Τη χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα στο σπίτι τους προτιμούν να απολαύσουν οι Έλληνες τα φετινά Χριστούγεννα, αντί να ταξιδέψουν, ενώ επιλέγουν να διαθέσουν το όποιο επιπλέον εισόδημα σε χρηστικά δώρα, αποταμίευση, αλλά και τρέχουσες ανάγκες.
Σύμφωνα με την 6η έρευνα MasterCard Barometer, που πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα, σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων, προκύπτει ότι οι νέοι άνθρωποι εμφανίζονται περισσότερο αισιόδοξοι και δίνουν μεγαλύτερη βαρύτητα στην προσωπική διασκέδαση, σε σχέση με τις μεγαλύτερες ηλικίες, ενώ οι γυναίκες επηρεάζονται σε μεγαλύτερο βαθμό από τους άνδρες, εξαιτίας της υπάρχουσας οικονομικής κατάστασης, και αλλάζουν την αγοραστική συμπεριφορά τους πιο εύκολα από αυτούς.
Τρόποι διάθεσης επιπλέον εισοδήματος
Τα δώρα παραμένουν η πρώτη επιλογή, στην οποία το κοινό θα διαθέσει το επιπλέον εισόδημα των Χριστουγέννων, με σημαντική, όμως, μείωση, σε σχέση με πέρυσι, 29% έναντι 46%. Σε αντίστοιχα υψηλά ποσοστά εντοπίζονται επιλογές εξοικονόμησης είτε για μελλοντικές ανάγκες (28%) είτε για τρέχουσες ανάγκες (21%), ενώ σχεδόν ένας στους τέσσερις (24%) δηλώνει ότι δεν υπάρχει επιπλέον εισόδημα, ποσοστό που έχει διπλασιαστεί, σε σχέση με το 2009. Η σημαντικότερη διαφορά μεταξύ των δύο φύλων είναι η πρόθεση των αντρών να δαπανήσουν το τυχόν επιπλέον εισόδημα για προσωπική ευχαρίστησή τους και διασκέδαση, με ποσοστό 20% έναντι των γυναικών 14%.
Οι νεαρότερες ηλικίες είναι αυτές που θα δώσουν μεγαλύτερη βαρύτητα στην προσωπική διασκέδαση, με ποσοστό 36,2%, σε σύγκριση με τις μεσαίες ηλικίες, οι οποίες, λόγω των αυξημένων υποχρεώσεων, θα δώσουν βαρύτητα στην εξοικονόμηση χρημάτων. Το κοινό 45+ ετών είναι αυτό που δηλώνει σε σημαντικά υψηλότερο βαθμό ότι δεν υπάρχει επιπλέον εισόδημα, ποσοστό 29,2%.
Πραγματοποίηση ταξιδιού
Τα φετινά Χριστούγεννα, σχεδόν 3 στους 4 Έλληνες δηλώνουν ξεκάθαρα ότι δεν προτίθενται να ταξιδέψουν, με ποσοστό που αγγίζει το 74% και το οποίο έχει αυξηθεί σημαντικά, σε σχέση με το 2009. Όπως και το 2009, το κοινό, που δηλώνει ότι θα ταξιδέψει, κατά τη διάρκεια των γιορτών, είναι, κυρίως, άντρες και άτομα ηλικίας 18-34, ενώ οι γυναίκες και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία σκοπεύουν να παραμείνουν στον τόπο κατοικίας τους. Μεταξύ όσων επιλέγουν να ταξιδέψουν, κορυφαία προτίμηση φαίνεται να είναι φέτος η Ελλάδα, ενώ τα ταξίδια στο εξωτερικό εμφανίζουν μειωμένη ζήτηση, σε σχέση με πέρυσι.
Αν και με πτωτική τάση πάλι οι άνδρες είναι αυτοί που, κυρίως, προγραμματίζουν ταξίδια στο εσωτερικό, ενώ οι γυναίκες φαίνεται ότι προτιμούν τη σπιτική θαλπωρή. Ταξίδι εκτός Ελλάδος δηλώνουν σε μεγαλύτερο ποσοστό οι ηλικίες 25-34, με ποσοστό 46%, σε αντίθεση με τις μεγαλύτερες ηλικίες, που θα μείνουν στο πατρικό τους, με ποσοστό 49%.
Όσον αφορά τους λόγους για τους οποίους κάποιος δεν θα ταξιδέψει, ο κυριότερος παραμένει η διάθεση για Χριστούγεννα στο σπίτι με τους αγαπημένους. Ωστόσο, φέτος, μεταξύ των λόγων, αναφέρονται οι οικονομικές δυσκολίες (18% έναντι 2% πέρυσι), αλλά και η εργασία, κατά το διάστημα των γιορτών. Και ενώ οι δύο πρώτοι λόγοι (Χριστούγεννα στο σπίτι και οικονομική στενότητα) φαίνεται να μην διαφοροποιούνται μεταξύ των υπο-ομάδων, οι άνδρες και το κοινό 35-44 ετών δηλώνουν σε μεγαλύτερο βαθμό ότι δεν θα ταξιδέψουν, γιατί θα εργάζονται, με ποσοστό 7,7%, ενώ οι γυναίκες και οι νεαρότερες ηλικίες 18-24, γιατί δεν ενδείκνυται τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο.
Κατηγορίες δώρων που θα προσφέρουν οι Έλληνες τα Χριστούγεννα
Όπως και το 2009, πρώτες επιλογές δώρων αποτελούν τα είδη ένδυσης/υπόδησης, με ποσοστό 34% και τα παιχνίδια για τα παιδιά, με ποσοστό 20%. Όμως, φέτος, αυξημένο ποσοστό παρουσιάζουν, επίσης, τα δώρα χαμηλού κόστους, όπως μικροπράγματα, λουλούδια/γλυκά, ποτά, διακοσμητικά ή και χρηματικό ποσό. Ενδιαφέρον σημείο διαφοροποίησης είναι το γεγονός ότι μεγαλύτερο μέρος του κοινού, φέτος, φαίνεται να έχει ήδη σκεφτεί εναλλακτικές χαμηλού κόστους δώρων, σε σχέση με πέρυσι.
Αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων
Μόλις το 55% των Ελλήνων δηλώνει ότι αλλάζει η καταναλωτική συμπεριφορά του κατά τις γιορτές, ποσοστό που παρουσιάζει πτωτική τάση, σε σχέση με το 2009, που ήταν 62%. Οι άνδρες φαίνονται πιο «ανεπηρέαστοι» σε σχέση με τις γυναίκες, που δηλώνουν σε μεγαλύτερο ποσοστό αλλαγή της αγοραστικής συμπεριφοράς τους. Αντίστοιχα, τα άτομα ηλικίας 18-24 και 35-44 φαίνεται να παρασύρονται από το πνεύμα των Χριστουγέννων, με ποσοστό 60% και 59%, αντίστοιχα, ενώ οι μεγαλύτερες ηλικίες επηρεάζονται λιγότερο, με ποσοστό 47%. Οι λόγοι για τους οποίους αλλάζει η καταναλωτική συμπεριφορά στις γιορτές είναι η ανάγκη προσφοράς δώρων, με ποσοστό 32,7%, αλλά και -ιδιαίτερα δυναμικά φέτος- το γιορτινό κλίμα, που ίσως κάνει τον κόσμο να «ξεχνιέται», με ποσοστό 28,9%. Οι υποχρεώσεις, αλλά και το επιπλέον εισόδημα για κάποιους, μπορεί να συνεισφέρει προς αυτή την κατεύθυνση σε μικρότερο πάντως βαθμό, με ποσοστό 16,9%.
Οι λόγοι που αναφέρονται το 2010 συνολικά παρουσιάζουν μια πολύ διαφορετική εικόνα σε σχέση με αυτή του 2009. Οι γυναίκες δεν μπορούν να αντισταθούν στα ψώνια, με ποσοστό 36%. Τα άτομα ηλικίας 25-34 φαίνεται να παρασύρονται περισσότερο από το γιορτινό κλίμα, με ποσοστό 35%, ενώ οι μεγαλύτερες ηλικίες και οι άνδρες αγοράζουν δώρα, λόγω υποχρεώσεων, με ποσοστό 24%. Όσοι δεν αλλάζουν καταναλωτική συμπεριφορά τις γιορτές, το κάνουν είτε γιατί δεν παρεκκλίνουν από τα προγραμματισμένα έξοδά τους είτε γιατί ειδικά το 2010 είναι μια χρονιά που δεν ευνοείται η μεγαλύτερη κατανάλωση (42,5%). Και ενώ οι παραπάνω τάσεις δεν διαφοροποιούνται μεταξύ των δύο φύλων, οι νεαρότεροι εμμένουν περισσότερο στο πλαίσιο προγραμματισμένων εξόδων (77%), ενώ οι μεγαλύτεροι στην αποφυγή εξόδων (48%).