Σε παράλληλο δρόμο κινείται η κυβέρνηση αντιμετωπίζοντας την υγειονομική κρίση και δημιουργώντας τις συνθήκες για την προσέλκυση επενδύσεων, προκειμένου την ύφεση του 2020 να διαδεχθούν συνθήκες για σταδιακή ανάκαμψη.

Της Γεωργίας Σκιτζή

Την ίδια ώρα, ικανοποίηση για την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων που έχουν συμφωνηθεί από την πλευρά της Ελλάδας εξέφρασαν τόσο ο πρόεδρος του Eurogroup όσο και ο Ευρωπαίος επίτροπος Οικονομίας και ο επικεφαλής του ESM.

Οι Πασκάλ Ντόναχιου, Πάολο Τζεντιλόνι και Κλάους Ρέγκλινγκ υπογράμμισαν ότι αναγνωρίζεται η πρόοδος της χώρας μας, γεγονός που οδήγησε στην απόφαση για εκταμίευση της δόσης των 767 εκατομμυρίων ευρώ. «Αναγνωρίζουμε την πρόοδο της Ελλάδας με βάση την όγδοη έκθεση ενισχυμένης εποπτείας», σημείωσε ο επικεφαλής του Eurogroup, ο οποίος σημείωσε ότι «οι κίνδυνοι που παρουσιάστηκαν εξαιτίας της πανδημίας καταγράφηκαν και απαντήθηκαν».

Παράλληλα, γίνεται εκτενής αναφορά στην πρόοδο στην εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων με μεγάλη έμφαση στο πτωχευτικό δίκαιο που ζητείται να εφαρμοστεί άμεσα. Περιλαμβάνονται όμως και συστάσεις για επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων με αναφορά στα μέτωπα που μένουν ανοικτά, αλλά και παρότρυνση για τη μέγιστη δυνατή χρησιμοποίηση των διαθέσιμων πόρων του Σχεδίου Ανάκαμψης.

Οι κύριοι άξονες για απορρόφηση κονδυλίων

Το πρόγραμμα απορρόφησης και αξιοποίησης των κοινοτικών κονδυλίων έχει τέσσερις άξονες και συνολικά 18 τομείς που αποσκοπούν στο να αλλάξουν την εικόνα της ελληνικής οικονομίας.

  1. Η «πράσινη μετάβαση», που θα απορροφήσει επιχορηγήσεις 6,2 δισ. ευρώ ή το 38% του συνολικού διαθέσιμου κονδυλίου των 19,4 δισ. ευρώ που είναι το σύνολο των επιχορηγήσεων.
  2. Η ψηφιακή μετάβαση, η οποία θα αντλήσει 2,1 δισ. ευρώ επιχορηγήσεων ή το 13% του συνόλου.
  3. Η απασχόληση, η κοινωνική συνοχή και η ανάπτυξη δεξιοτήτων, όπου θα διατεθούν επιχορηγήσεις 4,1 δισ. ευρώ ή το 25% των επιχορηγήσεων.
  4. Οι ιδιωτικές επενδύσεις, με 4 δισ. ευρώ επιχορηγήσεις.

Αν προστεθούν και τα δάνεια συνολικού ύψους 12,6 δισ. ευρώ, φτάνουμε στο τελικό ποσό των 32 δισ. ευρώ που θα δοθούν από την Ε.Ε., με στόχο όμως να κινητοποιήσουν και πόρους του ιδιωτικού τομέα ύψους επιπλέον 12 δισ. ευρώ τουλάχιστον.

«Τρέχουν» τα προγράμματα ιδιωτικοποιήσεων

Την ίδια ώρα, τρέχουν και τα προγράμματα ιδιωτικοποιήσεων και μεταρρυθμίσεων της ελληνικής οικονομίας και μέσα στο 2021 θα ολοκληρωθούν μια σειρά από αυτές όπως:

ΕΛΒΟ: Ένα βήμα πιο κοντά στην ολοκλήρωση του βρίσκεται το deal μεταβίβασης του ενεργητικού της υπό ειδικής εκκαθάρισης εταιρείας Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων στους Ισραηλινούς που αναδείχθηκαν προτιμητέοι επενδυτές, στον διαγωνισμό. Κατά την υπογραφή της σύμβασης μεταβίβασης, θα καταβληθεί η πρώτη δόση του τιμήματος, το οποίο ανέρχεται στα 3 εκατ. ευρώ, ενώ η εξόφληση θα γίνει σε τρεις δόσεις.

ΛΑΡΚΟ: Την έναρξη διεθνούς διαγωνιστικής διαδικασίας για τη μίσθωση μεταλλευτικού εργοστασίου, μεταλλείων και μεταλλευτικών δικαιωμάτων ιδιοκτησίας του Δημοσίου, ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ.

Ειδικότερα, ο διαγωνισμός αφορά σε: μίσθωση του δημόσιου μεταλλείου Λάρυμνας, που περιλαμβάνει τα σχετικά μεταλλευτικά δικαιώματα, το μεταλλευτικό εργοστάσιο και τα ακίνητα, εγκαταστάσεις και εξοπλισμό του, τα οποία ανήκουν στο Δημόσιο και επί του παρόντος μισθώνονται στη “Γενική Μεταλλευτική και Μεταλλουργική Ανώνυμη Εταιρεία ΛΑΡΚΟ” (ΛΑΡΚΟ), και στη μίσθωση του δημόσιου μεταλλείου στο Λούτσι, το οποίο περιλαμβάνει τα σχετικά μεταλλευτικά δικαιώματα με τα ακίνητα και τις εγκαταστάσεις του, τα οποία ανήκουν στο Δημόσιο.

ΕΑΒ: Η εταιρεία συμβούλων Ernst & Young τρέχει ήδη τον διαγωνισμό. Έντονο ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί ήδη από δύο σχήματα. Το ένα από αυτά από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και συγκεκριμένα η κρατική εταιρεία διαχείρισης κεφαλαίων Mubadala, που είναι ο βραχίονας των διεθνών επενδύσεων του Αμπού Ντάμπι. Το δεύτερο από την αμερικανική Lockheed Martin από κοινού με τον κ. Κρίστιαν Χατζημηνά του EFA GROUP και τον όμιλο Στασινόπουλου.

Εγνατία Οδός: Σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός πώλησης. Την παραχώρηση της Εγνατίας διεκδικούν επτά ενδιαφερόμενοι: η ιταλική ANAS International Enterprise S.p.A., η αυστραλιανή Macquarie, η Roadis σε κοινοπραξία με τον όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τους Γάλλους της Egis Projects και η Vinci σε συνεργασία με τη Mytilineos. Επίσης, στους ομίλους που έχουν προεπιλεγεί ανήκουν η κινεζική Sichuan Communications Investment Group με την Damco Energy του ομίλου καθώς και η Δίολκος Κατασκευαστική.

Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: Τέσσερα σχήματα υπέβαλαν εκδήλωση ενδιαφέροντος στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την απόκτηση του 67%. Πρόκειται για τα: Quintana Infrastructure & Development, κοινοπραξία Cameron S.A (Oμιλος Κοπελούζου) – Goldair Cargo A.E. – Bollore Africa Logistics, κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group – Eurosports – EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Ναυπηγεία Σκαραμαγκά: Στις 11 Δεκεμβρίου ανοίγουν οι προσφορές των 3 διεκδικητών που είναι η ONEX, ο όμιλος North Star του εφοπλιστή Πριόβολου, καθώς και μία τρίτη που ακόμη παραμένει άγνωστη. Πέραν του επιχειρηματικού ενδιαφέροντος, η “τύχη” του μεγάλου ναυπηγοεπισκευαστικού συγκροτήματος αποκτά και γεωπολιτικό ενδιαφέρον, καθώς ο βασικός διεκδικητής του είναι επιχειρηματικό σχήμα όπου συμμετέχει αμερικανικός κρατικός φορέας, που χρηματοδοτεί επενδυτικά σχέδια συναρτώμενα με γεωστρατηγικούς σχεδιασμούς των ΗΠΑ.