Πάνω από 4 δισ. ευρώ, κάθε χρόνο, στοιχίζει στην ελληνική οικονομία η διατήρηση προστατευτικών όρων και περιορισμών σε περίπου 150 επαγγελματικούς κλάδους.

Η υπερβολική γραφειοκρατία, ο κρατικός έλεγχος στις αμοιβές και η αδυναμία άσκησης του επαγγέλματος σε όλη την επικράτεια και από όλους τους ευρωπαίους πολίτες στοιχίζει στην ελληνική οικονομία, σε μονάδες προϊόντος και εισοδήματος. Τον καυτό αυτό φάκελο θα ανοίξει σήμερα η κυβέρνηση κατά τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου αν και οι αποφάσεις θα πρέπει να αναμένονται τον Ιανουάριο. Σε κάθε περίπτωση από την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου μέχρι την έκδοση των αναγκαίων Προεδρικών Διαταγμάτων, για κάθε επαγγελματικό κλάδο, εκτιμάται ότι θα απαιτηθεί τουλάχιστον ένα εξάμηνο.

Τελικά ποιο επάγγελμα θεωρείται κλειστό;

Με την ετικέτα «κλειστά επαγγέλματα» ουσιαστικά βαφτίζεται η κάθε μορφή κρατικής παρέμβασης στην άσκηση του επαγγέλματος. Δηλαδή όπου υπάρχει γεωγραφικός περιορισμός στην αδειοδότηση ή οι ελάχιστες αμοιβές καθορίζονται με κρατική απόφαση τότε το επάγγελμα θεωρείται κλειστό. Και βάσει του μνημονίου που υπογράψαμε με την τρόικα πρέπει άμεσα να καταρτιστεί νομοσχέδιο που θα καταργήσει τους όποιους περιορισμούς υπάρχουν στην άσκηση επαγγελματικής δραστηριότητας.

Ποία είναι η δημοσιονομική επιβάρυνση

Τα κλειστά επαγγέλματα στην Ελλάδα κοστίζουν κάθε χρόνο 4 δισ. ευρώ ποσό που αναλογεί σε περίπου 1.000 ευρώ τον χρόνο για κάθε ελληνικό νοικοκυριό. Τόση είναι και η επιβάρυνση από το περιττό κόστος της γραφειοκρατίας, σύμφωνα με υπολογισμούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Εξάλλου μόνο το κόστος από τα κλειστά επαγγέλματα στις μεταφορές υπολογίζεται από το ΙΟΒΕ σε 0,7 έως 1,5 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με μελέτη του ΚΕΠΕ μόνο η απελευθέρωση 13 κλάδων στον τομέα των υπηρεσιών θα ενισχύει το ΑΕΠ κατά περίπου 1,5 ποσοστιαία μονάδα ενώ αυξάνει άμεσα τους πραγματικούς μισθούς κατά 0,4%, ενισχύει το επίπεδο ευημερίας (κατανάλωση) κατά 0,3% και μακροπρόθεσμα μπορεί να μειώσει το κόστος των υπηρεσιών έως 10,5%.

Ποιο είναι το όφελος

Τα συνολικά άμεσα αποτελέσματα για τη χώρα μας εκτιμώνται σε αύξηση του επιπέδου ευημερίας (κατανάλωση) κατά 0,3% έναντι 0,6% κατά μέσο όρο στην Ε.Ε.-25, αύξηση των πραγματικών μισθών κατά 0,4% (όπως και στην Ε.Ε.-25), αύξηση της απόδοσης κεφαλαίου κατά 0,9% (έναντι 1,1% στην Ε.Ε.-25) και αύξηση της συνολικής απασχόλησης κατά 0,2% (έναντι 0,3% στην Ε.Ε.-25). Αντίστοιχα, στους κλάδους των υπηρεσιών αναμένεται αύξηση της απασχόλησης κατά 0,5% και της προστιθέμενης αξίας κατά 1,1%, όπως και στην Ε.Ε.-25 κατά μέσο όρο. Η Αυστρία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ολλανδία είναι οι χώρες με τις μεγαλύτερες αναμενόμενες θετικές επιδράσεις.

Επιπτώσεις

Τα μακροχρόνια αποτελέσματα για τη χώρα μας εκτιμώνται σε αύξηση του επιπέδου ευημερίας (κατανάλωση) κατά 0,4% έναντι 0,7% κατά μέσο όρο στην Ε.Ε.-25, αύξηση των πραγματικών μισθών κατά 0,3% (0,4% στην Ε.Ε.-25), αύξηση της απόδοσης κεφαλαίου κατά 0,9% (1,1% στην Ε.Ε.-25) και αύξηση της συνολικής απασχόλησης κατά 0,2% (0,3% στην Ε.Ε.-25). Για τους κλάδους των υπηρεσιών προβλέπεται για τη χώρα μας αύξηση της απασχόλησης και της προστιθέμενης αξίας στο ίδιο επίπεδο με τον μέσο όρο της Ε.Ε.-25 (κατά 0,5% και 1,1% αντίστοιχα).