Ακινητοποιημένα παραμένουν και σήμερα τα τρένα και ο προαστιακός λόγω της νέας εικοσιτετράωρης απεργίας που προκήρυξαν τα σωματεία εργαζομένων της Hellenic Train. Στη σχετική ανακοίνωση τονίζεται πως αναστέλλονται όλα τα δρομολόγια ανεξαιρέτως, κάτι που συμβαίνει από την επόμενη ημέρα της τραγωδίας των Τεμπών και ένθεν. Το εύλογο ερώτημα λοιπόν που τίθεται είναι πότε και πώς θα ξαναλειτουργήσει ο σιδηρόδρομος στη χώρα μας.
Καταρχάς για την επαναλειτουργία των συρμών θα πρέπει να καθαριστούν οι γραμμές από τα κατεστραμμένα βαγόνια στο ύψος των Τεμπών κάτι που είναι δύσκολο και χρονοβόρο, αφού τα ειδικά συνεργεία δεν έπιασαν δουλειά αμέσως. Κι αυτό γιατί θα έπρεπε πρώτα οι εμπειρογνώμονες να καταγράψουν κάθε λεπτομέρεια για τις συνθήκες που συνέβη το δυστύχημα. Να εξετάσουν σχολαστικά τη θέση που πήραν τα βαγόνια μετά τη σύγκρουση, χωρίς να τα μετακινήσει κανείς, ώστε να δουν σχολαστικά το μέγεθος της σύγκρουσης.
Επίσης θα πρέπει πλέον να ελεγχθεί η κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου αλλά και η σηματοδότηση σε όλο το μήκος του, κάτι που φαντάζει αυτονόητο και θα έπρεπε να γίνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα, χωρίς να περιμένουμε πρώτα να συμβεί ένα τέτοιο τραγικό γεγονός.
Ένα ακόμη σημαντικό βήμα που απαιτείται να γίνει πριν δοθεί και πάλι σε λειτουργία ο σιδηρόδρομος είναι να ληφθούν επιτέλους οι κρίσιμες αποφάσεις για την αποτροπή ανάλογων δυστυχημάτων στο μέλλον. Έχει ήδη ξεκινήσει η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του Κέντρου Ελέγχου Κυκλοφορίας των συρμών που αποτελεί και τον κεντρικό ρυθμιστή της κυκλοφορίας, καταγράφοντας όλες τις αναφορές κίνησης τόσο των Intercity όσο και των εμπορικών αμαξοστοιχιών. Να σημειωθεί ότι τον έλεγχο του κέντρου παρακολούθησης τον έχει η εταιρεία Hellenic Train και το σημείο που βρίσκεται κάθε συρμός γίνεται μέσω GPS – αν και το σήμα χάνεται σε κάποια σημεία, όπως για παράδειγμα σε μια σειρά από μεγάλα σε μήκος τούνελ. Πάντως αρμόδιες πηγές του ΟΣΕ αναφέρουν πως το συγκεκριμένο πληροφοριακό δεν είναι και το πιο αξιόπιστο από τη στιγμή που το σύστημα τηλεδιοίκησης που εξασφαλίζει τον απόλυτο έλεγχο.
Όπως και να ‘χει, τα πολλά επόμενα βήματα που θα πρέπει να γίνουν θα αποφασιστούν αναλυτικά μετά τη σημερινή επίσκεψη του νέου υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Γιώργου Γεραπετρίτη στα Τέμπη και αύριο στη Θεσσαλονίκη. Κι όταν γίνουν αυτά, θα πρέπει πρώτα να πραγματοποιηθούν κάποια δοκιμαστικά δρομολόγια πριν αρχίσουν να μπαίνουν και πάλι επιβάτες στα βαγόνια.
Αυτό που αναμένεται πάντως είναι να δοθεί σε πρώτη φάση μονάχα η μία από τις δύο γραμμές, δηλαδή ή το ρεύμα ανόδου από την Αθήνα προς τη Θεσσαλονίκη ή το ρεύμα καθόδου από την συμπρωτεύουσα προς την πρωτεύουσα. Ενδεχομένως επίσης να αρχίσουν να κυκλοφορούν πρώτα εμπορικές αμαξοστοιχίες και μετά να τεθούν εκ νέου σε λειτουργία και οι επιβατικές.
Πάντως υπάρχει και μια οικονομική παράμετρος. Εάν καθυστερήσει για πολύ καιρό η πραγματοποίηση δρομολογίων, η εταιρεία Hellenic Train μπορεί να εγείρει απαιτήσεις για διαφυγόντα κέρδη. Ούτως η άλλως ο κόσμος, όπως είναι φυσικό, θα φοβάται, τουλάχιστον τον πρώτο καιρό, να ταξιδέψει με τρένο και ιδίως να μπει σε κάποιο από τα πρώτα βαγόνια. Οπότε θεωρείται σχεδόν δεδομένη η μείωση των εισιτηρίων.