Ηλεκτρονικό σύστημα παρακολούθησης των μεταφορών και εμπορευμάτων θα τοποθετήσει σε όλο το δίκτυό της η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μέχρι το Φεβρουάριο του 2013. Το νέο σύστημα θα λειτουργήσει στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού του δικτύου της εταιρείας και των υπηρεσιών που θα προσφέρει στους πελάτες της ως προστιθέμενη αξία.
Η σιδηροδρομική εταιρεία θα τοποθετήσει σένσορες RFID κατά μήκος του δικτύου της, σε συγκεκριμένα σημεία, όπως οι σταθμοί, όπου με ακτίνες θα είναι δυνατή η καταγραφή των φορτίων που διέρχονται από αυτούς, μέσω των εμπορευματικών βαγονιών (είδος φορτίου, ποσότητα, χρόνος άφιξης κ.α.). Έτσι οι μεταφορικές εταιρείες θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίζουν ανά πάσα στιγμή όλες τις πληροφορίες για τα εμπορεύματά τους και να οργανώνουν καλύτερα τη διανομή τους στα φορτηγά, τα αποθέματα στις αποθήκες τους, τις φθορές, αλλά επίσης για να εξοικονομούν χρόνο και χρήματα, ακόμη και να μειώνουν τους περιβαλλοντικούς ρύπους.
Η τοποθέτηση και χρήση έξυπνων συστημάτων παρακολούθησης των εμπορευμάτων με GPS ή RFID, μέσα από τα οποία επιτυγχάνεται και η διασύνδεση των εμπορευματικών μεταφορών από τις χώρες της Ευρώπης στην Ελλάδα (υπεραστικές και αστικές μεταφορές), παρουσιάστηκαν στη διάρκεια ημερίδας που διοργάνωσε το Εθνικό Κέντρο Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ). Κατά τη διάρκειά της παρουσιάστηκαν καινοτόμα εργαλεία και τεχνικές που βοηθούν στην ολοκλήρωση της μεταφορικής αλυσίδας από το εξωτερικό μέχρι και το τελευταίο χιλιόμετρο εντός μίας αστικής περιοχής, αλλά και την συμβατότητά τους με τους περιβαλλοντικούς στόχους της μείωσης των ρύπων.
Στην ημερίδα, ο παγκόσμιος όμιλος μεταφορών και logistics, Kuehne + Nagel, παρουσίασε την εφαρμογή νέων εργαλείων στις εμπορευματικές μεταφορές με την χρήση GPS στα προϊόντα – φορτία, που συνδέονται με μία κεντρική ηλεκτρονική πλατφόρμα (ίντερνετ και ηλεκτρονικό υπολογιστή), όπου συγκεντρώνονται τα δεδομένα παρακολούθησης φορτίων σε πραγματικό χρόνο.
Μέσω της πλατφόρμα αυτής, μία μεταφορική εταιρεία γνωρίζει τα πάντα γύρω από το φορτίο της, αλλά και πότε ακριβώς θα φτάσει στο σημείο διανομής που επιθυμεί.
Για παράδειγμα όταν ένα φορτίο μπαίνει σε ένα βαγόνι τρένου από την Αυστρία προς την Ελλάδα, υπάρχει ο κίνδυνος να χαθεί στα κέντρα διανομής, να φθαρεί ή να κλαπεί, να καθυστερήσει, κόστος που επιβαρύνει την εταιρεία και καθιστά τον διανομέα έκθετο απέναντι στον πελάτη.
«Η εταιρία διανομής μπορεί πλέον να διαχειριστεί τον στόλο των φορτηγών της που θα παραλάβουν το φορτίο από τον σιδηροδρομικό σταθμό, με τρόπο τέτοιο που να εξοικονομήσει χρήματα – από το ενοίκιο, τα καύσιμα, τα διόδια – και χρόνο, ενώ μπορεί εξίσου να διαχειριστεί τον χώρο των αποθηκών της καλύτερα» ανέφερε στο ΑΜΠΕ ο ερευνητής του ΙΜΕΤ, Μιχάλης Γκόγκας.
Η εφαρμογή τέτοιων συστημάτων διασύνδεσης υπεραστικών και αστικών μεταφορών προβλέπεται, εξάλλου, και σε οδηγία της ΕΕ που επιδιώκει την μείωση της συμφόρησης στις οδικές αρτηρίες, των καυσίμων και την συμβατότητα με τους περιβαλλοντικούς στόχους της Λευκής Βίβλου 2011 – ενεργειακά αποδοτικό σύστημα μεταφορών.
Οι συμμετέχοντες στην ημερίδα εκτίμησαν ότι από την εφαρμογή τέτοιων συστημάτων παρακολούθησης στα εμπορεύματα, αναμένεται να μειωθεί – σε σύγκριση με τα σημερινά δεδομένα – κατά 20% το λειτουργικό κόστος των διανομών, κατά 10-20% η συμφόρηση των οδικών δικτύων και κατά 21% το διοξείδιο του άνθρακα. Οι μειώσεις αυτές αφορούν τις χώρες της κεντρικής Ευρώπης μέχρι την Ελλάδα, που περιλαμβάνονται στον οδικό-σιδηροδρομικό άξονα Χ (10) της ΕΕ.