Υψηλοί μέχρι και απαγορευτικοί δασμοί ισχύουν στην Τουρκία σε πολλές κατηγορίες τροφίμων ελληνικού ενδιαφέροντος, όπως η φέτα (δασμός 180%), το κεφαλοτύρι και η κεφαλογραβιέρα (138%), τα κρασιά (50%) και το ελαιόλαδο (31,2%), γεγονός που καθιστά την αγορά της γείτονος δύσκολο στόχο για πολλές ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου. Ωστόσο, παρά τις δυσκολίες, η τουρκική αγορά παρουσιάζει και πολλές ευκαιρίες, ενώ η – κοντινή στην ελληνική – νοοτροπία των Τούρκων επιχειρηματιών διαμορφώνει ευοίωνες προοπτικές συνεργασίας.
Τα παραπάνω επισήμανε, μεταξύ άλλων, η Ελληνίδα διπλωμάτης, Ευγενία Κέππα, που πρόσφατα επέστρεψε από το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) της ελληνικής πρεσβείας στην ‘Αγκυρα.
Τρόφιμα με θετικές προοπτικές εξαγωγής στην τουρκική αγορά είναι, όπως είπε, τα εξής: κακάο, σοκολατοειδή, καφές, κρασί, κατεψυγμένα, βιολογικά, έτοιμα για μαγείρεμα ή για κατανάλωση τρόφιμα, γκουρμέ, εθνικά προϊόντα και είδη υγιεινής διατροφής.
Βέβαια, όπως προειδοποίησε, οι Ελληνες επιχειρηματίες δεν πρέπει να αντιμετωπίζουν την Τουρκία ως μία ενιαία αγορά, καθώς από περιοχή σε περιοχή (π.χ., μεταξύ Ανατολής – Δύσης, παράλιων – ηπειρωτικής χώρας, τουριστικών – μη τουριστικών περιοχών), υπάρχουν πολύ σημαντικές διαφορές στο εισόδημα και τις καταναλωτικές συνήθειες.
Μιλώντας σε εκδήλωση του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης και του υπουργείου Εξωτερικών, στο πλαίσιο του έργου WIDE, η κ. Κέππα επισήμανε ότι στην περίοδο 2008-2012 παρατηρείται αύξηση των ελληνικών εξαγωγών στην Τουρκία (στα 810,48 εκατ. από 578,18 εκατ. ευρώ) και μείωση εισαγωγών (στα 838,39 εκατ. το 2012 από 1,61 δισ. ευρώ το 2008).
Ως αποτέλεσμα, το έλλειμμα του εμπορικού ισοζυγίου σε βάρος της χώρας μας συρρικνώθηκε σε μόλις 27,91 εκατ. ευρώ πέρυσι από τα 1,033 δισ. το 2008.
Η κ. Κέππα αναφέρθηκε επίσης στον τουρκικό κατασκευαστικό τομέα ο οποίος – όπως σημείωσε – είναι ιδιαίτερα δυναμικός (ο δεύτερος παγκοσμίως) αντιπροσωπεύοντας το 6% του ΑΕΠ της Τουρκίας, με ρυθμό ανάπτυξης 18,3% το 2010, 11,3% το 2011 και πολύ χαμηλότερο (1,5%) στο πρώτο εξάμηνο 2012.
Ξένες τεχνικές εταιρίες αναλαμβάνουν έργα μέσω κοινοπραξιών με τουρκικές, ενώ υπάρχει ενδιαφέρον για την παροχή τεχνογνωσίας.
Αυξητικούς ρυθμούς ανάπτυξης της τάξης του 10% ετησίως καταγράφει η τουρκική αγορά καλλυντικών και ειδών προσωπικής περιποίησης, με έντονο το ενδιαφέρον για φυσικά προϊόντα και αντιηλιακά.
Οι ελληνικές εξαγωγές καλλυντικών ανήλθαν πέρυσι στα 8,8 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 71% σε σχέση με το 2011, ενώ η συνολική αξία των τουρκικών εισαγωγών καλλυντικών ήταν 1 δισ. δολ. (σχεδόν διπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2004).
Ταχέως αναπτυσσόμενη είναι επίσης η αγορά πλαστικών με την εγχώρια παραγωγή ωστόσο να καλύπτει μόλις το 15% της ζήτησης, ενώ πολλά περιθώρια υπάρχουν για την ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (κυρίως υδροηλεκτρική και αιολική, αφού στα φωτοβολταϊκά υπάρχουν περιορισμοί).
Η εγχώρια πρωτογενής παραγωγή ενέργειας στην Τουρκία αντιστοιχεί σε λιγότερο από το 1/3 της κατανάλωσης, με τις ενεργειακές ανάγκες να βαίνουν διαρκώς αυξανόμενες.
Αντίθετα, τα ελληνικά κρασιά κι αποστάγματα δεν έχουν ακόμη κερδίσει το «στοίχημα»: σύμφωνα με την κ. Κέππα, η αξία των ελληνικών εξαγωγών το 2012 δεν ξεπέρασε τα… 3.416 ευρώ, ενώ ελάχιστες (σταθερά κάτω από 10.000 ευρώ) είναι οι πωλήσεις αποσταγμάτων, όπως τσίπουρο, λικέρ και ούζο. Την τελευταία διετία, πάντως, κάποια δειλά εξαγωγικά βήματα κάνει στην Τουρκία η ελληνική μπύρα.
Στον τουρισμό, τέλος, καταγράφεται τα τελευταία χρόνια σημαντική αύξηση αφίξεων Τούρκων στην Ελλάδα, αν και ο αριθμός των διανυκτερεύσεων είναι μικρός, καθώς πολλές φορές γίνονται εκδρομές αυθημερόν.
Από 202.348 το 2009, οι Τούρκοι τουρίστες αυξήθηκαν σε 561.198 το 2010 (+180%). Ακολούθησε μείωση 2% (552.090 άτομα) το 2011, ενώ στο εννιάμηνο του 2012 ο αριθμός των Τούρκων επισκεπτών στην Ελλάδα έφτασε τις 466.166 άτομα.