Στις λιγότερο ορατές πτυχές της ελληνικής παθογένειας, εστιάζει η αμερικανική εφημερίδα New York Times, επισημαίνοντας σε δημοσίευμά της ότι πολλά από τα δεινά που αντιμετωπίζει σήμερα η χώρα μας οφείλονται στην διαπλοκή, δηλαδή στις σχέσεις που έχουν αναπτύξει ισχυρές επιχειρηματικές οικογένειες με το πολιτικό σύστημα, το οποίο, όπως αναφέρει, υπερασπίζεται τα προνόμιά τους.
Τα προβλήματα της Ελλάδας αποδίδονται συχνά στον δημόσιο τομέα και τους απρόθυμους υπαλλήλους του, το εκτενές συνταξιοδοτικό σύστημα και τις μη ανταγωνιστικές βιομηχανίες με τους καλοπληρωμένους υπαλλήλους, αναφέρει η εφημερίδα, για να τονίσει: «παραγνωρίζεται όμως ο ρόλος που έχουν παίξει μερικές ισχυρές οικογένειες, πολιτικοί καθώς μέσα ενημέρωσης -που συχνά ανήκουν σε μεγιστάνες- οι οποίοι δημιούργησαν την υπάρχουσα δομή εξουσίας στην Ελλάδα».
Την ώρα που η χώρα πλήττεται από σκληρή λιτότητα, οι Έλληνες οργίζονται για την κάστα των ολιγαρχών» που οδήγησε στη δημιουργίας μιας κλειστής οικονομίας, σημειώνει ακόμα η αμερικανική εφημερίδα και εξηγεί πως είναι δεκάδες οι ισχυρές οικογένειες που ελέγχουν σημαντικούς τομείς της οικονομίας, όπως τις τράπεζες, τη ναυτιλία και τις κατασκευές.
Ως αποτέλεσμα, σημειώνουν οι New York Times, η ελληνική οικονομία έχει έλλειψη στοιχείων ανταγωνιστικότητας, γεγονός το οποίο ευνοεί τη δημιουργία καρτέλ κι ενισχύει τον καπιταλισμό.
Ως παράδειγμα των όσων υποστηρίζει το δημοσίευμα για τους Έλληνες «ολιγάρχες» επιχειρηματίες, η εφημερίδα παρουσιάζει την ιστορία του Λαυρέντη Λαυρεντιάδη.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ των New York Times, Ο κ. Λαυρεντιάδης επανέρχεται στο προσκήνιο, ως ένα από τα ονόματα που περιλαμβάνονται στην περίφημη λίστα Λαγκάρντ, με λογαριασμούς στο εξωτερικό, και υποψίες φοροδιαφυγής.
Το μείζον ερώτημα που προκύπτει, σύμφωνα με το δημοσίευμα, είναι αν οι Έλληνες ηγέτες θα αλλάξουν αυτή την κατάσταση.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, παρά τις υποσχέσεις των κυβερνήσεων τα τελευταία χρόνια για την καταπολέμηση της διαφθοράς και την ενίσχυση της διαφάνειας, η χώρα υποχώρησε 14 θέσεις στους σχετικούς πίνακες.