Τα περισσότερα περιστατικά σχολικής βίας, σημειώνονται στη β’ τάξη του γυμνασίου και στη β’ και ε’ τάξη του δημοτικού σχολείου. Το συμπέρασμα αυτό εξάγεται από την επεξεργασία των στοιχείων, που συλλέχθηκαν στη διάρκεια ενός έτους, που λειτούργησε το Κέντρο Καταγραφής περιστατικών του Παρατηρητηρίου Πρόληψης της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας.
Το Παρατηρητήριο μετρά ήδη τρία χρόνια ζωής, αλλά η πλατφόρμα καταγραφής των περιστατικών μεταφέρθηκε κεντρικά σε ιστοσελίδα του υπουργείου Παιδείας και οι εκπαιδευτικοί καταχωρίζουν πλέον εκεί τα περιστατικά. «Στον ένα χρόνο, που λειτούργησε η πλατφόρμα μέσω της περιφέρειας καταγράφηκαν περί τις 200 περιπτώσεις σχολικής βίας. Δεν πρόκειται για επιστημονική μέθοδο, γιατί δεν γνωρίζουμε κατά πόσο έχουν καταγραφεί όλα τα περιστατικά. Από αυτή την καταγραφή, όμως, έχουμε πλήρη εικόνα σε ποιες τάξεις παρουσιάστηκαν και έχουμε διαπιστώσει ότι η μεγαλύτερη καταγραφή περιστατικών εμφανίζεται στη β’ γυμνασίου και στη β’ και ε’ τάξη του δημοτικού σχολείου», δήλωσε ο σχολικός σύμβουλος πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, Αλέξανδρος Κόπτσης, κάνοντας έναν απολογισμό των δράσεων του Παρατηρητηρίου, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου για το 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Σχολική Βία και Εκφοβισμός», που θα πραγματοποιηθεί 8- 10 Απριλίου 2016 στη Θεσσαλονίκη.
«Χρησιμοποιήσαμε τα στοιχεία για ανατροφοδότηση και ρυθμίσαμε τις περαιτέρω κινήσεις όλων των δικτύων που είναι οργανωμένα στην περιφερειακή διεύθυνση με βάση αυτά τα στοιχεία. Και στις περιοχές αυτές και στις διευθύνσεις που είχαν τα περιστατικά δώσαμε ιδιαίτερη βαρύτητα», εξήγησε ο κ. Κόπτσης, επισημαίνοντας ότι «αυτή τη στιγμή σε όλη την Κεντρική Μακεδονία έχουν στηθεί δίκτυα οργανωμένα με πλειάδα επιστημόνων, οι οποίοι είναι έτοιμοι να παρέμβουν τόσο σε επίπεδο πρόληψης όσο και παρέμβασης σε όλα τα σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας».
«Πολλά δεν αναφέρονται…»
«Το θέμα είναι να καταγράφονται αυτά τα περιστατικά, διότι γίνονται πολλά, τα οποία δεν αναφέρονται. Και πρέπει να εκπαιδευτούν όλοι και οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές να τα αναφέρουν αυτά. Υπάρχει κάποιος φόβος, ντροπή να βγει κάποιος και να πει ότι δέχθηκε κάποια παρενόχληση, ή μία πράξη εκφοβισμού ή βίας», ανέφερε ο περιφερειακός διευθυντής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Παναγιώτης Ανανιάδης.
«Πρέπει να μπορούν και οι μαθητές να αναφέρουν στον δάσκαλο, στον εκπαιδευτικό που εμπιστεύονται αυτό που τους συμβαίνει. Υπάρχει γι’ αυτό ομάδα σε κάθε σχολείο, υπάρχει σε επίπεδο διεύθυνσης και σε επίπεδο περιφέρειας», προσέθεσε.
«Πώς γίνεται η παρέμβαση;»
Το Παρατηρητήριο έχει προβλέψει τρία επίπεδα παρεμβάσεων στα περιστατικά σχολικής βίας, έχοντας ενημερώσει σχετικά όλη τη σχολική κοινότητα, όλα τα σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία. Αν ένα περιστατικό σε πρώτη φάση δεν αντιμετωπιστεί στο επίπεδο του σχολείου, οι εκπαιδευτικοί απευθύνονται στη διεύθυνση εκπαίδευσης και στους φορείς της (ένα δίκτυο 15-20 ατόμων αποτελούμενο από πανεπιστημιακούς, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους κ.λπ.) και αν το πρόβλημα δεν λυθεί και εκεί, τότε παρεμβαίνει με ένα ακόμη μεγαλύτερο δίκτυο η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
«Σε εμάς έχουν φτάσει 10 περιστατικά στην Περιφερειακή Διεύθυνση. Όλα τα υπόλοιπα μπορούμε να πούμε με ικανοποίηση ότι λύνονται μέχρι το επίπεδο της διεύθυνσης», διευκρίνισε ο κ. Κόπτσης.
Τις εργασίες του 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου για την Σχολική Βία θα φιλοξενήσει το Μουσικό Σχολείο Θεσσαλονίκης. Το συνέδριο τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας και απευθύνεται σε μέλη ΔΕΠ ΑΕΙ και ΑΤΕΙ, φοιτητές και εκπαιδευτικούς, καθώς και υπεύθυνους φορέων που δραστηριοποιούνται σε θέματα σχολικής βίας.
Οι θεματικές ενότητες του συνεδρίου αφορούν ερευνητικές μελέτες σε θέματα σχολικής βίας, καινοτόμες παιδαγωγικές πρακτικές και προτάσεις που προωθούν νέες αντιλήψεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας, το ρόλο των εκπαιδευτικών και των γονέων στην πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας κ.ά.
Οι συμμετοχές στο συνέδριο είναι περί τις 2.000. Θα παρουσιαστούν 75 εισηγήσεις, ενώ έχουν οργανωθεί 22 παράλληλα εργαστήρια.