Αντιδράσεις, αλλά και θετικά σχόλια, προκαλούν οι νέες τροποποιήσεις και προσθήκες στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας, «ανασυγκρότηση και άλλες διατάξεις», η δημόσια διαβούλευση του οποίου ολοκληρώθηκε, ενώ ήδη δόθηκε στα κόμματα της συγκυβέρνησης, προκειμένου να διατυπώσουν τις παρατηρήσεις τους, πριν αυτό κατατεθεί στη Βουλή.
Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία, που αποφάσισε την πραγματοποίηση προειδοποιητικής 48ωρης πανελλαδικής απεργίας από την Πέμπτη 31/01 στις 6 το πρωί, σε ανακοίνωσή της, χαρακτηρίζει το πολυνομοσχέδιο «αιτία πολέμου και ταφόπλακα για τους Έλληνες ναυτεργάτες» ζητώντας την απόσυρσή του.
Επίσης εκφράζει τη συμπαράστασή της και την αλληλεγγύη της στους εργαζόμενους του μετρό, ενώ χαρακτηρίζει την επίταξή τους, «επαίσχυντο και αντιδημοκρατικό μέτρο».
Στελέχη της ακτοπλοϊκής αγοράς, σχολιάζοντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, το πολυνομοσχέδιο, ανέφεραν ότι η ακτοπλοϊκή αγορά θα γίνει για πρώτη φορά ανταγωνιστικότερη με νέους κανόνες, χαρακτήρισαν τις επιπτώσεις στη ναυτεργασία ελάχιστες, ενώ τόνισαν ότι «οι ναυτικοί δεν θα πρέπει να προτρέχουν πριν από την εφαρμογή του».
Με το πολυνομοσχέδιο, σύμφωνα την ΠΝΟ, επέρχονται βασικές αλλαγές στα εργασιακά των ναυτικών της ποντοπόρου ναυτιλίας αλλά και της ακτοπλοΐας.
Όπως αναφέρουν μέλη της εκτελεστικής της επιτροπής, δίνεται πλέον η δυνατότητα σε πλοιοκτήτες πλοίων της ποντοπόρου, ολικής χωρητικότητας πάνω από 3.000 κόρους αλλά και των ιδιωτικών σκαφών αναψυχής, να υπογράφουν με τα κατώτερα πληρώματα, ατομικές συμβάσεις εργασίας.
Επίσης μειώνονται οι οργανικές συνθέσεις αναφορικά με το ξενοδοχειακό και βοηθητικό προσωπικό των επιβατηγών και οχηματαγωγών πλοίων, ενώ δίνεται πλέον η δυνατότητα σε πλοιοκτήτες κατά τη διάρκεια της δρομολογιακής περιόδου, να αντικαταστήσουν το πλοίο με άλλο μικρότερης μεταφορικής ικανότητας. Σύμφωνα με τη ναυτεργασία, αυτό σημαίνει και αυτόματα, μείωση της δύναμης του αριθμού των ναυτικών.
Σημειώνεται ότι η στελέχωση σε ναυτικούς ενός πλοίου προκύπτει ανάλογα με τη δυναμικότητά του. Για τους μεν θαλαμηπόλους, ανάλογα με τον αριθμό των κρεβατιών, για τους μηχανικούς ανάλογα με την ιπποδύναμη της μηχανής και για όλους τους υπολοίπους, συμπεριλαμβανομένων και των μαγείρων, με την ολική χωρητικότητα του πλοίου.
Στελέχη της ΠΝΟ ανέφεραν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ότι οι αλλαγές δεν αφορούν μόνο τη μείωση των οργανικών συνθέσεων, αλλά με έμμεσο τρόπο, καταργείται και η 10μηνη υποχρεωτική στελέχωση των πλοίων.
Πέραν των δύο μηνών αποδρομολόγησης που δίνονταν σε ένα πλοίο για την ετήσια επιθεώρησή του, χωρίς να υπάρχει η υποχρέωση υποχρεωτικής στελέχωσής του, για πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα στον πλοιοκτήτη, έπειτα και από αίτηση στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, να διακόπτει επιπλέον τα δρομολόγια για 45 διαδοχικές ημέρες και εφόσον η συγκοινωνιακή ανάγκη καλύπτεται, χωρίς να έχει και σε αυτή την περίπτωση την υποχρέωση στελέχωσης του πλοίου.
Η σχετική ρύθμιση βρίσκεται σύμφωνα με τους ναυτεργάτες στην παράγραφο 5 και 6 του άρθρου 6 του πολυνομοσχεδίου και οι περισσότεροι πλοιοκτήτες, σύμφωνα με τους ναυτικούς, θα την εφαρμόσουν μετά το Πάσχα οπότε η κίνηση είναι μειωμένη, μέχρι τις 20 Ιουνίου.
Τέλος η δρομολόγηση για τα επιβατηγά-υδροπτέρυγα και ταχύπλοα θα γίνεται πλέον για περίοδο τουλάχιστον τεσσάρων μηνών, από 7,5 μήνες που ήταν σήμερα υποχρεωτικά.
Θετικό και προς τη σωστή κατεύθυνση, χαρακτήρισαν από την πλευρά τους το πολυνομοσχέδιο, ακτοπλόοι και φορείς της αγοράς.
Στελέχη της Ακτής Μιαούλη, ανέφεραν ότι για πρώτη φορά, δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας και της πτώσης της επιβατικής κίνησης, μειώνεται το λειτουργικό κόστος του πλοίου τη χειμερινή περίοδο.
Παράλληλα αναφέρουν ότι με τη δυνατότητα που δίνεται σε ένα πλοιοκτήτη για δρομολόγηση επιπλέουν πλοίου τη θερινή περίοδο σε δρομολογιακή γραμμή που καλύπτει, θα δοθεί η δυνατότητα απασχόλησης και σε άλλους ναυτικούς.
Αναφορικά με τη μείωση της δρομολόγησης των υδροπτέρυγων τονίζουν ότι δεν αλλάζει κάτι, καθώς οι εταιρείες έως τώρα δεν δρομολογούσαν τα ταχύπλοα πάνω από τέσσερις μήνες.
Συνήθως όπως τόνισαν, ναύλωναν τα υδροπτέρυγα σε γραμμές του εξωτερικού ή τα αποδρομολογούσαν.
Υπογραμμίζουν επίσης ότι επιβάλλεται τέλος 10% υπέρ της χρηματοδότησης των άγονων γραμμών στους Φορείς Διοίκησης και Εκμετάλλευσης Λιμένων καθώς φέτος προβλέπεται μείωση των επιδοτήσεων για τις άγονες.
Τέλος, για πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα σε σπουδαστές και σπουδάστριες των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) πρώτης και δεύτερης θαλάσσιας εκπαιδευτικής περιόδου, που δεν βρίσκουν θέσεις απασχόλησης για την εκτέλεση της πρακτικής άσκησης σε πλοία με ελληνική σημαία ή σε πλοία με σημαία τρίτης χώρας συμβεβλημένα με το Ναυτικό Απομαχικό Ταμείο (ΝΑΤ), να ναυτολογηθούν σε πλοία με σημαία τρίτης χώρας μη συμβεβλημένα με το ΝΑΤ.
«Προς τη σωστή κατεύθυνση κινείται το νέο νομοσχέδιο πού ετοίμασε το υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου σχετικά με τα θέματα της ακτοπλοΐας», δήλωσε ο πρόεδρος του Ελληνικού Δικτύου Μικρών Νησιών, Ελευθέριος Κεχαγιόγλου.
Τόνισε ότι το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, με δεδομένη την οικονομική συγκυρία, θεραπεύει και κάποιες «πολιτικές παθογένειες» προηγούμενων δεκαετιών.