Η αλλαγή ιδιοκτησιακού καθεστώτος στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2022. Για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, οι δεσμευτικές προσφορές αναμένεται να αξιολογηθούν μέσα στο καλοκαίρι. Την ίδια στιγμή, οι επενδύσεις στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ύψους 300 εκατ. ευρώ, και ιδίως εκείνες στην 6η προβλήτα του λιμένος της Θεσσαλονίκης «τρέχουν», με προοπτική να τριπλασιαστεί η δυνατότητα υποδοχής και εξυπηρέτησης εμπορευματοκιβωτίων.

Στην τελική ευθεία εισέρχονται και οι διαδικασίες αξιολόγησης (των φακέλων που υποβλήθηκαν από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές) για το λιμάνι της Καβάλας. Τα χρονοδιαγράμματα των διαδικασιών στα τέσσερα λιμάνια επιβεβαίωσε ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης), Σταύρος Καλαφάτης, κατά τον χαιρετισμό του στην ημερίδα με θέμα την Εγνατία των Λιμένων, που διοργανώνει σήμερα, στη Θεσσαλονίκη, η Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής, στο πλαίσιο της κοινής συνεδρίασης της Επιτροπής με το διοικητικό συμβούλιο της Παγκόσμιας Διακοινοβουλευτικής Ένωσης Ελληνισμού (Πα.Δ.Ε.Ε), όπως αναφέρει το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Ο κ. Καλαφάτης πρόσθεσε πως η αξιοποίηση των τεσσάρων λιμανιών διανοίγει νέες προοπτικές σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, επισημαίνοντας πως αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για την κυβέρνηση η αξιοποίηση και των 10 μεγαλύτερων περιφερειακών λιμένων της χώρας (Αλεξανδρούπολης, Καβάλας, Ηγουμενίτσας, Βόλου, Ελευσίνας, Λαυρίου, Ραφήνας, Κέρκυρας, Πάτρας και Ηρακλείου). Ο υφυπουργός επισήμανε ακόμα πως προχωρά ο σχεδιασμός για την οδική σύνδεση του λιμένος της Θεσσαλονίκης με την Εγνατία Οδό και την ΠΑΘΕ, μετά την υπογραφή της σύμβασης με τον ανάδοχο, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2023. Παράλληλα, «τρέχει» και η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού με την υφιστάμενη γραμμή, έργο που βρίσκεται στο στάδιο της προκήρυξης. «Παρά τις δυσκολίες που προκαλεί σε ολόκληρο τον κόσμο, η έκρηξη των ενεργειακών τιμών, η Ελλάδα αλλάζει. Μαζί της αλλάζει -κι αλλάζει ακόμα πιο γρήγορα- η Μακεδονία, η Θράκη, η Θεσσαλονίκη όπου βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες και διαδικασίες για περισσότερα από 20 αναπτυξιακά έργα πνοής» κατέληξε ο υφυπουργός Εσωτερικών.

ΛΙΜΑΝΙ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

«Τραγικά επίκαιρη» λόγω πολέμου η ανάγκη για απρόσκοπτο εμπόριο

«Τραγικά επίκαιρη» γίνεται, στη σκιά του πολέμου της Ουκρανίας και των οικονομικών και κοινωνικών αβεβαιοτήτων που ανακύπτουν λόγω αυτού, η συζήτηση για την ασφαλή και απρόσκοπτη εμπορευματική κίνηση, όπως επισήμανε κατά τον χαιρετισμό του ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, δήμαρχος Πυλαίας-Χορτιάτη, προσθέτοντας μεταξύ άλλων ότι, πέραν της Θεσσαλονίκης, μεγάλα έργα εξελίσσονται και στα υπόλοιπα περιφερειακά λιμάνια, από την Ηγουμενίτσα μέχρι την Αλεξανδρούπολη, «ο στρατηγικός ρόλος της οποίας, στρατιωτικά και εμπορικά είναι πανθομολογούμενος, ειδικά μετά την αναβάθμιση της αμυντικής συμμαχίας της χώρας μας με τις ΗΠΑ». Ιδιαίτερη μνεία έκανε ο κ.Καϊτετζίδης και στην αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου της Θεσσαλονίκης, από το Καλοχώρι στα δυτικά μέχρι το Αγγελοχώρι στα ανατολικά, 40 χιλιόμετρα συνεχόμενης παράκτιας ζώνης αναψυχής και περιπάτου, με χώρους πολιτισμού και αθλητισμού. «Ο δήμος Πυλαίας-Χορτιάτη είναι έτοιμος για το μεγάλο εγχείρημα, για να προχωρήσει μαζί του μια τεράστια ανάπλαση, με την κατασκευή της μαρίνας που υλοποιείται στην Πυλαία. Ένα δυναμικό πρότζεκτ, προϋπολογισμού περίπου 40 εκατ. ευρώ, που θα φιλοξενεί 440 σκάφη, αλλά και μια σειρά υποδομές με κτήρια συνολικής δομήσιμης επιφάνειας 5.547 τ.μ. και δραστηριότητες υγειονομικού ενδιαφέροντος, λιμενικό σταθμό, χώρους υγιεινής και καταστήματα yachting, ελικοδρόμιο κτλ».

Ο μεγαλύτερος «ελέφαντας στο δωμάτιο», ο δρόμος του μεταξιού και η ανάγκη για υποδομές

Την ανάγκη να μειωθούν οι χρόνοι θαλάσσιας μεταφοράς φορτίων μεταξύ Ευρώπης και Αφρικής, αλλά και να δημιουργηθούν νέες συνδέσεις ανάμεσα στις δύο ηπείρους, σε μια περίοδο που η Κίνα επενδύει στον «Δρόμο του Μεταξιού», επισήμανε η βουλευτής από την Κένυα, Esther Pasaris (Εσθήρ Πασάρις), η οποία νωρίτερα περιηγήθηκε στις εγκαταστάσεις του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης. Η κα Πασάρις υπογράμμισε ακόμα την ανάγκη πάταξης της διαφθοράς, για την οποία είπε ότι είναι ο «μεγαλύτερος ελέφαντας στο δωμάτιο» στην Αφρική, αλλά ένα φαινόμενο γνωστό και στην Ελλάδα, ενώ αναφέρθηκε με έμφαση στη σημασία δημιουργίας υποδομών. Πρόσθεσε πως η Κένυα προσπαθεί να ανακτήσει το χαμένο έδαφος 50 ετών ως προς τις υποδομές της, έχοντας ξεκινήσει από το οδικό δίκτυο και μετά το σιδηροδρομικό, ενώ πλέον σειρά έχουν τα λιμάνια. Επισήμανε ότι το λιμάνι της Μομπάσα έχει δυνατότητα διαχείρισης 2,5 εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων ετησίως, ενώ υπό ανάπτυξη βρίσκεται και δεύτερο μεγάλο λιμάνι, στο Λάμου, δημιουργώντας αμφότερα νέες προοπτικές για ευχερέστερη μεταφορά φορτίων σε μια ευρύτερη γεωγραφική περιοχή 390 εκατ. κατοίκων.

«Στην ανατολή της Δύσης έχουμε όλα τα αναπτυξιακά εχέγγυα και καμία δικαιολογία για να μείνουμε αδρανείς» είπε κατά τον χαιρετισμό του ο πρύτανης του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Νίκος Παπαϊωάννου, ο οποίος κάλεσε τους Ελληνες της διασποράς να γίνουν πρεσβευτές της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο εξωτερικό και επισήμανε την ανάγκη το θεσμικό πλαίσιο για τα ελληνικά πανεπιστήμια να γίνει πιο ευέλικτο και ο χρόνος ανταπόκρισής τους στις εξελίξεις ταχύτερος.

Κρίσιμη παράμετρο, που αναμένεται να συμβάλει ουσιαστικά στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη, με ποικίλα και πολλαπλασιαστικά οφέλη σε τοπικό και εθνικό επίπεδο, χαρακτήρισε την αξιοποίηση των δυνατοτήτων των λιμένων της Ηγουμενίτσας, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, ο οικοδεσπότης της εκδήλωσης, βουλευτής Σάββας Αναστασιάδης, πρόεδρος της Μόνιμης Επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής. «Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το στοίχημα της αποτελεσματικής ένταξης των τεσσάρων μεγάλων λιμένων στο μεταφορικό δίκτυο, οδικό και σιδηροδρομικό. Κι αυτό σε μία εποχή που η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει θέσει ως προτεραιότητα την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού μας δικτύου με το μεγαλύτερο πακέτο έργων που έχει γίνει ποτέ στον σιδηρόδρομο, ύψους 3,5 δισ. ευρώ. Η διασύνδεση των λιμανιών μέσω της Εγνατίας Οδού και η σύνδεσή τους με το σιδηροδρομικό δίκτυο είναι επωφελής για όλους, καθώς θα οδηγήσει στην αναβάθμιση του στρατηγικού ρόλου των λιμανιών και θα αλλάξει τον χάρτη των μεταφορών» τόνισε, ενω επσήμανε την ανάγκη να βρεθεί ψηλά στην ατζέντα η επιδίωξη συνεργασιών και ευρύτερων συναινέσεων, καθώς «ενώνοντας δυνάμεις ανάμεσα στις πόλεις – λιμάνια της Εγνατίας Οδού, η Βόρεια Ελλάδα και ολόκληρη η χώρα βρίσκονται μπροστά σε ευκαιρίες οικονομικής ανάκαμψης, αύξησης του εξαγωγικού ρεύματος και ενίσχυσης της απασχόλησης».