Το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση έδωσε χθες στη δημοσιότητα το υπουργείο Παιδείας.
Το σχέδιο αποτελεί παρέμβαση στη δομή και το πρόγραμμα της Γ΄ Λυκείου, στον τρόπο κτήσης του απολυτηρίου αλλά και στον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στην προοπτική σταδιακής καθιέρωσης της ελεύθερης πρόσβασης.
Οι αλλαγές, όπως αναφέρει το υπουργείο, εντάσσονται σε ένα γενικότερο σχέδιο ευρείας μεταρρύθμισης της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης «που θα ενισχύει τον μορφωτικό ρόλο του Λυκείου με ολοκλήρωση της βασικής μόρφωσης στο πλαίσιο της καθιέρωσης της 14χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης αλλά συγχρόνως είναι και στενά συνυφασμένες με τις μεταρρυθμίσεις της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης».
Μείωση των μαθημάτων Γενικής Παιδείας
Με το νέο σύστημα μειώνονται τα μαθήματα Γενικής Παιδείας. Τα μαθήματα Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας (6 ώρες), Θρησκευτικά (1 ώρα), Φυσική Αγωγή (2 ώρες) και ένα μάθημα επιλογής (2 ώρες) γίνονται υποχρεωτικά για όλους. Επίσης, από το 2020-21, θα εξορθολογιστεί το πρόγραμμα της Α΄και Β΄ Λυκείου και θα καταργηθεί ο διαχωρισμός σε Ομάδες Προσανατολισμού στη Β΄ Λυκείου, που υποχρεώνει σήμερα τους μαθητές να αποφασίζουν πρόωρα για το επαγγελματικό τους μέλλον. Οι μαθητές θα κάνουν την επιλογή τους με την προαγωγή τους στη Γ΄ ΓΕΛ, σύμφωνα με τις κλίσεις και τις προτιμήσεις τους.
Περιορισμός των μαθημάτων Ομάδων Προσανατολισμού
Σήμερα, κάθε Ομάδα προσανατολισμού περιλαμβάνει μαθήματα που εξετάζονται στις πανελλαδικές αλλά και μαθήματα που δεν εξετάζονται. Το νέο σύστημα κρατάει μόνο αυτά που εξετάζονται. Έχει έτσι τη δυνατότητα να προσφέρει στους μαθητές/υποψηφίους μια λιτή δομή που τους επιτρέπει να ασχολούνται αποκλειστικά με τα μαθήματα με τα οποία στην πραγματικότητα ασχολούνται λόγω των πανελλαδικών. Και να ασχολούνται περισσότερες ώρες.
Αύξηση της ύλης
Σε μαθήματα προσανατολισμού, στα οποία οι ώρες διδασκαλίας αυξάνονται σημαντικά, υπάρχει και σχετική αύξηση της ύλης, η οποία «δεν είναι αναλογική», όπως σημειώνει το υπουργείο.
Έτσι, στην Γ΄ Λυκείου ο κάθε μαθητής θα έχει την ευκαιρία να σκεφθεί και να εμβαθύνει πάνω στη γνώση. «Με το νέο σύστημα δίνεται στον κάθε μαθητή η δυνατότητα να μάθει να εμβαθύνει και να κρίνει τη γνώση και την επιστήμη στα αντικείμενα τα οποία θα τον απασχολήσουν στη συνέχεια της σταδιοδρομίας του», επισημαίνει το υπουργείο.
Αλλάζουν Ομάδες Προσανατολισμού
Σήμερα υπάρχουν τρεις ομάδες Προσανατολισμού και τέσσερα επιστημονικά πεδία. Το νέο σύστημα θα έχει τέσσερις Ομάδες Προσανατολισμού, κάθε μία σε απόλυτη αντιστοίχιση με ένα επιστημονικό πεδίο. Βέβαια, υπάρχουν Πανεπιστημιακά Τμήματα η πρόσβαση στα οποία μπορεί να γίνει από περισσότερες της μιας Ομάδες Προσανατολισμού, από περισσότερα του ενός επιστημονικά πεδία. Αυτό που καταργείται είναι η δυνατότητα με ένα μάθημα Γενικής Παιδείας να ανοίγει η πρόσβαση σε άλλο επιστημονικό πεδίο. «Το νέο σύστημα προτρέπει τους υποψηφίους να κατευθυνθούν στα τμήματα που πραγματικά θέλουν και όχι απλά να «πετύχουν κάπου». Αντίληψη του ΥΠ.Π.Ε.Θ. είναι ότι το σημαντικό δεν είναι να γίνει κάποιος φοιτητής όπου να ‘ναι αλλά να σκεφθεί ότι η επιλογή του θα καθορίσει όλη την υπόλοιπη επαγγελματική του ζωή», σχολιάζει το υπουργείο.
Τι θα ισχύσει για το απολυτήριο
Με το νέο σύστημα, οι εξετάσεις για το απολυτήριο απλοποιούνται, αφού οι μαθητές θα εξεταστούν στα ίδια ακριβώς μαθήματα, τόσο για το απολυτήριο όσο και για τις πανελλαδικές. Συγκεκριμένα:
Για την αναβάθμιση των ενδοσχολικών εξετάσεων, προκρίνεται η λύση της συνεργατικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων, η οποία όχι μόνο δεν αποστερεί από τα σχολεία την αυτονομία τους για τις ενδοσχολικές εξετάσεις, αλλά αποτελεί και ένα πρώτο στάδιο για την εμπέδωση πνεύματος συνεργασίας των σχολικών μονάδων, το οποίο δεν πρέπει να περιοριστεί μόνο στο ζήτημα των εξετάσεων.
Τα σχολεία θα χωριστούν σε ομάδες, ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης. Τα θέματα σε κάθε εξεταζόμενο μάθημα θα προετοιμάζονται από ομάδα διδασκόντων όλων των σχολείων ανά ομάδα και το τελικό διαγώνισμα θα προκύπτει μετά από κλήρωση ομάδας θεμάτων μέσα από ένα μεγαλύτερο πλήθος. Τα θέματα θα στέλνονται ηλεκτρονικά στους μαθητές των σχολείων της συγκεκριμένης ομάδας στις 10:30 και οι μαθητές θα ξεκινούν στις 11:00 τη δίωρη γραπτή εξέταση.
Επιτηρητές θα είναι καθηγητές άλλων σχολείων και διαφορετικής ειδικότητας από την ειδικότητα των καθηγητών του εξεταζόμενου μαθήματος. Στα ιδιωτικά σχολεία οι επιτηρητές θα είναι ένας από το Δημόσιο σχολείο και ένας από το ιδιωτικό σχολείο. Τα γραπτά των μαθητών, αφού καλυφθούν τα ονόματα, θα βαθμολογούνται από καθηγητή άλλου σχολείου.
Σε ό,τι αφορά στη διαμόρφωση του βαθμού του απολυτηρίου, με το νέο σύστημα ισχύουν τα εξής:
- Βαθμός προαγωγής παραμένει το 9,5
- Για τα μαθήματα που εξετάζονται και γραπτά, ο Μ.Ο. διαμορφώνεται κατά 60% από τον Μ.Ο. των δύο τετραμήνων και κατά 40% από τον βαθμό της γραπτής απολυτήριας εξέτασης
- Για τα υπόλοιπα μαθήματα, ο βαθμός είναι ο Μ.Ο. των δύο τετραμήνων
- Στη διαμόρφωση του Γενικού Μ.Ο. (τελικού βαθμού) συμμετέχουν ισότιμα όλα τα μαθήματα πλην της Φυσικής Αγωγής.
Εξάλλου, το υπουργείο τονίζει ότι οι απολυτήριες εξετάσεις «σε καμία περίπτωση δεν είναι επιπλέον πανελλαδικές». «Εκτός από το ότι τα θέματα θα είναι από εκπαιδευτικούς της περιοχής τους, το σημαντικότερο είναι ότι οι απολυτήριες εξετάσεις δεν είναι ανταγωνιστικές, δεν περνάει όποιος πήρε καλύτερο βαθμό από ανθυποψηφίους του αλλά απλά όποιος πήρε βαθμό απόλυσης (9,5)», επισημαίνει το υπουργείο.
Σε επόμενα σχολικά έτη ο βαθμός απολυτηρίου θα συνυπολογίζεται και στη διαμόρφωση του βαθμού πρόσβασης των πανελλαδικών εξετάσεων.
Με την ενίσχυση της αξιοπιστίας του απολυτηρίου επιτυγχάνεται και η ισότιμη αντιμετώπιση των αποφοίτων των ΓΕΛ στην αγορά εργασίας, αφού είναι προσόν διορισμού μέσω ΑΣΕΠ.
Τι θα γίνει με τα εσπερινά Γενικά Λύκεια
Σήμερα οι απόφοιτοι των εσπερινών ΓΕΛ έχουν ένα επιπλέον ποσοστό 1% για την εισαγωγή τους στα ΑΕΙ. Για να το εξασφαλίσουν πρέπει να έχουν κάνει συγκεκριμένο χρόνο σε εσπερινά λύκεια (διετία στο παλιό τετραετές, τριετία στο νέο τριετές). Σε διαφορετική περίπτωση, δεν έχουν καν το δικαίωμα να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις ούτε καν με τους αποφοίτους των ημερησίων ΓΕΛ, διότι δεν έχουν την ίδια ύλη. Με το νέο σύστημα, η Δ΄ Λυκείου τετραετούς και η Γ΄ Λυκείου τριετούς εσπερινού ΓΕΛ διατηρούν το δικαίωμα του 1%, με τους ίδιους όρους που ισχύει και σήμερα.
Το πρόγραμμά τους προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα, δηλαδή: 6 ώρες Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, 1 ώρα Θρησκευτικά και τρία μαθήματα ανά Ομάδα Προσανατολισμού, καθένα με 6 ώρες. Η ύλη θα εξομοιωθεί με εκείνη των ημερησίων λυκείων και όσοι δεν πληρούν τις προϋποθέσεις για το 1% θα έχουν το δικαίωμα να δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις την ίδια χρονιά, μαζί με τους αποφοίτους των ημερησίων ΓΕΛ.
Γαβρόγλου: Το απολυτήριο του Λυκείου θα αναβαθμιστεί
«Το πρόβλημα που πάμε να λύσουμε είναι πρώτον, ότι εκπαιδευτικά και παιδαγωγικά δεν υπάρχει Γ’ Λυκείου, ανεξάρτητα από τις εξαιρετικά φιλότιμες προσπάθειες των εκπαιδευτικών και δεύτερον, υπάρχει ένας θεσμός εκτός του δημόσιου σχολείου που πολλά άτομα στην κοινωνία έχουν συναινέσει ότι είναι ο θεσμός που σε προετοιμάζει για τις εξετάσεις. Αυτό μία Πολιτεία που είναι υπεύθυνη για τη δημόσια εκπαίδευση, δεν μπορεί να το δεχτεί. Άρα προτείνουμε ένα σύστημα που αρχίζει να ανατρέπει αυτή τη λογική».
Αυτό δήλωσε ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, σχετικά με το τελικό σχέδιο για τη νέα Γ’ Γενικού Λυκείου και το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.
«Είναι ένα πρώτο βήμα επίλυσης μιας κατάστασης που έχει καθηλώσει την κοινωνία μας και μιας νοοτροπίας που έχει κυριαρχήσει στην κοινωνία μας», πρόσθεσε, όπως μεταδίδει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.
Ο υπουργός τόνισε ότι οι πολλές ώρες μαθημάτων θα δώσουν στους εκπαιδευτικούς την άνεση να συζητούν πράγματα επιπλέον, να κάνουν περισσότερες ασκήσεις και να έχουν λιγότερη πίεση. Ακόμη, επεσήμανε ότι μπορεί, εν τέλει, το απολυτήριο να μη μετράει για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια, ωστόσο θα αναβαθμιστεί.
Κομβικό σημείο, δε, του σχεδίου για τον υπουργό είναι η ελεύθερη πρόσβαση σε ορισμένα τμήματα. «Ο τρόπος εισαγωγής, για πρώτη φορά μετά τη μεταπολίτευση, δίνει τη δυνατότητα εισαγωγής χωρίς Πανελλαδικές. Είναι κάτι που δίνει νέες δυνατότητες στην κοινωνία», τόνισε.
Εξάλλου, υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου χαρακτήρισε «δυναμικό» το νέο σύστημα, καθώς τα τμήματα ελεύθερης πρόσβασης (ΤΕΠ) δεν θα είναι τα ίδια κάθε χρονιά, αλλά θα αλλάζουν -και ονομαστικά, αλλά και αριθμητικά-, αφού θα καθορίζονται ανάλογα με τις προτιμήσεις κάθε «φουρνιάς» μαθητών. Πάντως, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, για το υπουργείο θα θεωρηθεί επιτυχία, εάν του χρόνου, πρώτη χρονιά υλοποίησης του νέου συστήματος, τα ΤΕΠ είναι περισσότερα από το 5% του συνόλου των τμημάτων.
Επιφυλάξεις από την ΟΛΜΕ
Νωρίτερα, σήμερα, ο κ. Γαβρόγλου συναντήθηκε με το ΔΣ της ΟΛΜΕ, προκειμένου να παραδώσει την τελική πρόταση του υπουργείου για τη Γ’ Λυκείου και την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Μετά το πέρας της συνάντησης, η ΟΛΜΕ εξέφρασε τις επιφυλάξεις της, δια στόματος του προέδρου του ΔΣ, Νικηφόρου Κωνσταντίνου. Οι επιφυλάξεις αυτές αφορούν κυρίως το νέο χαρακτήρα της Γ’ Λυκείου και τις νέες εξετάσεις για το απολυτήριο του λυκείου, οι οποίες θα γίνονται σε ομάδες σχολείων και όχι σε περιφερειακό επίπεδο. «Τίθεται θέμα αξιοκρατίας και αντικειμενικότητας των θεμάτων», δήλωσε ο κ. Κωνσταντίνου και πρόσθεσε ότι η ΟΛΜΕ διαφωνεί με τον προπαρασκευαστικό χαρακτήρα που δίνεται στην Γ’ Λυκείου.
Προς ψήφιση αρχές Απριλίου
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, το σχετικό νομοσχέδιο θα τεθεί σε διαβούλευση την ερχόμενη Δευτέρα και υπολογίζεται ότι θα έχει ψηφιστεί από τη Βουλή πριν από το Πάσχα, στις αρχές Απριλίου.
Τι θα πρέπει να κάνουν οι μαθητές την επόμενη χρονιά για να μπουν σε πανεπιστήμιο
Το σύστημα που ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά για την Γ’ Λυκείου του 2019-20, τους μαθητές, δηλαδή, που θα τελειώσουν φέτος τη Β´ Λυκείου.
Σύμφωνα με τα όσα ανακοινώθηκαν, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, τα βήματα ενός μαθητή που θέλει να μπει σε κάποιο ΑΕΙ την επόμενη χρονιά, θα είναι τα εξής:
- Τον Οκτώβριο 2019, θα κάνει την Α΄ δήλωση με τις προτιμήσεις των τμημάτων στα οποία επιθυμεί να εισαχθεί (έως 10 προτιμήσεις). Με βάση τις προτιμήσεις του συνόλου των μαθητών, πανελλαδικά, θα προκύψουν τα τμήματα ελεύθερης πρόσβασης (ΤΕΠ) της συγκεκριμένης χρονιάς. Έτσι, μέσα σε περίπου δύο εβδομάδες, ο μαθητής θα γνωρίζει, από τις προτιμήσεις του, ποια τμήματα είναι ΤΕΠ.
- Εάν στην Α΄ δήλωση υπάρχει τουλάχιστον ένα ΤΕΠ, τότε ο μαθητής μπορεί τον Φεβρουάριο 2020 να κατοχυρώσει τη θέση του σε ένα από αυτά και να μη δώσει Πανελλαδικές Εξετάσεις. Θα δώσει, ωστόσο, απολυτήριες, ενδοσχολικά, μαζί με ομάδα σχολείων της περιοχής του.
- Εάν ο μαθητής θελήσει να δώσει Πανελλαδικές (δεν υπάρχουν ΤΕΠ στη δήλωσή του ή τα ΤΕΠ της δήλωσης δεν τα προτιμά σε σχέση με τα υπόλοιπα της δήλωσης), θα δώσει κανονικά εξετάσεις τον Ιούνιο 2020. Σημειώνεται ότι εάν ο μαθητής είχε αρχικά κατοχυρώσει θέση σε ΤΕΠ, αλλά αργότερα θελήσει να δώσει Πανελλαδικές, μπορεί να το κάνει (μέσα στα χρονικά πλαίσια της δήλωσης συμμετοχής στις Πανελλαδικές), αλλά αυτόματα απελευθερώνει τη θέση που είχε κατοχυρώσει.
- Τον Ιούλιο 2020 θα ανακοινωθούν οι βαθμοί και θα συμπληρώσει μηχανογραφικό, βάζοντας όσες επιλογές τμημάτων επιθυμεί, ασχέτως του περιεχομένου της Α’ δήλωσης.
- Θα ανακοινωθούν οι βάσεις εισαγωγής, με βάση τις οποιες θα εισαχθεί σε τμήμα που είχε δηλώσει στο μηχανογραφικό, όπως ακριβώς ισχύει στο υπάρχον σύστημα εισαγωγής.
Διευκρινίζεται ότι εάν κάποιο τμήμα ΤΕΠ έχει, για παράδειγμα, 100 θέσεις εισακτέων και κατοχυρώσουν τον Φεβρουάριο τη θέση τους με ελεύθερη πρόσβαση 80 μαθητές, οι υπόλοιπες θέσεις θα είναι διαθέσιμες για τους υποψήφιους των Πανελλαδικών, στο μηχανογραφικό.
Αξίζει επίσης να σημειωθεί, ότι στα τμήματα που απαιτούν την εξέταση κάποιου ειδικού μαθήματος (ξένες φιλολογίες, τμήματα με σχέδιο, ΤΕΦΑΑ κτλ.), η εξέταση του ειδικού μαθήματος θα γίνεται μόνο σε πανελλαδικές εξετάσεις, ανεξαρτήτως αν ο υποψήφιος έχει επιλέξει την εισαγωγή του μέσω ΤΕΠ ή πανελλαδικών εξετάσεων.
Άρα, αν κάποια από τα εν λόγω τμήματα προκύψει ότι ανήκουν στα ΤΕΠ μετά την Α’ δήλωση, οι υποψήφιοι οι οποίοι τα έχουν δηλώσει και θέλουν να εισαχθούν σε αυτά χωρίς πανελλαδικές εξετάσεις, θα έχουν την υποχρέωση να εξετάζονται πανελλαδικά μόνο στα αντίστοιχα ειδικά μαθήματα και να επιτυγχάνουν την ελάχιστη απαιτούμενη επίδοση, ώστε να εξασφαλίσουν την είσοδό τους στα εν λόγω τμήματα με το απολυτήριό τους.
Επίσης, σημαντικό σημείο του συστήματος είναι ότι οι μαθητές που θα επιλέξουν να εισαχθούν σε ΤΕΠ χωρίς πανελλαδικές, δεν θα έχουν δυνατότητα μετεγγραφής.
Οι απόφοιτοι παλαιοτέρων ετών θα συμμετάσχουν κανονικά στις πανελλαδικές εξετάσεις, όπως και σήμερα.