Ιδιαίτερη αίσθηση και ποικίλες αντιδράσεις έχουν προκαλέσει οι προτάσεις που κατέθεσε χθες ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιώργος Προβόπουλος για τον δραστικό περιορισμό της δημόσιας σπατάλης στο Δημόσιο, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει «μαχαίρι» σε χιλιάδες νομικά πρόσωπα, ΤΕΙ ακόμη και στα ΚΑΠΗ, όπου προτείνει να κοπούν οι δωρεάν εκδρομές.
Σύμφωνα με το «Έθνος», η ΤτΕ προτείνει μεταξύ άλλων την ενίσχυση των συντάξεων με χρήματα που διατίθενται για τη λειτουργία των ΚΑΠΗ, τη μείωση του αριθμού των νομικών προσώπων, τη μείωση του αριθμού των ΤΕΙ, τη συγχώνευση όλων των κρατικών τηλεοπτικών σταθμών -και το Κανάλι της Βουλής- σε δύο το πολύ, την αναστολή των δραστηριοτήτων της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς, το κλείσιμο των ζημιογόνων δημοτικών επιχειρήσεων.
Όπωςχαρακτηριστικά επισημαίνεται:
* Οι δημόσιοι τηλεοπτικοί σταθμοί (ΕΤ1, ΝΕΤ, ΕΤ3, «Πρίσμα», Κανάλι της Βουλής) είναι πολλοί για μια χώρα σαν την Ελλάδα, λειτουργούν με πολύ μεγάλο αριθμό υπαλλήλων και εξαιρετικά υψηλό λειτουργικό κόστος, το οποίο είναι πολλαπλάσιο των ιδιωτικών τηλεοπτικών σταθμών. «Θα ήταν σκόπιμο να συγχωνευθούν σε έναν, το πολύ δύο και να καλύπτουν περισσότερο από το 70% του κόστους με έσοδα από διαφημίσεις» υπογραμμίζεται στην Έκθεση και ακόμα επισημαίνεται ότι το τέλος που εισπράττουν τα κρατικά κανάλια μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ θα ήταν καλό να διατεθεί για τη μείωση του δημοσίου χρέους.
* Να καταργηθούν ή να συγχωνευθούν τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου που ξεπερνούν τις 5.000, καθώς πολλά από αυτά δεν έχουν λόγο ύπαρξης. Σημειώνει ότι από το 2000 επικράτησε η πρακτική να αποσπώνται αρμοδιότητες από τα υπουργεία και να ανατίθενται σε νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, τα οποία ενώ χρηματοδοτούνται από τον προϋπολογισμό, δεν συμβάλλουν στην αναβάθμιση του έργου που ανέλαβαν. Σε πολλούς δε από αυτούς τους οργανισμούς οι προσλήψεις γίνονται εκτός ΑΣΕΠ.
* Η ΤτΕ προτείνει «να μπει ψαλίδι» σε πολλά ΤΕΙ αλλά και να περιοριστούν οι δαπάνες για τη μεταφορά μαθητών από απομακρυσμένα χωριά στα σχολεία, καθώς έχουν υπερβεί κάθε λογικό όριο. Ας σημειωθεί ότι ο προϋπολογισμός του 2010 προέβλεπε κονδύλι 280 εκατ. ευρώ για τη μεταφορά μαθητών. Στην Εκθεση σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα «έχει λάβει χαρακτήρα επιδότησης των τουριστικών λεωφορείων».
* Να ανασταλούν για μία πενταετία οι δραστηριότητες της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς, μέχρι να επανέλθουν τα δημόσια οικονομικά σε διατηρήσιμη τροχιά. Μάλιστα στην Έκθεση αναφέρεται χαρακτηριστικά «πώς είναι δυνατόν να δικαιολογηθεί στους συνταξιούχους που έχασαν σημαντικό μέρος των συντάξεών τους η ενοικίαση δεκάδων ιστιοπλοϊκών σκαφών με δαπάνες της Γραμματείας, τα οποία μετέφεραν δεκάδες άτομα νεανικής ηλικίας στον Αργοσαρωνικό το καλοκαίρι του 2009, όταν το έλλειμμα εκτινασσόταν σε πολύ υψηλά επίπεδα».
* Ομως η ΤτΕ ζητεί «να μπει ψαλίδι» και στα έξοδα των δήμων, και φέρνει ως παράδειγμα τα ΚΑΠΗ (τα οποία επιδοτούνται με δημόσιο χρήμα) ότι θα πρέπει να αναστείλουν ορισμένες δραστηριότητες, όπως είναι οι δωρεάν διακοπές και οι εκδρομές στο εξωτερικό. «Είναι προτιμότερο τα χρήματα αυτά να διατεθούν για αύξηση των συντάξεων» υπογραμμίζεται χαρακτηριστικά.
Στοπ στις προσλήψεις
Η ΤτΕ προτείνει ακόμα τη σημαντική μείωση των δημοσίων υπαλλήλων (υπολογίζονται σε 770.000) σε μόνιμη βάση και πάγωμα των προσλήψεων. Αυστηρός έλεγχος των μετατάξεων. Επανεξέταση και κατάργηση των επιδομάτων που δίνονταν σε εργαζόμενους με ειδικά προσόντα, αλλά τελικά επεκτάθηκαν στην πλειοψηφία των εργαζομένων στον δημόσιο τομέα. Κατάργηση της δυνατότητας μονιμοποίησης στο Δημόσιο, έπειτα από διετή εργασία σε γραφείο βουλευτή. Άμεση κατάργηση της απόσπασης δημοσίων υπαλλήλων σε γραφεία πολιτικών κομμάτων.
Τα 15 μέτρα για τη φορολογία
«Όχι» στην αύξηση των φορολογικών συντελεστών επιχειρήσεων και φυσικών προσώπων λέει ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος στην έκθεσή του για τη Δημοσιονομική Πολιτική. Αντιπροτείνει 15 μέτρα για τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης και τη σύλληψη της φοροδιαφυγής.
Στο πλαίσιο αυτό η ΤτΕ προτείνει ηλεκτρονικό φακέλωμα για όλους τους φορολογούμενους, καθώς και προσωπικό αριθμό, τον οποίο θα αποκτούν από την ημέρα της γέννησής τους. Στην έκθεσή του ο διοικητής τονίζει ότι οποιαδήποτε προσπάθεια πάταξης της φοροδιαφυγής θα πρέπει να ξεκινήσει από τη βελτίωση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού και την αύξηση των φορολογικών ελέγχων, οι οποίοι είναι ανύπαρκτοι και γίνονται με χρονική υστέρηση 5-10 ετών.
Πιο συγκεκριμένα, η ΤτΕ προτείνει:
1 Έναν μοναδικό προσωπικό αριθμό ταυτοποίησης για κάθε Ελληνα πολίτη που θα τον «συνοδεύει» από την ημέρα γέννησής του. Ο αριθμός αυτός θα εμφανίζεται σε όλα τα δημόσια έγγραφα, δηλαδή σε τίτλους σπουδών, πιστοποιητικά γέννησης κ.λπ., απολυτήριο στρατού, δελτίο αστυνομικής ταυτότητας, διαβατήριο, κοινωνική ασφάλιση, δίπλωμα οδήγησης, συμβόλαια, κτηματολόγιο, υποθηκοφυλακεία, αγορά (και άδεια κυκλοφορίας) αυτοκινήτων, σκαφών αναψυχής κ.λπ., φορολογικές δηλώσεις, άδειες ανέγερσης κατοικίας, σύνολο συναλλαγών με τράπεζες, ασφαλιστήρια συμβόλαια κ.ά.
2 Ατομικό ηλεκτρονικό φορο-φάκελο για κάθε φορολογούμενο και για κάθε μικρή επιχείρηση (ατομική, ΟΕ και ΕΕ). Οι φορολογικές αρχές θα καταρτίσουν έναν μοναδικό ατομικό ηλεκτρονικό φάκελο για κάθε φορολογούμενο μετά την ηλικία των 18 ετών (ή σε μικρότερη ηλικία, εάν εργάζεται ή συμμετέχει σε συναλλαγή επί ακίνητης περιουσίας). Το ηλεκτρονικό αρχείο για κάθε φορολογούμενο θα μπορούσε να περιέχει πληροφορίες για:
* το εισόδημα που δηλώνει κάθε χρόνο,
* το επάγγελμα,
* την απόκτηση περιουσιακών στοιχείων και αγαθών μεγάλης αξίας (π.χ. αυτοκινήτων, σκαφών κ.λπ.),
* τις τυχόν επιχειρηματικές δραστηριότητες,
* την κατοχή μετοχών, λογαριασμών τραπέζης (χωρίς απαραίτητα να φαίνεται το υπόλοιπο του λογαριασμού) κ.λπ.
Στο αρχείο αυτό θα εμφανίζονταν και όλες οι συναλλαγές με τις φορολογικές αρχές για όλους τους φόρους και για όλα τα έτη.
3 Ηλεκτρονική τιμολόγηση για τις μεγάλες επιχειρήσεις. Θα καταγράφεται όχι μόνο η έκδοση, αλλά και η πληρωμή του τιμολογίου και θα είναι δυνατή η διασταύρωσή τους.
4 On line σύνδεση των ταμειακών μηχανών όλων των μικρών επιχειρήσεων (όχι ΑΕ) λιανικού εμπορίου με ηλεκτρονικούς υπολογιστές του υπουργείου Οικονομικών.
5 Αντικατάσταση του μέτρου της συλλογής αποδείξεων με τη χορήγηση του ίδιου φορολογικού κινήτρου για όλες τις συναλλαγές του φορολογουμένου που διενεργούνται μέσω πιστωτικών καρτών.
6 Ηλεκτρονικό πρόγραμμα για αυτόματο εντοπισμό των περιπτώσεων εκείνων όπου υπάρχει ανάγκη φορολογικού ελέγχου αμέσως μετά την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων και με βάση το περιεχόμενο του ηλεκτρονικού φακέλου του φορολογουμένου.
7 Ευχερέστερη πρόσβαση των φορολογικών αρχών στους τραπεζικούς λογαριασμούς των φορολογουμένων.
8 Αύξηση του ποσοστού των ελεγχόμενων δηλώσεων στο 5% των ετήσιων δηλώσεων. Για τους αυτοαπασχολούμενους και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις το ποσοστό αυτό θα πρέπει να ανέρχεται στο 25% έως 30% κάθε χρόνο, ούτως ώστε όλοι να ελέγχονται κάθε τρία έως τέσσερα χρόνια.
9 Αύξηση των περιπτώσεων παρακράτησης φόρου στην πηγή και δήλωσης του εισοδήματος από τρίτο πρόσωπο, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει δυνατότητα διασταύρωσης των στοιχείων.
10 Κατάργηση ή συγχώνευση όλων των φόρων μικρής απόδοσης και υψηλού διαχειριστικού κόστους (ή κόστους συμμόρφωσης), όπως οι φόροι υπέρ τρίτων.
11 Απλοποίηση των εντύπων των φορολογικών δηλώσεων.
12 Βελτίωση της ποιότητας και των γνώσεων των εφοριακών.
13 Ριζική αντιμετώπιση της διαφθοράς στον φοροελεγκτικό και φοροεισπρακτικό μηχανισμό με εξαιρετικά αυστηρές υπηρεσιακές ποινές, πέραν των ενδεχόμενων ποινικών ευθυνών. Επίσης θα πρέπει να τιμωρούνται και οι φορολογούμενοι που δωροδοκούν εφοριακούς.
14 Ανεξάρτητοι δημόσιοι λειτουργοί ή και ιδιώτες που δεν θα συνδέονται με τις φορολογικές αρχές να αναλάβουν την εσωτερική επιθεώρηση για την εξάλειψη της διαφθοράς στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό.
15 Μείωση στους 3 έως 5 μήνες του χρόνου εκδίκασης φορολογικών υποθέσεων με την ίδρυση μικρού αριθμού (6-7) ειδικών φορολογικών δικαστηρίων.