Αντιμέτωποι με ένα Γολγοθά ταλαιπωρίας και καθυστερήσεων βρίσκονται σήμερα οι φορολογούμενοι που προχωρούν στη μεταβίβαση ενός ακινήτου καθώς θα πρέπει να αναζητήσουν και να συγκεντρώσουν έως και 17 δικαιολογητικά και έγγραφα από διάφορες δημόσιες υπηρεσίες και εμπλεκόμενους φορείς. Σύντομα, το «χαρτοβασίλειο» και η ταλαιπωρία των φορολογούμενων αναμένεται να τελειώσει. Μετά τις ηλεκτρονικές δηλώσεις φόρου μεταβίβασης μέσω της πλατφόρμας myProperty της ΑΑΔΕ που έχουν απαλλάξει τους φορολογούμενους από τις επισκέψεις στην Εφορία, έρχεται η ηλεκτρονική πλατφόρμα e-Μεταβίβαση που δημιουργεί τον Ηλεκτρονικό Φάκελο Ακινήτου ο οποίος θα απαλλάξει τους πολίτες από τη «χαρτούρα» των δεκάδων δικαιολογητικών που απαιτούνται για τις μεταβιβάσεις ακινήτων.
Η πλατφόρμα e-Μεταβίβαση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης που θα «τρέχει» στην ψηφιακή πύλη του Δημοσίου gov.gr αναμένεται να τεθεί σε πιλοτική λειτουργία εντός του Νοεμβρίου. Αυτές τις ημέρες παρουσιάζεται σε 50 – 60 συμβολαιογράφους οι οποίοι εκπαιδεύονται και θα είναι οι πρώτοι που θα δοκιμάσουν το νέο σύστημα ενώ σύμφωνα με το σχεδιασμό η πλατφόρμα θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία στις αρχές του 2022.
Μέσω της νέας πλατφόρμας θα συλλέγονται ηλεκτρονικά όλα τα δικαιολογητικά που απαιτούνται στη σύνταξη των συμβολαίων για τις μεταβιβάσεις ακινήτων. Δεκάδες δικαιολογητικά, πιστοποιητικά και έγγραφα που απαιτούνται σήμερα για μια μεταβίβαση ακινήτου από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (ΑΑΔΕ, Κτηματολόγιο, Τεχνικό Επιμελητήριο, ΕΦΚΑ) θα συγκεντρώνονται ηλεκτρονικά και θα καταχωρούνται στον φάκελο του ακινήτου που πρόκειται να μεταβιβαστεί. Η ηλεκτρονική συλλογή των εγγράφων και πιστοποιητικών θα γίνεται από τον συμβολαιογράφο τον οποίο θα εξουσιοδοτούν οι συμβαλλόμενοι. Με τον «Ηλεκτρονικό Φάκελο Ακινήτου» εκτιμάται ότι θα μπει τέλος στην ταλαιπωρία των φορολογούμενων που σχεδιάζουν να αποκτήσουν ή να μεταβιβάσουν ακίνητα.
Η πλατφόρμα e-Μεταβίβαση
Η πλατφόρμα e-Mεταβίβαση θα συνδέεται με πληροφοριακά συστήματα φορέων του Δημοσίου και ιδίως με τα πληροφοριακά συστήματα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ), του ΝΠΔΔ “Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας” (Τ.Ε.Ε.) και του ΝΠΔΔ “Ελληνικό Κτηματολόγιο”, από τα οποία αντλεί πληροφορίες και έγγραφα.
Τα ενδιαφερόμενα μέρη και ο συμβολαιογράφος που συντάσσει τη σχετική πράξη εισέρχονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα κατόπιν αυθεντικοποίησης με τη χρήση των κωδικών της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (TAXISnet), ή με τη χρήση των διαπιστευτηρίων του Μητρώου Συμβολαιογράφων, αντίστοιχα.
Κατά την έκταση που αυτό προβλέπεται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, τα ενδιαφερόμενα μέρη και ο συμβολαιογράφος μπορούν, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, να εξουσιοδοτούν αλλήλους για τη διενέργεια των παρεχόμενων από την ηλεκτρονική πλατφόρμα υπηρεσιών και την έκδοση των σχετικών πιστοποιητικών.
Τα έγγραφα
Μέσω της νέας ηλεκτρονικής εφαρμογής ο συμβολαιογράφος, μπορεί:
α) να αιτείται την έκδοση ή την εξαγωγή εγγράφων ή την άντληση πληροφοριών από την ΑΑΔΕ, τον e-ΕΦΚΑ, το Ελληνικό Κτηματολόγιο, το Τεχνικό Επιμελητήριο.
β) να αιτείται τη διόρθωση των ως άνω εγγράφων ή πληροφοριών και
γ) να αναρτά έγγραφα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, όπου αυτά δεν είναι δυνατόν να εκδοθούν ή να εξαχθούν ηλεκτρονικά κατά τα ανωτέρω, υπέχοντας ευθύνη ως προς την ακρίβεια και την πληρότητα αυτών.
Τα έγγραφα που εκδίδονται ή εξάγονται από τους φορείς μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας επέχουν θέση πρωτοτύπου εγγράφου και προσαρτώνται στο συμβολαιογραφικό έγγραφο χωρίς άλλες διατυπώσεις.
Όταν όλα τα έγγραφα και δικαιολογητικά «κλειδώσουν» στην πλατφόρμα, τότε ο συμβολαιογράφος μεταφέρεται στην πλατφόρμα myProperty της ΑΑΔΕ από την οποία υποβάλλεται η δήλωση, εκδίδεται αυτόματα η ταυτότητα οφειλής του φόρου μεταβίβασης, που θα πρέπει να καταβάλλει ο αγοραστής του ακινήτου. Η διαδικασία της μεταβίβασης ολοκληρώνεται όταν γίνει και η μετεγγραφή του ακινήτου στο Κτηματολόγιο και πάλι ηλεκτρονικά από τον συμβολαιογράφο.