«Ξεκινάμε μία πρωτόγνωρη μεγάλη επιχείρηση ανέλκυσης των ναυαγίων στο λιμάνι του Πειραιά και στον κόλπο της Ελευσίνας. Υπάρχουν σε κάθε σκεπτόμενο άνθρωπο ερωτήματα γιατί τόσο χρόνια αφέθηκαν αυτά τα ναυάγια στην τύχη τους και δεν κλήθηκαν οι ασφαλιστικές να πληρώσουν για την ανέλκυσή τους» τόνισε σήμερα ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής, παρουσία του οποίου ξεκίνησε, μετά από 32 ολόκληρα χρόνια, η ανέλκυσή από τον βυθό της θάλασσας του επιβατηγού-οχηματαγωγού πλοίου «Corfu Island», που αναμένεται να ολοκληρωθεί έως αύριο το βράδυ.
Ο κ. Κουρουμπλής μίλησε για σύγκρουση συμφερόντων σχετικά με τις υποθέσεις των ναυαγίων, ενώ προανήγγειλε νομοθετική πρωτοβουλία που θα προστατεύει αποφασιστικά και θα δεσμεύει τις ασφαλιστικές εταιρείες σε τέτοιο βαθμό ώστε όταν συμβεί οποιοδήποτε γεγονός στις θάλασσές μας να πληρωθεί πολύ ακριβά για την προστασία του περιβάλλοντος.
Ο υπουργός Ναυτιλίας ανέφερε ότι όταν έγινε η σύμβαση παραχώρησης με την Cosco το ελληνικό δημόσιο ανέλαβε την υποχρέωση να ανελκύσει μία σειρά τέτοιων ναυαγίων που είχαν χαρτογραφηθεί.
Αυτό σήμαινε, τόνισε, και οικονομική υποχρέωση, ωστόσο πρόσθεσε ότι σήμερα ξεκινά η ανέλκυση του πρώτου ναυαγίου χωρίς καμία επιβάρυνση στο Δημόσιο, όταν κάποιοι εκτιμούσαν ότι θα έπρεπε να πληρωθεί για την απομάκρυνση του συγκεκριμένου πλοίου 1,5 εκατ. ευρώ, όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Συμπλήρωσε επίσης ότι με αυτήν την προσπάθεια γίνεται και η προσπάθεια απομάκρυνσης επικίνδυνων και εγκαταλελειμμένων πλοίων που κανείς δεν ξέρει επίσημα πώς χρησιμοποιούνται αυτά τα πλοία τις νυχτερινές ώρες και ο «νοών νοείτο».
«Το λιμάνι του Πειραιά θα καθαρίσει από τα ναυάγια που αποτελούν περιβαλλοντικό έγκλημα σε βάρος των κατοίκων του Αργοσαρωνικού» διαβεβαίωσε από την πλευρά του ο επικεφαλής της Δημόσιας Αρχής Λιμένος Δημοσθένης Μπακόπουλος στην επισκευαστική βάση του Περάματος, κατά την ανέλκυση του «Corfu Island».
Σημειώνεται, ότι το μήκους 103 μέτρων επιβατηγό πλοίο είχε ναυπηγηθεί το 1961 στην Ισπανία και το όνομά του ήταν «Cuidad de Tarifa», το οποίο διατήρησε μέχρι το 1984-1985, οπότε αγοράστηκε από την εταιρεία των αδελφών Αγαπητού και μετονομάστηκε σε «Corfu Island» υψώνοντας την ελληνική σημαία.
Το 1985 το πλοίο έκανε δρομολόγια στη γραμμή της Αδριατικής και στις 20 Μαΐου 1986 βυθίστηκε στη βάση Περάματος, σε βάθος 22 μέτρων, μπροστά στην προβλήτα ΙΙ, πάνω από την ήδη βυθισμένη φορτηγίδα «Ευαγγελία». Ωστόσο από τότε μέχρι και σήμερα δεν είχε αναληφθεί καμία πρωτοβουλία για την ανέλκυσή του.
Σύμφωνα με τον κ.Μπακόπουλο, συνολικά 160 επικίνδυνα και επιβλαβή πλοία βρίσκονται συνολικά στο λιμάνι του Πειραιά και έχουν κινηθεί διαδικασίες για τη απομάκρυνσή τους.
Ο επικεφαλής της δημόσιας αρχής Λιμένος Δημοσθένης Μπακόπουλος είπε επίσης ότι λίγα μέτρα από το σημείο όπου πραγματοποιείται η σημερινή ανέλκυση βρίσκονται άλλα 6 ναυάγια και ότι για 38 πλοία που είναι ναυαγισμένα έχουν κινηθεί οι διαδικασίες προκειμένου να βγουν σε πλειστηριασμό για απομάκρυνσή τους, ενώ για 12 ακόμα οι φάκελοί τους έχουν παραπεμφθεί στην αρμόδια γνωμοδοτική επιτροπή.
Σύμφωνα με πληροφορίες περίπου 99 ναυάγια έχουν καταγραφεί στο λιμάνι του Πειραιά από την υδρογραφική υπηρεσία στρατού χωρίς ακόμα να έχουν χαρτογραφηθεί.
Μετά την ανέλκυση του «Corfu Island» θα ακολουθήσει και του «Ευαγγελία» που βρίσκεται ακριβώς από κάτω.
Τις εργασίες ανέλκυσης θα πραγματοποιήσει η εταιρεία Greek Diving Center EΠΕ.
Για το «Corfu Island» η όλη η διαδικασία έγινε αζημίως γα το Δημόσιο, παρά το γεγονός ότι είχε ζητηθεί για την απομάκρυνσή του 1,5 εκατ. ευρώ.
Η ανέλκυση του πλοίου, σύμφωνα με τους υπευθύνους της εταιρείας, γίνεται με τροφοδότηση αέρα στο εσωτερικό του ναυαγίου.
Αφορμή για να ανοίξει το ζήτημα της ανέλκυσης των ναυαγίων από τις ελληνικές θάλασσες στάθηκε η βύθιση του δεξαμενόπλοιου «Αγία Ζώνη ΙΙ» τον Σεπτέμβριο του 2017 και οι συνέπειές του.