Με στόχο τη διαμόρφωση ενός θεσμικού πλαισίου για την εκπαίδευση όλων των βαθμίδων σε όλα τα καταστήματα κράτησης της χώρας, διοργανώνεται από την Παρασκευή, 22, μέχρι και την Κυριακή 24 Ιανουαρίου, συνέδριο με τίτλο «Η εκπαίδευση των νεαρών παραβατών: Εμπειρίες, προβλήματα και προοπτικές».

Το συνέδριο θα γίνει στο Βόλο και θα εστιαστεί σε μια σειρά ζητημάτων που αφορούν στην εκπαίδευση των νεαρών παραβατών που κρατούνται στα Ειδικά Καταστήματα Κράτησης Νέων (ΕΚΚΝ) και εκείνων που έχουν τοποθετηθεί στο Ίδρυμα Αγωγής Ανηλίκων Αρρένων Στοιχειώδους Εκπαίδευσης.

Είναι ένα θέμα που συνήθως δεν απασχολεί την επικαιρότητα, επισήμανε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φιλης, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που πραγματοποιήθηκε νωρίτερα σήμερα, σχετικά με το τριήμερο συνέδριο. «Οφείλουμε να παρέχουμε εκπαίδευση σε κάθε κρατούμενο», είπε ο κ. Φίλης και προσέθεσε ότι θα πρέπει να είναι πρόβλεψη της κοινωνίας, «η φυλακή να μην είναι ένα νεκρό διάστημα που επιβαρύνει τη ζωή του φυλακισμένου, αλλά να δίνει τη δυνατότητα, ώστε να προετοιμάζεται το νέο παιδί που είναι φυλακισμένο, όταν βγει να φανεί χρήσιμο στην κοινωνία και στον εαυτό του».

Εξάλλου, όπως διατυπώθηκε στη συνέντευξη Τύπου, είναι στις προθέσεις της ηγεσίας του υπουργείου να παρέχεται σε όλα τα καταστήματα κράτησης ένα σύνολο τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης.

«Με νομοθετήματα που αποσκοπούν στον εξανθρωπισμό της θητείας και στην αντιμετώπιση των προβλημάτων που προκύπτουν και μέσα από το πλαίσιο μιας δημοκρατικής και ευνομούμενης πολιτείας, πιστεύουμε ότι μπορούμε να προχωρήσουμε σε διαρθρωτικές αλλαγές σε όλο το σύστημα της εκπαίδευσης στις φυλακές και αυτό θα κάνουμε αφού διαμορφωθούν τα πορίσματα του συνεδρίου στο Βόλο», επισήμανε ο υπουργός.

Την επιδίωξη διαρθρωτικών αλλαγών, ώστε να γίνει πραγματικότητα ο κάθε κρατούμενος να τύχει εκπαίδευσης, υπογράμμισε από τη μεριά του και ο Πέτρος Δαμιανός, πρόεδρος του ελληνικού τμήματος της ΕΡΕΑ και διευθυντής του γυμνασίου του ΕΚΚΝ Αυλώνα, και χαρακτήρισε τα βήματα που έχουν γίνει ως τώρα «νηπιακής μορφής».

Στο ίδιο μήκος κύματος μίλησε και ο Σταύρος Γιαγκάζογλου, προϊστάμενος του γραφείου έρευνας, σχεδιασμού και εφαρμογών Α’ του ΙΕΠ: «Οραματιζόμαστε ένα θεσμικό πλαίσιο και δομές και υποδομές στο υπουργείο ώστε να μπορεί μέσω αυτών των δομών να τρέχει όλα τα ζητήματα αυτών των σχολείων», τόνισε.

Εξάλλου, ο συνήγορος του Παιδιού, Γιώργος Μόσχος, χαρακτήρισε το σχολείο «το πιο ελπιδοφόρο πράγμα που μπορεί να συμβεί για ένα νεαρό κρατούμενο» και υπογράμμισε τη σημασία να νιώσουν τα παιδιά αυτά ότι η Πολιτεία νοιάζεται και τους δίνει μια ευκαιρία «να επανασυντάξουν τη σχέση τους με την κοινωνία με έναν δημιουργικό και θετικό τρόπο».

«Φιλοδοξούμε να δείξουμε ότι η εκπαιδευτική και η ποινική διαδικασία μπορούν να λειτουργήσουν συμπληρωματικά», είπε στη συνέχεια ο Γιώργος Νικολόπουλος, καθηγητής Εγκληματολογίας στο τμήμα Κοινωνιολογίας του Πάντειου και πρόεδρος του ΔΣ της «Επανόδου», φορέα της Πολιτείας για την κοινωνική επανένταξη των κρατουμένων. «Η φυλακή μπορεί να υποδέχεται μέσα στη λειτουργία της και στη η δομή της ένα σχολείο αλλά και το σχολείο μπορεί να γίνει τόπος έκθεσης ενός αναμορφωτικού μέτρου», επεξήγησε.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί, ότι στην πρώτη αυτή δημόσια εκδήλωση που διοργανώνει το ΙΕΠ, μετά την αλλαγή της ηγεσίας του, θα “καταθέσουν” τις εμπειρίες τους κοινωνικοί λειτουργοί, δικαστικοί, επιμελητές ανηλίκων, ψυχολόγοι, διευθυντές, αλλά και εκπαιδευτικοί.