H οικονομική κρίση και η αρνητική ψυχολογία των καταναλωτών εξαιτίας του περιορισμού του εισοδήματος φαίνεται πως άγγιξε και τα ράφια των σούπερ μάρκετ, τα οποία ίσως για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια θα καταγράψουν μείωση πωλήσεων, η οποία σύμφωνα με εκτιμήσεις θα αγγίξει το 3% για το 2010.
Ενδεικτική εξάλλου της ανατροπής που συντελείται στις καταναλωτικές συνήθειες είναι η ανάπτυξη των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας (προϊόντα με τη φίρμα του σούπερ μάρκετ που τα διαθέτει) που καταγράφουν υψηλό ποσοστό αύξησης πωλήσεων σε αντίθεση με τα επώνυμα προϊόντα που χάνουν δυνάμεις. Πλέον ένα στα πέντε προϊόντα που μπαίνουν στο καλάθι του καταναλωτή είναι ιδιωτικής ετικέτας.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Nielsen στο δεκάμηνο του 2010 (Ιανουάριος- Οκτώβριος) στο σύνολο της αγοράς σούπερ μάρκετ και υπερμάρκετ (συμπεριλαμβανομένης της Lidl) οι πωλήσεις σε όγκο παρουσιάζουν μικρή αύξηση 0,2% και σε αξία μείωση 1,4%.
Εντύπωση προκαλεί η πολύ μεγάλη αύξηση στις πωλήσεις προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που ανήλθε στο δεκάμηνο σε 8,7% (σε όγκο) και 5,9% (σε αξία). Αντίστοιχα στα επώνυμα προϊόντα το ίδιο διάστημα σημειώνεται μείωση 3,4% στις πωλήσεις τόσο σε όγκο όσο και σε αξία.
Για το σύνολο της χρήσης ο κ. Κωνσταντίνος Μαχαίρας Διευθύνων Σύμβουλος της Αλφα-Βήτα Βασιλόπουλος εκτιμά ότι η συνολική αγορά των σούπερ μάρκετ και υπερμάρκετ θα κλείσει το 2010 μειωμένη κατά 3% τόσο σε όγκο όσο και σε αξία.
Στο ίδιο μήκος κύματος ο κ. Νίκος Καραγεωργίου Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Βιομηχανιών Επώνυμων Προϊόντων επισημαίνει ότι η οικονομική συγκυρία και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών έχει οδηγήσει σε κάμψη της κατανάλωσης συνολικά.
Ειδικότερα, παρατηρείται στο σύνολο της αγοράς σούπερ μάρκετ και υπερμάρκετ μείωση του τζίρου σε αξία που εκτιμάται να αγγίξει το 3 – 4% για το σύνολο του 2010.
Όπως επισημαίνουν εκπρόσωποι της αγοράς, ο τομέας των τροφίμων αποτελεί την αιχμή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας. Ελαιόλαδα, ζυμαρικά, ελιές, χυμοί, αναψυκτικά, τυριά, όσπρια, γιαούρτια, γάλα, μπίρα έχουν ιδιαίτερη ζήτηση. Από λοιπά καταναλωτικά αγαθά, τα προϊόντα ατομικής υγιεινής, το χαρτί υγείας, απορρυπαντικά πλυντηρίου, προϊόντα γενικού καθαρισμού κερδίζουν όλο και μεγαλύτερο μέρος της αγοράς.