«Μαθαίνοντας νοηματική γλώσσα μπορείς να γνωρίσεις τον κόσμο των κωφών. Μια διαφορετική – οπτική επικοινωνίας» δηλώνει μιλώντας στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο υπεύθυνος της Σχολής της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας και γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Κωφών Ελλάδος, Κωνσταντίνος Σίμψης. «Διδάσκουμε την Ελληνική νοηματική γλώσσα. Η κάθε χώρα έχει τη δικιά της γλώσσα» λέει.
Η σχολή Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ) άρχισε να λειτουργεί το 1999 στους Αμπελόκηπους της Αθήνας, μ’ ένα τετραετές πρόγραμμα σπουδών. Μετά την ολοκλήρωση της φοίτησης, οι σπουδαστές οδηγούνται σε εξετάσεις επάρκειας από την Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδας, η οποία τους παρέχει, μετά από την επιτυχή εξέτασή τους, την πιστοποίηση της Επάρκειας στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, η οποία είναι κι η μοναδική αναγνωρισμένη από το ελληνικό κράτος, από το 2009.
Η σχολή περιλαμβάνει, επίσης, διετές πρόγραμμα υποψήφιων διερμηνέων ελληνικής νοηματικής γλώσσας.
Σκοπός της σχολής είναι να μπορέσει κάποιος να γνωρίσει τον κόσμο των κωφών, αλλά και να επικοινωνήσει μαζί τους. «Δε ξεκινήσαμε τη σχολή ως επιχείρηση. Ο σκοπός μας δεν ήταν το κέρδος.
Οι συνδρομές των σπουδαστών χρησιμοποιούνται για τους εξοπλισμούς και για τη πληρωμή των καθηγητών» λέει ο κ. Σίμψης.
«Η νοηματική είναι η γλώσσα μου» δηλώνει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ η Άρτεμις Παντελάκη, καθηγήτρια της σχολής, κωφή η ίδια. «Η κρίση έχει επηρεάσει τους πάντες κι εμάς μαζί. Αντιμετωπίζουμε προβλήματα παντού.
Είναι αναγκαίο να έχω κάποιον διερμηνέα για να μπορώ να επικοινωνώ με τους συμπολίτες μου. Για όλη την Ελλάδα υπάρχουν 65 διερμηνείς. Είναι λίγοι. Μπορεί να θέλω να πάω το παιδί μου στον παιδίατρο και πρέπει να χω διερμηνέα μαζί μου για να συνεννοηθώ. Είναι το μέσο για να βγάλω τη φωνή μου» συνεχίζει η κ. Παντελάκη.
Μαθήτριά της, η Χαρά Κατσαούνη, η οποία ολοκληρώνει φέτος το 4ο έτος των σπουδών της δηλώνει: «Πάντα ήθελα να γνωρίσω αυτόν το κόσμο. Κατάλαβα ότι δεν διαφέρει σε κάτι από μας. Είναι ωραίο να επικοινωνείς με όλους τους ανθρώπους».
Η Δήμητρα Θωμοπούλου είναι άλλη μία τεταρτοετής, η οποία ξεκίνησε τα μαθήματα ως ένα είδος ψυχοθεραπείας. «Μπορείς να επικοινωνήσεις με άλλους ανθρώπους χρησιμοποιώντας την έκφραση και το σώμα σου. Λέξεις χωρίς έκφραση δεν έχουν καμία σημασία» λέει.
Ο Κατσής Παναγιώτης είναι καθηγητής της σχολής, εδώ και δύο χρόνια και κωφός. «Νιώθω την ανάγκη να διδάξω. Θέλω να διορθώνω όσους κάνουν λάθη για να μιλάνε σωστά. Έχω συμμετάσχει, επίσης, και στο θέατρο Κωφών και είναι πραγματικά απερίγραπτη η αίσθηση το να βγάζεις αυτό που νιώθεις προς τα έξω».
Η Παπαγεωργίου Λένα με προβλήματα ακοής είναι πρωτοετής μαθήτρια στη σχολή και σπουδάζει παράλληλα στη Νομική Σχολή. «Δεν ξέρω σε πια κατηγορία ανήκω. Χρησιμοποιώ ακουστικό για να ακούω. Βγάζοντάς το, αντιλαμβάνομαι κανονικά τα πράγματα γύρω μου. Θεωρώ πως η εκμάθηση της νοηματικής πρέπει να γίνει υποχρεωτική και στα σχολεία» λέει.