Μεγάλη δυναμική έχει αποκτήσει η Black Friday στην Ελλάδα, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι μέχρι πριν λίγα χρόνια οι Έλληνες αγνοούσαν την ύπαρξή της ή απλά αδιαφορούσαν. Πλέον το εμπόριο έχει κατανοήσει ότι το καταναλωτικό κοινό έχει δώσει μεγάλη δυναμική στη συγκεκριμένη μέρα και περιμένει μεγάλες προσφορές στα πρότυπα των ΗΠΑ. Για τη Black Friday 2018 οι αλυσίδες τεχνολογία ετοιμάζονται πυρετωδώς, καθώς έχουν την τιμητική τους, αλλά τα καταστήματα ρούχων, τα καλλυντικά και τα σούπερ μάρκετ θα διεκδικήσουν το δικό τους μερίδιο. Ο πήχης των προσδοκιών τόσο από πλευράς καταναλωτών όσο και από πλευράς εμπόρων έχει ανέβει ιδιαίτερα ψηλά. Μέχρι στιγμής όλοι κρατούν κλειστά τα χαρτιά τους και είναι άγνωστο εάν θα επαναληφθεί το περσινό φαινόμενο η Black Friday να απλωθεί σε μία εβδομάδα.
Τι να προσέξετε
- Συστήνεται στους καταναλωτές να διενεργούν έρευνες αγοράς για τα προϊόντα που τους ενδιαφέρουν κατά την περίοδο που θα προηγηθεί της αναφερόμενης δράσης, ώστε να διαμορφώσουν οι ίδιοι πραγματική εικόνα του μεγέθους των εκπτώσεων και προσφορών που θα εφαρμοστούν την Black Friday.
- Οι καταναλωτές θα πρέπει να γνωρίζουν ότι κατά την ημέρα πραγματοποίησης της δράσης, το όφελος για τους ίδιους από εφαρμογή εκπτώσεων/προσφορών θα πρέπει να προκύπτει σαφώς από τις αναγραφόμενες επί των πινακίδων των προϊόντων τιμών (τιμή πριν και τιμή μετά την πραγματοποίηση της δράσης).
- Οι έμποροι θα πρέπει να εφαρμόζουν τις σχετικές διατάξεις της Κωδικοποίησης Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ) αναφορικά με τις «Πρακτικές πώλησης με μειωμένη τιμή ή παροχή πρόσθετου οφέλους προϊόντων και υπηρεσιών» (βλ. άρθρο 78).
- Η διαπίστωση παραβάσεων κυρώνεται βάσει των διατάξεων της παρ.9 άρθρο 78 των Κανόνων ΔΙΕΠΠΥ (για είδη μαζικής κατανάλωσης, όπως είδη διατροφής, ατομικής υγιεινής, οικιακής καθαριότητας) και του άρθρου 21 του ν. 4177.13 (για όλα τα άλλα καταναλωτικά αγαθά).
- Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με την παρ.2 άρθρο 15 του ν.4177/2013, δεν επιτρέπεται η προσφορά ειδών των οποίων η ποσότητα υπερβαίνει το πενήντα τοις εκατό (50%) του συνόλου των ειδών που διαθέτει κάθε κατάστημα, εκτός αν έχουν εκδοθεί σχετικές αποφάσεις των οικείων Αντιπεριφερειαρχών σύμφωνα με την παράγραφο 3 του ίδιου άρθρου.
- Υπενθυμίζεται επίσης, ότι οι καταναλωτές μπορούν να καταθέτουν ηλεκτρονικά τις καταγγελίες τους για τυχόν παραβάσεις που διαπιστώνουν στην ηλεκτρονική πλατφόρμα καταγγελιών της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή (http://www.1520.gov.gr/) καθώς και στην τηλεφωνική γραμμή 1520 η οποία είναι διαθέσιμη στους καταναλωτές τις καθημερινές από τις 09:00 μέχρι τις 15:00.