Με την τιμή πώλησης του πετρελαίου κίνησης να κινείται πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο στα περισσότερα πρατήρια καυσίμων στην Αττική και να υπερβαίνει τα 2,3 ευρώ το λίτρο στα νησιά η κυβέρνηση βάζει στον πάγο μέχρι νεοτέρας το σχέδιο της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης.
Το οικονομικό επιτελείο παρακολουθεί τις εξελίξεις στις διεθνείς τιμές για να παρέμβει όταν χρειαστεί στην τιμή πώλησης του πετρελαίου κίνησης. Παράλληλο κρατά «πολεμοφόδια» που θα ενεργοποιηθούν για νέα μέτρα στήριξης με δεδομένη την αβεβαιότητα για τις εξελίξεις στο ενεργειακό πεδίο εν όψει του χειμώνα.
Παρά το χαμηλό ταμειακό κόστος και του δημοσιονομικού περιθωρίου των περίπου 600 εκατ. ευρώ από την αναμενόμενη συμπίεση του ελλείμματος το 2022 στο 1,4% του ΑΕΠ έναντι στόχου για 1,7%, στο υπουργείο Οικονομικών επανεξετάζουν το αν και πότε θα επανέλθει η επιδότηση των 15 λεπτών στο πετρέλαιο κίνησης με αρμόδιους παράγοντες να τονίζουν ότι δεν χρειάζονται βεβιασμένες κινήσεις και όλα θα εξαρτηθούν από τη πορεία των τιμών το επόμενο διάστημα, οι οποίες αν και κινούνται σε υψηλά επίπεδα ωστόσο εμφανίζουν τάσεις αποκλιμάκωσης. Οι ίδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι το είδος, η έκταση και ο διάρκεια εφαρμογής των μέτρων στήριξης περνάει μέσα από τη η κυβερνητική γραμμή αλλά και τις συστάσεις των θεσμών για στοχευμένες παρεμβάσεις για την προστασία των οικονομικά αδύναμων νοικοκυριών από τα πλήγματα της πληθωριστικής κρίσης.
Την ίδια ώρα το σκηνικό στην ενέργεια παραμένει ιδιαίτερα ρευστό και θολό με τις τιμές να αυξομειώνονται με ραγδαία ταχύτητα, πράγμα που δεν επιτρέπει ασφαλείς προβλέψεις και σταθερό σχέδιο δράσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή της μεγαβατώρας στο φυσικό αέριο παρουσιάζει μεγάλη μεταβλητότητα καθώς από το υψηλό των 340 ευρώ τον Αύγουστο έχει κατηφορίσει κάτω από το ψυχολογικό φράγμα των 100 ευρώ.
Για τους παραπάνω λόγους νέα παρέμβαση στο πετρέλαιο κίνησης από την 1η Νοεμβρίου δεν φαίνεται στον ορίζοντα κι οι αποφάσεις μετατίθεται για αργότερα με «κλειδιά» την πορεία των διεθνών τιμών και τις επιπτώσεις στα μεταφορικά κόστη, ενώ έχει βγει από την κυβερνητικά ατζέντα μια νέα οριζόντια επιδότηση στα καύσιμα (fuel pass 3) που ίσχυσε από τον Απρίλιο μέχρι και τον Σεπτέμβριο.
Τα βλέμματα είναι στραμμένα στην τροχιά των ενεργειακών τιμών που δημιουργεί εστίες κινδύνου για την ανάπτυξη και τα δημόσια οικονομικά υποχρεώνοντας το οικονομικό επιτελείο σε προσεκτικές και ισορροπημένες κινήσεις προκειμένου να περιοριστούν οι επιπτώσεις στα εισοδήματα αλλά και να αποφευχθούν ισχυροί δημοσιονομικοί κραδασμοί με αρνητικό αντίκτυπο στην εικόνα της χώρας στους ξένους επενδυτές και οίκους αξιολόγησης που θα αποτελούσε «τροχοπέδη» για την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας.
Στο πλαίσιο αυτό στρατηγικός στόχος είναι η επαναφορά της χώρας στα πρωτογενή πλεονάσματα το 2023 με το προσχέδιο του προϋπολογισμού να χαμηλώνει το πήχη στο 0,7% του ΑΕΠ έναντι αρχικής πρόβλεψης για 1,1%. Στελέχη του οικονομικού επιτελείου κάνουν λόγο για απόλυτα ρεαλιστικό στόχο σημειώνοντας ότι την επίτευξη του «κλειδώνει» το χαμηλότερο από τον αρχικό στόχο έλλειμμα για το 2022 που αναμένεται να διαμορφωθεί στο 1,4% του ΑΕΠ έναντι της επικαιροποιημένης πρόβλεψης για 1,7% κυρίως λόγω των αυξημένων εσόδων από τον τουρισμό και των φορολογικών υπερεισπράξεων με σημαντική τη συμβολή του πληθωρισμού καθώς οι ανατιμήσεις αυξάνουν τα έσοδα από το ΦΠΑ και τους αναλογικούς φόρους κατανάλωσης.