Την Τρίτη 27 Ιουλίου 2021 μια φωτιά που ξέσπασε νωρίς το πρωί μεταξύ των σταθμών Πειραιάς- Φάληρο (γραμμή 1 του μετρό-ΗΣΑΠ) και οι φθορές που αυτή προκάλεσε σε καλωδιώσεις ηλεκτροδότησης και σηματοδότησης, οδήγησε σε αυτόματη διακοπή των δρομολογίων στο κομμάτι Φάληρο- Πειραιάς.
της Δήμητρας Τριανταφύλλου
Μέχρι και σήμερα, η συγκοινωνία διεξάγεται με λεωφορεία της ΟΣΥ που ξεκινούν ανά 10′ έξω από τους σταθμούς Πειραιά και Φαλήρου ανά κατεύθυνση. Οι επιβάτες οι οποίοι συνεχίζουν στη διαδρομή Φάληρο- Κηφισιά, για το τμήμα Φάληρο – Ταύρος χρησιμοποιούν ειδικό συρμό που κινείται ανά δεκάλεπτο εξυπηρετώντας και τους ενδιάμεσους σταθμούς (Μοσχάτο, Καλλιθέα).
Αποτέλεσμα; Χιλιάδες επιβάτες που χρησιμοποιούν καθημερινά τον ηλεκτρικό να ταλαιπωρούνται φοβερά για τρίτη συνεχόμενη μέρα μιας και η βλάβη δεν έχει ακόμα επιδιορθωθεί. Εν μέσω σφοδρού καύσωνα αλλά και στην κορύφωση του κύματος της εξόδου των διακοπών, ουρές σχηματίζονται στις αποβάθρες Φαλήρου και Ταύρου ενώ μεγάλος είναι και ο συνωστισμός στον Πειραιά. Άνθρωποι με βαλίτσες και αποσκευές περιμένουν υπομονετικά σε γεμάτες αποβάθρες και μετά σε στάσεις λεωφορείων γα να φτάσουν στο λιμάνι με αρκετή καθυστέρηση.
Μάλιστα δεν έχουν λείψει και οι περιπτώσεις επιβατών που έχασαν τελικά το πλοίο τους για ένα νησιωτικό προορισμό με όλες αυτές τις καθυστερήσεις και τις αλλαγές των μέσων. Που οφείλεται όμως η βλάβη και γιατί είμαστε στην τρίτη μέρα που δεν έχει επισκευαστεί η βλάβη;
Τι καταγγέλουν οι εργαζόμενοι στον ΗΣΑΠ
Ο Σταύρος Κατσιγιάννης μέλος του σωματείου των εργαζομένων ΔΑΣ ΣΤΑΣΥ , ΣΕΛΜΑ λέει στο Newsbeast πως η βλάβη στα καλώδια προβλήθηκε από πρόβλημα σε υποσταθμό του ΗΣΑΠ. Σύμφωνα με τον ίδιο, θα χρειαστούν άλλες 4 ημέρες για να διορθωθεί το συγκεκριμένο πρόβλημα. Ως βασική αιτία της βλάβης ο ίδιος βλέπει τις παλιές καλωδιώσεις και τους εξίσου παλιούς και ασυντήρητους υποσταθμούς.
Ο κος Κατσιγιάννης μάλιστα τονίζει πως λόγω υποστελέχωσης του προσωπικού στο μετρό δεν υπάρχει και ο απαιτούμενος αριθμός τεχνικών για να επιδιορθώσει τη βλάβη. όπως λέει: «Το υπάρχον προσωπικό τεχνικών δε επαρκεί για να καλύψει τις ανάγκες όλου αυτού του μεγάλου δικτύου. Πολλοί εργαζόμενοι συνταξιοδοτούνται και δεν αναπληρώνονται. Μάλιστα, πριν από λίγο καιρό εργαζόμενοι προσλήφθηκαν στο μετρό μέσω ΑΣΕΠ αλλά πολύ γρήγορα, σε διάστημα λίγων ημερών, 30 από αυτούς εγκατέλειψαν τις θέσεις τους μιας και τα 700 ευρώ για έμπειρους τεχνικούς στους οποίους δεν αναγνωρίστηκαν χρόνια προϋπηρεσίας κτλ ήταν ένας εξευτελιστικός μισθός. Την ίδια στιγμή τα πιο παλιά κομμάτια του δικτύου όπως είναι για παράδειγμα το Φάληρο- Πειραιάς απαιτούν διαρκή συντήρηση. Ποιός όμως θα την κάνει; Την ίδια στιγμή έχουμε και πάγιες ελλείψεις σε ανταλλακτικά και άλλα αναλώσιμα».
Ο κος Κατσιγιάννης σημειώνει επίσης πως η βλάβη δεν προκλήθηκε από τυχαίο λόγο, όπως το πέταγμα ενός αναμμένου τσιγάρου στις γραμμές, όπως διακινείται ως βασικό σενάριο για την πρόκληση της φωτιάς αλλά επειδή τα καλώδια ήταν εκτεθειμένα ενώ θε έπρεπε να είναι θωρακισμένα μέσα σε καλωδιόδρομους.
Τι απαντά η ΣΤΑΣΥ
Το Newsbeast επικοινώνησε και με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΣΤΑΣΥ, Νίκο Χαιρέτα για να ακούσει και τη δική του άποψη για το πρόβλημα που ταλαιπωρεί για τρίτη ημέρα, χιλιάδες επιβάτες.
Κατ’ αρχάς, ο ίδιος αντικρούει την εκτίμηση των εργαζομένων ότι το πρόβλημα θα έχει λυθεί στις αρχές της επόμενης εβδομάδας και τοποθετεί χρονικά την επαναλειτουργία του ανενεργού τμήματος της γραμμής για αύριο Παρασκευή 30 Ιουλίου.
« Μέχρι αυτή την ώρα που μιλάμε έχει τεσταριστεί η επιδιόρθωση στο 95% της βλάβης» μας λέει ο ίδιος, παραδεχόμενος ότι η ταλαιπωρία των επιβατών είναι πολύ μεγάλη και μάλιστα από τη στιγμή που αφορά αυτό το νευραλγικό σταθμό-προορισμό των επιβατών, τον Πειραιά.
Ο κος Χαιρέτας σημειώνει επίσης πως τα συνεργεία της ΣΤΑΣΥ χρειάστηκαν και τη συνδρομή εξωτερικών συνεργείων-εργολάβων για να επιδιορθωθεί το πρόβλημα πάνω σε αυτή τη βλάβ, όπου οι τεχνικοί δουλεύουν σύμφωνα με τον διεύθυνων σύμβουλο της ΣΤΑΣΥ «νυχθημερόν και σε συνθήκες ακραίας ζέστης».
Ο ίδιος αναφέρει ακόμα πως η φωτιά που άρπαξαν τα καλώδια « πείραξε» το σύστημα σηματοδότησης, ηλεκτροδότησης αλλά και των τηλεπικοινωνιών. Για την καθυστέρηση αποκατάστασης της βλάβης ο ίδιος προβάλλει το εξής επιχείρημα: « είναι μια πολύ λεπτή δουλειά, κάθε καλώδιο έχει 75 κλώνους».
Όσον αφορά τέλος την αιτία που άρπαξαν φωτιά τα καλώδια, ο κος Χαιρέτας λέει πως ακόμα απάντηση δεν υπάρχει. «Μπορεί να είναι και τυχαίο. Γενικώς τα βραχυκυκλώματα συμβαίνουν. Μπορεί να ήταν και λόγω αναμμένου τσιγάρου. Σε κάθε περίπτωση, έχουμε στείλει δείγμα των καμένων καλωδίων σε εξωτερικό εργαστήριο για να μάθουμε κι εμείς την αιτία που οδήγησε στη φωτιά».