Επενδυτικός αναβρασμός επικρατεί το τελευταίο χρονικό διάστημα στο χώρο της ελληνικής ναυτιλίας καθώς όλοι οι μεγάλοι προβαίνουν σε στρατηγικές κινήσεις, έχοντας συνολικά επενδύσει πάνω από 2 δισ. δολάρια, ενώ ήδη βρίσκονται σε εξέλιξη νέες παραγγελίες ναυπήγησης ύψους 500 εκατ. Την ίδια στιγμή οι εταιρείες των Ελλήνων εφοπλιστών έχουν προβεί στην πώληση πλοίων τους συνολικής αξίας 1 δισ. δολαρίων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipping Research οι αγορές πλοίων από ελληνικής πλευράς αντιστοιχούν σε 115 πλοία, 84 φορτηγά και 14 δεξανενόπλοια. Με κυριότερο ανταγωνιστή τους Κινέζους οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν αγοράσει το 610 πλοία, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 18,8% των παγκόσμιων αγορών.
Ας δούμε συνοπτικά τους σημαντικότερους παίκτες και τις κινήσεις τους:
1. Αγγελική Φράγκου Η σιδηρά κυρία της ναυτιλίας, η εταιρεία της οποίας δραστηριοποιείται στη φορτηγό ναυτιλία, απέκτησε 14 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, η οποία είναι η τρίτη μαζικότερη αγορά των τελευταίων τεσσάρων ετών. Σημειώνεται ότι η Navios Maritime Partners LP δραστηριοποιείται στο αμερικανικό χρηματιστήριο. 2. Νίκος Τσάκος Το έκτο από τα συνολικά εννέα δεξαμενόπλοια τύπου Aframax, τα οποία έχει παραγγείλει για λογαριασμό της εταιρείας του, Tsakos Energy Navigation, έχει παραλάβει ήδη ο Νίκος Τσάκος. Η ναυπήγηση έχει αναταθεί στα Daewoo Mangalia Heavy Industries. Σημειώνεται ότι η εταιρεία μπήκε στη ναυτιλία το 1997, αριθμώντας πλέον περισσότερα από 100 πλοία στο στόλο της. 3. Βαγγέλης Μαρινάκης Η Capital Ship Management του Βαγγέλη Μαρινάκη παρέλαβε 5 πλοία χωρητικότητας 633.645 τόνων στη διάρκεια του 2017. Η εταιρεία του Μαρινάκη δραστηριοποιείται στη θαλάσσια μεταφορά αργού πετραλαίου, πετρελαιοειδών και άλλων προϊόνων υγρού και ξηρού φορτίου. 4. Χάρης Βαφειάς Η εταιρεία του εφοπλιστή παρέλαβε τρία πλοία LPG τελευταίας τεχνολογίας. Εκκρεμεί η παράδοση ενός ακόμα, το οποίο θα παραδοθεί κατά πάσα πιθανότητα εντός των πρώτων μηνών του 2018. Και τα τέσσερα είναι τεχνολογίας ice class 1b με δυνατότητα να ταξιδέψουν στους πάγους. 5. Θανάσης Μαρτίνος Ο επικεφαλής μίας από τις παραδοσιακές και ισχυρές οικογένειες της ναυτιλίας, προχώρησε στον εκσυγρονισμό της Eastern Mediterranean Maritime, με βασικό του μέλημα να μειώσει το μέσο όρο ηλικίας του στόλου του, αγοράζοντας «νεόχτιστα» πλοία, τα οποία παραγγέλνει σε ναυπηγία της Ιαπωνίας. Το τελευταίο χρονικό διάστημα απέκτησε ένα φορτηγό πλοίο υπό ναυπήγηση, αξίας 24,5 εκατ. δολαρίων, 81.600 τόνων από τη γιάρδα Oshima, στην οποία έχει ναυπηγήσει 10 από τα 63 πλοία του στόλου του. 6. Γιώργος Οικονόμου Στις αρχές Μαΐου ο εφοπλιστής ανακοίνωνε την είσοδο της Dryships σε μία νέα αποχή, έχοντας αποκτήσει στο τέλος Απριλίου ένα φορτηγό πλοίο χωρητικότητας 82.129 τόνων ξηρού φορτίου, έναντι 24 εκατ. δολαρίων. Η εταιρεία του διαθέτει στόλο συνολικά 13 Panamax φορτηγών, τεσσάρων Newcastlemax, τα οποία θα παραδοθούν μετά τα μέσα του έτους, πέντε Kamsarmax, καθώς και τέσσερα μεταχειρισμένα που θα παραδοθούν το β’ εξάμηνο του 2017. Επίσης ένα νεότευκτο, ένα δεξαμενόπλοιο Aframax, καθώς και ένα ακόμα ίδιου τύπου που θα παραδοθεί στο β’ τρίμηνο του 2017. 7. Λου Κολλάκης Ενισχύει τη δυναμική της εταιρείας του ο Λου Κολλάκης, ο οποίος επιδίδεται το τελευταίο χρονικό διάστημα σε σειρά επενδυτικών κινήσεων, συνάπτοντας συμφωνίες με διεθνείς ναυλομεσιτικούς οίκους. Ήδη έχει παραγγείλει σε κινέζικα ναυπηγεία τη ναυπήγηση τεσσάρων φορτηγών πλοίων αξίας 160 εκατ. δολαρίων. Ο Κολλάκης διαχειρίζεται από την έδρα της εταιρείας του στον Πειραιά, στόλο 64 πλοίων συνολικής χωρητικότητας 2,7 εκατ. τόνων. 8. Αδαμάντιος Πολέμης Ο εφοπλιστής μαζί με το γιο του Λεωνίδα και την κόρη του Αλίνα εμφανίζουν επίσης έντονη δραστηριότητα το τελευτάιο χρονικό διάστημα. Ήδη η εταιρεία New Shipping την οποία συνέστησε το 2005 έχει υπογράψει με κινέζικα ναυπηγία την κατασκευή 4+1 δεξαμενόπλοιων VLCC με τίμημα 340 εκατ. δολαρίων. Σημειώνεται ότι ο στόλος της εταιρείας του περιλαμβάνει συνολικά 19 δεξαμενόπλοια και 13 φορτηγά πλοία. Πηγή: news.gr