Η χώρα μετά από έξι χρόνια ύφεσης μπαίνει σε έναν νέο οικονομικό κύκλο, δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Κ. Χατζηδάκης, παρουσιάζοντας σε συνέντευξη Τύπου τα στοιχεία για την απορρόφηση των κονδυλίων του υφιστάμενου προγράμματος ΕΣΠΑ αλλά και τον προγραμματισμό για το επόμενο.
Ο κ. Χατζηδάκης είπε ότι η χώρα βρίσκεται στην τρίτη θέση της ΕΕ ως προς την απορρόφηση του συνόλου του προγράμματος με ποσοστό 79,32% (14 μονάδες πάνω από τον κοινοτικό μέσο όρο) ενώ σε ό,τι αφορά στα επιμέρους ευρωπαϊκά ταμεία βρίσκεται:
– Στην πρώτη θέση για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης με ποσοστό 81,68%.
– Στο Ευρωπαϊκό Κοινοτικό Ταμείο το ποσοστό απορρόφησης είναι 70,64% έναντι 68,71% που είναι ο κοινοτικός μέσος όρος και είναι στη 12η θέση.
– Στο Ταμείο Συνοχής η ελληνική επίδοση είναι η τρίτη καλύτερη στην ΕΕ με ποσοστό 81,88%.
Όπως τόνισε ο υπουργός το ΕΣΠΑ λειτούργησε ως ανάχωμα στην οικονομική κρίση ενώ το επόμενο ΕΣΠΑ με κονδύλια 20,8 δισ. ευρώ θα αποτελέσει τον καταλύτη για να περάσει η χώρα στην ανάπτυξη.
Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με τη στάση της αντιπολίτευσης της εξόδου της χώρας στις αγορές ο υπουργός τόνισε ότι «η αντιπολίτευση στα καλάθια περισσεύει και στο κοφίνι δε χωράει και το πιο βλαπτικό από όλα είναι η στάση της αντιπολίτευσης».
Αυτοκινητόδρομοι, σιδηρόδρομοι, έργα διαχείρισης απορριμμάτων, στήριξη μικρομεσαίων επιχειρήσεων και δράσεις ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής θα «τρέξουν» και στο νέο ΕΣΠΑ. Στο πλαίσιο του προγράμματος θα συνεχιστούν δράσεις όπως το εξοικονομώ κατ’ οίκον και η στήριξη των εξαγωγών ενώ τη διετία 2014- 2015 που αποτελεί περίοδο επικάλυψης μεταξύ του τρέχοντος ΕΣΠΑ και του νέου θα συνεχιστεί η χρηματοδότηση συγκεκριμένων προγραμμάτων.
Θα υπάρχουν τέσσερα Εθνικά Επιχειρησιακά Προγράμματα και 13 Περιφερειακά, καθώς η κάθε Περιφέρεια, θα διαθέτει πλέον το δικό της πρόγραμμα με αυξημένους πόρους που ανέρχονται στο 35% του συνολικού προϋπολογισμού.
Σε ό,τι αφορά το Εθνικό Πρόγραμμα για την Κοινωνική Συνοχή, οι δράσεις που αφορούν την καταπολέμηση της φτώχειας και της ανεργίας και η υλοποίησή τους θα είναι εμπροσθοβαρής, με έμφαση στο διάστημα 2014-2016.
Το πρόγραμμα αυτού του Ταμείου είναι ύψους περίπου 2,4 δισ. ευρώ και το μερίδιό του είναι αυξημένο στο νέο ΕΣΠΑ, σε σχέση με το σημερινό. Για την ακρίβεια, το μερίδιό του θα ανέρχεται σε ποσοστό 31% έναντι του σημερινού 25%, επί του συνόλου των δράσεων του ΕΤΠΑ και του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου.
Το Πρόγραμμα «Επανεκκίνηση» του νέου ΕΣΠΑ που αφορά την επιχειρηματικότητα, την ανταγωνιστικότητα και την καινοτομία θα είναι το μεγαλύτερο από όλα τα προγράμματα. Σε αντίθεση με το παρελθόν, εκεί κατευθύνονται οι περισσότεροι πόροι, δηλαδή το 25% του συνολικού προϋπολογισμού με κονδύλια ύψους 4,2 δισ. ευρώ.
«Θέλουμε το πρόγραμμα “Επανεκκίνηση” να σηματοδοτήσει την επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας» είπε ο υπουργός.
Στοχεύει πρωτίστως σε εννέα τομείς της αγοράς, για τους οποίους οι διαθέσιμες μελέτες συγκλίνουν πως αποτελούν ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα για τη χώρα.
Υπάρχουν επίσης τα Εθνικά Επιχειρησιακά Προγράμματα για τη Μεταρρύθμιση στο Δημόσιο που θα λάβει περίπου 430 εκατ. ευρώ και το Πρόγραμμα για το Περιβάλλον και τις Μεταφορές με 4 δισ. ευρώ.
Με την ολοκλήρωση της διαβούλευσης, τα Προγράμματα θα σταλούν στις Βρυξέλλες.
Εκτίμηση του υπουργείου είναι πως μέχρι τις 28 Απριλίου, θα έχουν σταλεί όλα τα Τομεακά και Περιφερειακά Προγράμματα, στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Θεσμικές αλλαγές
Ακόμα, είπε ο υπουργός ότι δημιουργείται επιτελική ομάδα ΕΣΠΑ σε κάθε υπουργείο, περιορίζεται το πλήθος και ο ρόλος των Διαχειριστικών Αρχών και επιτυγχάνεται περαιτέρω απλούστευση των διαδικασιών.
Συγκεκριμένα, οι αλλαγές θα διευκολύνουν τόσο τους φορείς του Δημοσίου για την προετοιμασία των φακέλων, τη διεξαγωγή των διαγωνισμών και την διεκπεραίωση των διαδικασιών χρηματοδότησης από τα Κοινοτικά ταμεία, όσο και τους τελικούς ωφελούμενους από τις Κοινοτικές χρηματοδοτήσεις, τις επιχειρήσεις και τα φυσικά πρόσωπα.
Ειδικότερα, προωθούνται πέντε συγκεκριμένες αλλαγές:
– Η ΜΟΔ θα αποκτήσει έναν νέο βραχίονα για την υποστήριξη, σε φορείς μικρού μεγέθους προκειμένου να διεκδικήσουν κοινοτική χρηματοδότηση για έργα τοπικής εμβέλειας (μικρούς δήμους, νησιά κλπ, όπου δεν υπάρχει η απαιτούμενη υποδομή τεχνικών υπηρεσιών για την προετοιμασία τευχών δημοπράτησης, παρακολούθηση των μελετών, των διαγωνισμών κλπ).
– Μία, επίσης, από τις νέες αρμοδιότητες της ΜΟΔ θα είναι η δημιουργία και στελέχωση ομάδων εργασίας ή άλλης μορφής διοικητικών δομών που θα κληθούν να υλοποιήσουν δράσεις αυξημένης σημασίας στο πλαίσιο του νέου ΕΣΠΑ, όπως είναι για παράδειγμα η προώθηση της καινοτομίας και της εξωστρέφειας στις επιχειρήσεις, η εφαρμογή της διοικητικής μεταρρύθμισης, η προώθηση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, κ.α.
– Προσδιορίζονται νομοθετικά οι αρμοδιότητες σε πολιτικό επίπεδο (περιφερειάρχες, γενικοί και ειδικοί γραμματείς υπουργείων) και διακρίνονται επακριβώς σε σχέση με τον ρόλο των Διαχειριστικών Αρχών.
– Απλοποιούνται οι διοικητικές πράξεις που απαιτούνται για τη λειτουργία και στελέχωση των δομών του νέου ΕΣΠΑ, με τη νομοθετική κατοχύρωση της διατήρησής τους εκτός των οργανωτικών δομών των υπουργείων και Περιφερειών.
– Τέλος, προβλέπονται βελτιώσεις στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της ΜΟΔ με τρεις κινήσεις:
– Εκσυγχρονισμός του συστήματος επιλογής/ τοποθέτησης/ αξιολόγησης του προσωπικού με απόλυτη αξιοκρατία, υπό την αιγίδα του ΑΣΕΠ.
– Ενσωμάτωση στη ΜΟΔ των δημοσίων υπαλλήλων που υπηρετούν στους φορείς διαχείρισης και ελέγχου, προκειμένου να εξαλειφθούν μισθολογικές ή άλλου είδους διαφορές.
– Ανανέωση του προσωπικού, μέσω επιλογής, με διαγωνισμό νέων στελεχών μεταξύ των αποφοίτων της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και των αριστούχων πανεπιστημιακών σχολών που έχουν συναφές αντικείμενο με το ΕΣΠΑ.