Τέτοιες μέρες πέρυσι η πανδημία του κορονοϊού είχε αναγκάσει το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας να ακυρώσει μια από τις σημαντικότερες πολυεθνικές ασκήσεις των Ενόπλων Δυνάμεων, την αεροπορική άσκηση «Ηνίοχος 2020», στην οποία θα μετείχαν και τα γαλλικά μαχητικά Rafale. Φέτος όμως, αν και ο κορονοϊός δεν έχει καταλαγιάσει, η ηγεσία του ελληνικού «Πενταγώνου» είναι αποφασισμένη να πραγματοποιήσει κανονικά την άσκηση το χρονικό διάστημα από 12 έως 22 Απριλίου, έχοντας ως επίκεντρο στην αεροπορική βάση της Ανδραβίδας.
Η άσκηση θα έρθει λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωση της επιχείρησης «Μάτι του Γερακιού» στην οποία θα μετέχουν και αεροσκάφη F-15 από τη Σαουδική Αραβία, με επίκεντρο την αεροπορική βάση της Σούδας. Αυτό που επιδιώκει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία είναι την ενίσχυση της εξωστρέφειας των Ενόπλων Δυνάμεων γι’ αυτό και εναλλάσσονται οι συμμετέχουσες στις ασκήσεις σύμμαχες χώρες.
Ο «Ηνίοχος» αποτελεί τη μεγαλύτερη αεροπορική άσκηση της Ανατολικής Μεσογείου παρέχοντας επιχειρησιακή εκπαίδευση σε συνθήκες που προσομοιάζουν με ένα σύνθετο περιβάλλον μάχης με πολλαπλές απειλές, μεγιστοποιώντας τις δυνατότητες των πιλότων μας αλλά και των εκατοντάδων μελών του προσωπικού εδάφους που θα μετάσχουν σε αυτή. Φέτος αναμένεται να συμμετάσχει στην άσκηση η Γαλλία με Rafale και Mirage 2000, οι Ηνωμένες Πολιτείες με F-16, το Ισραήλ επίσης με F-16 αλλά και με F-15, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με F-16 και η Ισπανία με F-18 και βέβαια η χώρα μας με F-16, F-4, Mirage 2000-5 και ιπτάμενα ραντάρ. Εάν σε όλα αυτά προσθέσουμε τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη και τα ιπτάμενα τάνκερ των Ηνωμένων Πολιτειών και του Ισραήλ, ο συνολικός αριθμός των αεροπλάνων θα ξεπεράσει τα 60 που θα χωριστούν σε επιτιθέμενους και αμυνόμενους.
Συν τοις άλλοις, δυναμικό παρών θα δώσει στη διακλαδική άσκηση το Πολεμικό Ναυτικό με μια πλειάδα μικρών και μεγάλων σκαφών καθώς επίσης και τμήματα της Διακλαδικής Διοίκησης Ειδικού Πολέμου και ελικόπτερα της Αεροπορίας Στρατού.
Το ιστορικό της άσκησης
Η άσκηση «Ηνίοχος» ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του ’80 ως αεροπορική άσκηση μικρής κλίμακας με αντικείμενο στην διεξαγωγή αεροπορικών και μεικτών επιχειρήσεων σύμφωνα με το βασικό δόγμα της Πολεμικής Αεροπορίας, το δόγμα Μεικτών Επιχειρήσεων, το διακλαδικό δόγμα Ηλεκτρονικού Πολέμου του ΓΕΕΘΑ, καθώς και τα τότε υφιστάμενα σχέδια και προοδευτικά καθιερώθηκε η εκτέλεσή της ετησίως.
Είχε ως αντικειμενικό σκοπό την εξάσκηση του προσωπικού στη σχεδίαση και εκτέλεση μικτών και σύνθετων αεροπορικών επιχειρήσεων (COMAO) σύμφωνα με το επιχειρησιακό δόγμα της Π.Α. και τα εθνικά σχέδια, σε περιβάλλον που προσομοιάζει κατά το δυνατόν την πραγματική κατάσταση, ώστε να δοκιμάζονται και αξιολογούνται τα υπάρχοντα και προτεινόμενα σχέδια και οι ακολουθούμενες τακτικές κατά την διάρκεια των επιχειρήσεων.
Για την εκτέλεση και τη διεξαγωγή της άσκησης, το Σχολείο Όπλων Τακτικής μεταστάθμευε στη Λάρισα, όπου χρησιμοποιώντας τις υποδομές του Εθνικού Κέντρου Αεροπορικών Επιχειρήσεων του ΑΤΑ, συγκροτούσε το «Λευκό Επιτελείο», ένα όργανο υπεύθυνο για τον βέλτιστο συντονισμό και τη σχεδίαση των αποστολών της Άσκησης, ενώ τα Α/Φ μεταστάθμευαν στην Λάρισα, στην 110ΠΜ από όπου και εκτελούσαν τις αποστολές τους.
Το 2005, αλλάζει ο τρόπος διεξαγωγής της άσκησης με τα αεροσκάφη που συμμετέχουν, να επιχειρούν από τις μητρικές τους μονάδες, ενώ η συγκρότηση του «Λευκού Επιτελείου», η σχεδίαση και ο συντονισμός της, υλοποιούνται πλέον από το ΚΕΑΤ, στην Αεροπορική Βάση Ανδραβίδας με σύγχρονα μέσα επιτήρησης των αεροπορικών επιχειρήσεων.
Τον Νοέμβριο του 2013 αποφασίστηκε η μετεξέλιξη και ο περαιτέρω εκσυγχρονισμός της άσκησης, με κύριο χαρακτηριστικό την αλλαγή της μεθόδου σχεδίασης και εκτέλεσης, υιοθετώντας την επί τόπου σχεδίαση και εκτέλεση των αποστολών (SINGLE BASE CONCEPT) και η διεύρυνσή της, σε μεσαίας κλίμακας, δημιουργώντας έτσι ένα ρεαλιστικό και παράλληλα απαιτητικό περιβάλλον, με έναν εντατικό και παρατεταμένο ρυθμό επιχειρήσεων σε 24ωρη βάση, αυξάνοντας σημαντικά το επίπεδο εκπαίδευσης των ασκούμενων δυνάμεων. Τον Απρίλιο του 2015, η άσκηση «Ηνίοχος» διεξάγεται για πρώτη φορά υπό μορφή INVITEX, με τη συμμετοχή της Ισραηλινής Πολεμικής Αεροπορίας (IAF) και διμοιρίας των Ειδικών Δυνάμεων (SOF) της USAFE ως JTAC για να πάρει σταδιακά τη σημερινή της μορφή.