Ένα καινοτόμο εκπαιδευτικό έργο, ο ψηφιακός ιστορικός χάρτης της Κρήτης στον οποίο αναλύονται τα γεγονότα που σημειώθηκαν κατά την περίοδο της Επανάστασης του 1821, παρουσιάστηκε την Πέμπτη (15/4) στα Χανιά.
H δράση, όπως επισημαίνει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, υλοποιείται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821 και τελεί υπό την αιγίδα της Επιτροπής «Ελλάδα 2021», της Περιφέρειας Κρήτης, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης και το ΙΤΕ, με τίτλο, «η Επανάσταση του 1821 στο κάτοπτρο του 21ου αιώνα: Ψηφιακός ιστορικός χάρτης της Κρήτης».
Επιστημονικά υπεύθυνοι για το έργο είναι οι καθηγητές του Πανεπιστημίου Κρήτης, Ηλίας Κολοβός και Αντώνης Χουρδάκης και ο Κωνσταντίνος Στεφανίδης, καθηγητής, επικεφαλής του Εργαστηρίου Αλληλεπίδρασης ανθρώπου-υπολογιστή του ΙΤΕ.
Η δράση αφορά στην παραγωγή ενός ψηφιακού εκπαιδευτικού φακέλου με αντικείμενο την ιστορία της Επανάστασης του 1821 στην Κρήτη. Συγκεκριμένα, το έργο θα σχεδιάσει έναν διαδικτυακό ψηφιακό χάρτη της Κρήτης, με σημειωμένα τα επαναστατικά γεγονότα κατά τόπους.
Επιλέγοντας τους «επαναστατικούς τόπους» του χάρτη, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι μαθήτριες, θα αποκτούν πρόσβαση σε σύντομα κείμενα, ειδικά γραμμένα για κάθε επαναστατικό γεγονός, οπτικοακουστικό υλικό που θα τα καθιστά ελκυστικά και ευχάριστα στη μάθηση. Επιπλέον, θα δίνεται η δυνατότητα πρόσβασης στα ιστορικά γεγονότα με βάση διαδρομές, με στόχο την παρουσίασή τους, όπως αυτά έλαβαν χώρα σε πολλαπλούς «επαναστατικούς τόπους». Το έργο θα υλοποιηθεί διαμέσου διαδικτυακής πλατφόρμας και θα ολοκληρωθεί εντός του 2021. Το περιεχόμενο του διδακτικού φακέλου θα είναι συμβατό με το αναλυτικό πρόγραμμα Γυμνασίου και Λυκείου, καθώς θα αναφέρεται στη διδασκαλία αντίστοιχων διδακτικών ενοτήτων των σχολικών εγχειριδίων ιστορίας.
Σε δηλώσεις του κατά την παρουσίαση, ο περιφερειάρχης Σταύρος Αρναουτάκης τόνισε: «Η Περιφέρεια Κρήτης μαζί με το Πανεπιστήμιο Κρήτης και το ΙΤΕ φέρνουμε την τοπική ιστορία στα σχολεία με σύγχρονα μέσα. Η ιστορική αναδρομή, το ξαναζωντάνεμα των τοπικών επαναστάσεων μέσα από τη σύγχρονη τεχνολογία μάς γνωρίζει τους αγώνες, τις θυσίες, τις αγωνίες, και τα βάσανα του κρητικού λαού για να βαδίσει προς την ελευθερία. Εμπλουτίζουμε τη διδασκαλία με ψηφιακά εργαλεία για να κρατήσουμε ζωντανή την ιστορική μνήμη».
Στην σπουδαιότητα του έργου αναφέρθηκε η αντιπεριφερειάρχης Παιδείας, Έφη Κουτεντάκη, ενώ ο εκπρόσωπος της επιστημονικής ομάδας του έργου, καθηγητής Αντώνης Χουρδάκης, δήλωσε ότι «στόχος του προγράμματος είναι η αφύπνιση του ενδιαφέροντος των μαθητών και μαθητριών για έρευνα, μέσα, κυρίως, από την καλλιέργεια των συνδυαστικών ικανοτήτων τους (αφήγηση, γεωγραφικός προσανατολισμός, εντοπισμός στο χάρτη των κύριων φάσεων της επανάστασης, αιτιολογώντας και ερμηνεύοντας την πορεία και εξέλιξή τους). Η πλατφόρμα θα προσφέρει στους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τις μαθήτριες, με εύχρηστο και ελκυστικό τρόπο, ένα εργαλείο μελέτης και έρευνας για την τοπική ιστορία και την ένταξή της στην ευρύτερη ιστορική συνείδηση. Παράλληλα, θα παρέχει τη δυνατότητα δημιουργίας παραλλαγών του περιεχομένου για κάθε σημείο ώστε να απευθύνεται τόσο στο ευρύτερο κοινό όσο και στις εκπαιδευτικές ανάγκες της κάθε τάξης».
Για φιλόδοξο σχέδιο που ενισχύει γνωστικά τον μαθητή με τα ψηφιακά εργαλεία της εποχής του, αποκαλύπτοντας τα μυστικά των περιοχών, με ιδιαίτερο ρόλο στα ιστορικά γεγονότα της Κρήτης, έκανε λόγο ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Νομού Χανίων, Μανόλης Τζανάκης.
Πηγή φωτογραφίας: Περιφέρεια Κρήτης