενημέρωση των πολιτών και κάθε ενδιαφερόμενου, προκειμένου να γίνει αντιληπτό ότι αν το μέλλον του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας ακολουθήσει τη διαφαινόμενη πορεία, δεν πλήττονται μόνο οι φοιτητές αλλά μεσοπρόθεσμα και οι κάτοικοι της πόλης, καθώς σταδιακά όλο και λιγότεροι υποψήφιοι φοιτητές θα επιλέγουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε ένα ίδρυμα πειραματικό, με αβέβαιες προοπτικές και -κατά τις εισηγήσεις νομικών- δημιουργηθέν κατόπιν αντισυνταγματικών ενεργειών.
Η πολυπόθητη ανάπτυξη, την οποία εύλογα διαρκώς επικαλούνται οι τοπικοί άρχοντες και οι πολίτες, δε συνδέεται τόσο με την οικονομική δραστηριότητα των φοιτητών στην περιοχή στα χρόνια της φοίτησής τους αλλά με την ακαδημαϊκή τους καλλιέργεια.
Μόνο ο τόπος που διαθέτει άρτια καταρτισμένους και φιλόδοξους επιστήμονες μπορεί να απολαμβάνει τις αρετές τις πραγματικής ανάπτυξης. Αυτό υπάρχει η δυνατότητα να επιτευχθεί μόνο με την ουσιαστική ισχυροποίηση του πανεπιστημίου. Όχι με την κοντόφθαλμη “ισχυροποίηση” που επιχειρείται, προκειμένου να ικανοποιηθούν παροντικά συμφέροντα.
Στη συνέχεια ακολουθεί η θέση του Συλλόγου Φοιτητών του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών».
Απόφαση συλλόγου φοιτητών
«Θεωρούμε αναγκαίο τον εξορθολογισμό της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Εξορθολογισμό με συγκεκριμένα ακαδημαϊκά και μόνο κριτήρια και ΟΧΙ τοπικιστικά συμφέροντα (ενοίκια, σουβλάκια, καφέδες).
Τα κριτήρια που θέτει το σχέδιο Αθηνά είναι όντως ακαδημαϊκά και περιμέναμε να τηρηθούν, πράγμα το οποίο ΔΕΝ συμβαίνει ούτε τώρα ούτε τόσο χρόνια με υποσχέσεις τοπικών παραγόντων που λυμαίνονται την εκπαίδευση ψηφοθηρικά. Για άλλη μια φορά μια ευκαιρία για πραγματική αλλαγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κατάντησε σε ένα νέο κύκλο ρουσφετολογίας.
Πρέπει επιτέλους για να πάει μπροστά η χώρα να εξαλειφθούν τα τοπικιστικά συμφέροντα και να πάψουν να λειτουργούν σε κάθε πόλη, χωριό και περιφέρεια από ένα Πανεπιστήμιο και ΤΕΙ.
Ποιος εξορθολογισμός και ποια παιδεία; Όταν το ίδιο το υπουργείο καταπατά εξόφθαλμα όλα τα κριτήρια του σχεδίου Αθηνά.
1) Κ1.2: Ελάχιστος αριθμός Σχολών
2) Κ1.3: Ελάχιστος αριθμός Τμημάτων ανά Σχολή
3) Κ1.5: Ελάχιστος αριθμός ΔΕΠ (14 για το τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών)
4) Κ2.1: Θεραπεία αδικαιολόγητης διασποράς/επιστημονικής απομόνωσης Τμημάτων ή και ΑΕΙ.
5) Κ4.5: Διαθέσιμες εγκαταστάσεις εκπαίδευσης – θεωρητικής και εργαστηριακής – και φοιτητικής μέριμνας (πολλές χιλιάδες ευρώ το μήνα ενοίκιο μόνο για το ένα κτίριο του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών).
Σύμφωνα με τα κριτήρια αυτά κρίνεται ΜΗ βιώσιμη η ύπαρξη του ΠΔΜ είτε ως πυλώνας ομόσπονδου ιδρύματος είτε με τη τωρινή μορφή.
Εφόσον δεν κρίνεται βιώσιμο το τμήμα προτείνουμε τα εξής:
1) Διοικητική συγχώνευση-χωρική συγχώνευση του τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών με τη Πολυτεχνική Σχολή του ΑΠΘ (πράγμα το οποίο επιθυμεί και το ίδιο το ΑΠΘ) και είναι σύμφωνο με το αρχικό σχέδιο Αθηνά.
2) Αν αυτό δε καταστεί δυνατόν προτείνουμε τη κατάργηση του υφιστάμενου τμήματος και την ελεύθερη μεταγραφή-μετάταξη των φοιτητών και καθηγητών σε αντίστοιχα Πολυτεχνικά τμήματα Μηχανολόγων Μηχανικών.
Πιστεύουμε ότι αυτά είναι τα μόνα ρεαλιστικά και εφαρμόσιμα σενάρια.
Αντί αυτού τα τοπικιστικά συμφέροντα με ονόματα, οι τοπικοί Βουλευτές, ο περιφερειάρχης, ο δήμαρχος και οι κουστωδίες τους, πρότειναν 9 μέρες μετά το τέλος της δημόσιας διαβούλευσης, Παρασκευή βράδυ, την ίδρυση ενός Ομόσπονδου Ανώτατου Εκπαιδευτικού ιδρύματος τραβεστί. Στην Αθήνα με τα 5 πανεπιστήμια ήδη απορρίφθηκε το Ομοσπονδιακό Πανεπιστήμιο Αττικής.
Εδώ με πια λογική προτείνεται η συνένωση δυο Πολυτεχνικών τμημάτων με τμήματα του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας;
Σύμφωνα με το Σύνταγμα η Ανώτατη Εκπαίδευση αποτελείται από δύο παράλληλους και διαφορετικούς τομείς, τον Πανεπιστημιακό τομέα που περιλαμβάνει τα Πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία και την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών και τον Τεχνολογικό Τομέα που περιλαμβάνει
τα ΤΕΙ.
Οι δύο αυτοί τομείς λειτουργούν παράλληλα με διαφορετική φυσιογνωμία, σκοπό και αποστολή. Συνεπώς ομοσπονδιοποίηση μπορεί να γίνει μόνο μεταξύ όμοιων Ιδρυμάτων δηλαδή μεταξύ Πανεπιστημίων με Πανεπιστήμια και μεταξύ ΤΕΙ με ΤΕΙ.
Με την ομοσπονδιοποίηση του ΠΔΜ με το ΤΕΙΔΜ εξισώνεται το Πανεπιστήμιο με το ΤΕΙ, δηλαδή πρόκειται περί κατάφωρης παραβίασης του Συντάγματος. Φυσικό επακόλουθο της δημιουργίας ενός τέτοιου ιδρύματος είναι ο εκμηδενισμός του γνωστικού επιπέδου και των επαγγελματικών δικαιωμάτων των φοιτητών. Δημιουργείται ένα γνωστικό δίπολο με προφανή σκοπό οι φοιτητές να γίνουν και πάλι πειραματόζωα. Το πείραμα αυτό έχει στόχο την είσοδο των Bachelor/Master και τη παραγωγή ανειδίκευτων εργατών αντί καταρτισμένων Μηχανικών.
Καμία ανοχή στα τοπικιστικά συμφέροντα που λειτουργούν σε βάρος του Πανεπιστημίου. Βαρεθήκαμε εδώ και μια δεκαετία να ακούμε τις κούφιες υποσχέσεις και τη μεγαλοστομία των τοπικών παραγόντων για να κρατήσουν ένα κουφάρι Πανεπιστημίου με μοναδικό γνώμονα το τρίπτυχο ενοίκια, σουβλάκια, καφέδες. Η τοπική κοινωνία ούτε προσέφερε ούτε πρόκειται να προσφέρει οτιδήποτε, ειδικά σε καιρό κρίσης.
Ποια εργαστήρια, ποιες υποδομές, ποια στήριξη σε μας όταν τα μοναδικά επιχειρήματα των τοπικών παραγόντων είναι η ανεργία, η παραγωγή ρεύματος και η συνόρευση της περιοχής με δύο Βαλκανικές χώρες. Αυτά είναι τα λογικά επιχειρήματα τους;
Η συνομοσπονδιοποίηση του ΠΔΜ με το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας αποτελεί ένα πείραμα το οποίο εφαρμόζεται για πρώτη φορά σε Πολυτεχνικές Σχολές με στόχο την παραγωγή πτυχιούχων για την ανάγκη των επιχειρήσεων ανοίγοντας τη πόρτα για τη δημιουργία τέτοιου μορφώματος και σε άλλες Πολυτεχνικές Σχολές στην Ελλάδα.
ΩΣ ΕΔΩ! Δεν ήμαστε ούτε κινούμενα 500εύρα, ούτε κρίσιμες μάζες, είμαστε άνθρωποι με όνειρα και δικαιώματα και δε μπορούμε να επιτρέψουμε μικροπολιτικά παιχνίδια πάνω στο μέλλον μας.
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ την ισότιμη παρουσία μας στον Πολυτεχνικό χάρτη της χώρας, κάτι για το οποίο αγωνιστήκαμε να πετύχουμε με πολύ κόπο και πολλές θυσίες.
Καλούμε όλη την Ακαδημαϊκή κοινότητα, τις Πολυτεχνικές Σχολές, τους Διπλωματούχους Μηχανικούς και όλους τους πολίτες να σταθούν στο πλευρό μας».