Στις Θερμοπύλες τα παιδιά πρόσφυγες πηγαίνουν από τον Οκτώβριο του 2016 σε ένα διαφορετικό σχολείο, το σχολείο της κοινότητάς τους.
Για τη δημιουργία του η Ύπατη Αρμοστεία, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, προμήθευσε τους μικρούς μαθητές με τα απαραίτητα: βιβλία, τετράδια, μολύβια, τσάντες, πίνακες. Τα μαθήματα Αραβικών, Μαθηματικών και Αγγλικών γίνονται και από δασκάλους που είναι και οι ίδιοι πρόσφυγες. Έχοντας επιστρέψει χαρούμενα στις τάξεις, μακριά από την ανασφάλεια, οι μικροί μαθητές πλέον παρακολουθούν και απογευματινές τάξεις στα δημόσια σχολεία της περιοχής τους.
Ο 32χρονος Mohammed Aluthman, δάσκαλος από τη Homs της Συρίας, έτρεξε να βοηθήσει κάποια παιδιά κατά τη διάρκεια ενός αεροπορικού βομβαρδισμού στη γειτονιά όπου έμενε. Μια βόμβα εξερράγη κοντά του και τραυματίστηκε σοβαρά στο πόδι. Έκανε το επικίνδυνο ταξίδι από τη Συρία στην Ελλάδα με πατερίτσες.
«Είμαι δάσκαλος και δεν έπαψα ποτέ να διδάσκω. Μόνο λίγους μήνες σταμάτησα μετά τον τραυματισμό μου», λέει ο Mohammed με καμάρι, κοιτώντας το σακατεμένο του πόδι. Στο κέντρο φιλοξενίας στις Θερμοπύλες, όπου βρέθηκε, το απέδειξε έμπρακτα μέσα από το διαφορετικό αυτό σχολείο. Πριν ταξιδέψει στην Ισπανία, όπου τελικά μετεγκαταστάθηκε, δίδασκε σε εννιά ομάδες παιδιών μαθηματικά, γεωγραφία, ιστορία, γραμματική, φυσική και αγγλικά. «Είναι θλιβερό η νέα γενιά, που είναι το μέλλον της χώρας μου, να είναι αγράμματη. Γι’ αυτό κάνω ό,τι καλύτερο μπορώ για να τους προσφέρω κάποια εκπαίδευση», εξηγεί.