Η ανθρωπότητα αντιμετωπίζει σοβαρές προκλήσεις καθώς η παγκόσμια πληθυσμιακή αύξηση και η ανάπτυξη των οικονομιών προκαλούν σημαντική πίεση στους φυσικούς πόρους μας και το περιβάλλον μας. Αυτό έχει σοβαρές συνέπειες για την υγεία και την ευημερία των ανθρώπων, καθώς και για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας και τη διατήρηση του κλίματος.
Η μετάβαση προς την αειφορία περιλαμβάνει την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών, τη βελτίωση της απόδοσης πόρων, την προώθηση της κυκλικής οικονομίας και τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Αυτή η μετάβαση απαιτεί συνεργασία και δέσμευση από κυβερνήσεις, επιχειρήσεις και κοινότητες σε όλο τον κόσμο.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο οι επιχειρήσεις που επιλέγουν να αναπτύξουν περιβαλλοντική και κοινωνική στρατηγική και έναν πιο βιώσιμο τρόπο λειτουργίας, χρειάζεται να έχουν στη διάθεση τους τα κατάλληλα δεδομένα.
Αυτή την ανάγκη έρχεται να παρέχει η Dataphoria, μία υπηρεσία ανάλυσης, επεξεργασίας και οπτικοποίησης δεδομένων γύρω από τη βιώσιμη ανάπτυξη.
Η Dataphoria, αποτελεί το δημιούργημα δύο νέων επιστημόνων, της Φένιας και του Αναστάση. Τόσο μέσα από τις εκπαιδευτικές τους δραστηριότητες, όσο και από την ενασχόληση τους με τον εθελοντισμό, οι δύο μηχανικοί ασχολήθηκαν ενεργά με την προστασία του περιβάλλοντος. Και οι δύο ήθελαν να συμβάλουν στην αναχαίτιση της κλιματικής αλλαγής, οπότε ξεκίνησαν να σκέφτονται πως μπορούν να συνδυαστούν τα δεδομένα με την αειφορία. Kαι κάπως έτσι γεννήθηκε η Dataphoria.
Η υπηρεσία απευθύνεται κυρίως σε επιχειρήσεις και δήμους που θέλουν να μετρήσουν τον κοινωνικό και περιβαλλοντικό τους αντίκτυπο, είτε λόγω των επιταγών της αγοράς είτε, λόγω των πολλών ρυθμιστικών διατάξεων που έρχονται να τους υποχρεώσουν να το κάνουν.
Η συγκέντρωση και δημοσίευση αυτών των στοιχείων είναι μια διαδικασία περίπλοκη και επίπονη, που απαιτεί συνδυασμό διαφορετικών δεδομένων και εξειδικευμένες γνώσεις βιωσιμότητας. Σε αυτό το σημείο είναι που έρχεται και βοηθάει η Dataphoria.
Το τελικό αποτέλεσμα είναι μία πύλη δεδομένων για την αειφορία, με τους δείκτες που επιλέγει να παρακολουθεί κάθε εταιρεία. Απλή, κατανοητή, διαδραστική.
Μία τέτοια καινοτόμα και χρήσιμη λύση δεν θα μπορούσε παρά να αποσπάσει το πρώτο βραβείο στο φετινό Sustainability Hackathon. Τον διαγωνισμό ανοιχτής καινοτομίας, που αναπτύχθηκε με την πρωτοβουλία της Lidl Ελλάς και του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης, με την τεχνολογική και οργανωτική υποστήριξη της Crowdpolicy, στο πλαίσιο της εθνικής καμπάνιας «Ελλάδα Χωρίς Πλαστικά Μίας Χρήσης» και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Η δράση ενθαρρύνει την ανάπτυξη της καινοτομίας και συνδράμει στη διασφάλιση της βιωσιμότητας, ενώ στοχεύει στην ενεργοποίηση της κοινωνίας και των επιχειρήσεων για τη δημιουργία πρωτότυπων εφαρμογών και λύσεων που αξιοποιούν την τεχνολογία, για να συμβάλουν σε μια βιώσιμη καθημερινότητα.
Το φετινό Sustainability Hackathon συγκέντρωσε το ενδιαφέρον ομάδων και startups από όλη την Ελλάδα. Συγκεκριμένα η διοργάνωση υποστήριξε τους συμμετέχοντες να σχηματίσουν ομάδες και να συνεργαστούν για να αναπτύξουν και να παρουσιάσουν την ιδέα τους αναπτύσσοντας μια ολοκληρωμένη εφαρμογή σε θέματα που σχετίζονται με τους στόχους βιωσιμότητας, την αειφορία και την επιχειρηματικότητα. Συνολικά το ενδιαφέρον τους στον μαραθώνιο καινοτομίας εκδήλωσαν περισσότεροι από 375 διαγωνιζόμενοι, 35 ομάδες και 35 μέντορες, ενώ 30 ομάδες παρουσίασαν τις ιδέες τους και 5 από αυτές διασφάλισαν την είσοδό τους στο 5μηνο πρόγραμμα επιχειρηματικής επιτάχυνσης για την ανάπτυξη της λύσης τους σε παραγωγική εφαρμογή.
Στον μεγάλο τελικό του Sustainability Hackathon, που πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο του 2022 οι παρευρισκόμενοι είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν τις 5 ομάδες που διακρίθηκαν, τα επιτεύγματά τους, καθώς και να παρακολουθήσουν τη βράβευση της νικήτριας ομάδας (Dataphoria), η οποία ακολούθησε μετά από αξιολόγηση κριτικής επιτροπής.
Η κατάκτηση της πρώτης θέσης στο Sustainability Hackathon, αποτελεί μόνο την αρχή για τη Dataphoria. Στη συνέχεια, οι δημιουργοί της υπηρεσίας είχαν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με ανθρώπους που τους βοήθησαν να εξετάσουν την ιδέα τους από διαφορετικές οπτικές, να δομήσουμε οργανωμένα και σωστά το προϊόν τους, και να βελτιώσουν τη στρατηγική τους για την επόμενη ημέρα της Dataphoria.
Με το ξεκίνημα της νέας χρονιάς, και έχοντας ολοκληρώσει projects με μικρομεσαίες επιχειρήσεις, είναι πλέον σε προχωρημένες συζητήσεις για το πρώτο τους Proof of concept σε μια μεγαλύτερη επιχείρηση, ώστε να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους αξιοποιώντας πιο περίπλοκες πηγές δεδομένων και προσφέροντας εξειδικευμένα KPIs.
Ταυτόχρονα, προχωρούν στην αναζήτηση επενδυτών ώστε να επιταχύνουν την ανάπτυξή τους και να μεγαλώσουμε γρήγορα τον αντίκτυπό τους.
Τόσο η Dataphoria, όσο και το Sustainability Hackathon μας αποδεικνύουν ότι με την υποστήριξη των θεσμών, τις προσδοκίες της κοινωνίας και τα κατάλληλα εργαλεία μέτρησης η αειφορια μπορεί να ενσωματωθεί στο DNA των επιχειρήσεων και των οργανισμών και να αποτελέσει δεύτερη φύση.
Μάθε περισσότερα για τη Dataphoria στο dataphoria.gr