Μάχη με τον χρόνο για να απορροφηθούν τα κονδύλια και να προωθηθούν τα έργα, δίνει το υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων.

Όπως ανακοίνωσε σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Σταύρος Καλογιάννης, το τελευταίο διάστημα έργα συνολικής αξίας μισού δισ. ευρώ δημοπρατήθηκαν και συμβασιοποιήθηκαν.

Όπως αναφέρει το ΑΜΠΕ, παράλληλα το υπουργείο έχει μπει στη διαδικασία επιτάχυνσης της απορρόφησης όλων των κονδυλίων για τα έργα και τις υποδομές και παράλληλα κάνει πράξη και την άρση των γραφειοκρατικών δυσχερειών.

Όπως δήλωσε ο κ. Καλογιάννης όλα τα μεγάλα έργα της χώρας κινούνται μέσα στο πλαίσιο των χρονοδιαγραμμάτων που έχουν τεθεί και αρκετά από αυτά όπως οι επεκτάσεις του Μετρό θα παραδοθούν από την Άνοιξη και μετά.
Παράλληλα η κυβέρνηση βρίσκεται σε συζητήσεις με την ευρωπαϊκή επιτροπή και τις τράπεζες για να «ξεκολλήσουν» τα έργα στους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους και ευελπιστεί ότι αυτό θα γίνει την άνοιξη.

«Η ελληνική οικονομία δείχνει ήδη εμφανή σημάδια σταθεροποίησης και επανεκκίνησης. Η κυβέρνηση Σαμαρά μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα πέτυχε να ανακτήσει η χώρα την αξιοπιστία της μεταξύ των ευρωπαίων εταίρων», υπογράμμισε ο κ. Καλογιάννης.

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό, η κατάσταση που παρέλαβε η κυβέρνηση τον Ιούνιο του 2012 ήταν δραματική. Οι οδικοί άξονες που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης ήταν σταματημένοι από τις αρχές του 2011, μεγάλα έργα όπως τμήματα του Μαλιακού και οι επεκτάσεις του Μετρό στην Αθήνα επίσης σταματημένα, ενώ οι απορροφήσεις του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» ήταν χαμηλές, στο 35%, περίπου.
Έκτοτε πολλά θέματα έχουν προχωρήσει, τόσο σε θεσμικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο έργων.

Δημοπρατήσεις-Συμβασιοποιήσεις Έργων ύψους μισού δισ. ευρώ

Μεταξύ των έργων που δημοπρατήθηκαν το τελευταίο διάστημα ο υπουργός αναφέρθηκε στους οδικούς άξονες Γούρνες- Χερσόνησος στην Κρήτη, Καλλονή- Σίγρι στη Λέσβο, την παράκαμψη Στυλίδας στον Μαλιακό που εκκρεμούσε για 18 μήνες, τον κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού Θεσσαλονίκη- Νέα Μουδανιά- Ποτίδαια στην Μακεδονία, την αναβάθμιση των αεροδρομίων Θεσσαλονίκης, Πάρου και Χανίων, τη διευθέτηση του ρέματος της Εσχατιάς στην Αττική και την επέκταση του τραμ προς Πειραιά, που αφορά στην επέκταση του υφιστάμενου τροχιοδρόμου από τη στάση «Νέο Φάληρο» προς το λιμάνι του Πειραιά, μήκους 5,4 χλμ και κατάληξη στο «ΣΕΦ».

Σημαντικό είναι το έργο σταθεροποίησης του επιχώματος στη γέφυρα Περιστερίου Ιωαννίνων που δίνει τέλος στην παράκαμψη των 800 μέτρων της Εγνατίας οδού και έτσι οι χρήστες της θα διατρέχουν τον αυτοκινητόδρομο συνολικού μήκους 670 χλμ. χωρίς πλέον καμία παράκαμψη.

Επιπλέον, υλοποιούνται, είπε ο κ. Καλογιάννης αντιπλημμυρικά έργα στον Έβρο, ολοκληρώνεται το έργο της ύδρευσης της Πάτρας από τους ποταμούς Πείρο και Παραπείρο ενώ σημαντικά έργα είναι το Νέο Γενικό Νοσοκομείο Λευκάδας που αρχίζει να κατασκευάζεται, η ολοκλήρωση του Γενικού Νοσοκομείου Βόλου και τα 24 έργα του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων, που αφορούν σε εγκαταστάσεις νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων σχολείων, τόσο στην Aττική όσο και στην υπόλοιπη Ελλάδα, συνολικού προϋπολογισμού 78 εκατομμυρίων ευρώ.

Παράλληλα, προωθούνται δημοπρατήσεις και συμβασιοποιήσεις για το επόμενο τετράμηνο έργων προϋπολογισμού 2,4 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Στα έργα αυτά, περιλαμβάνονται δύο μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, τα τμήματα Ροδοδάφνη- Ρίο και Τιθορέα- Δομοκός, καθώς και η επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης.

Επίσης προωθείται η δημοπράτηση της αναβάθμισης της παλαιάς Εθνικής Οδού στο τμήμα Ελευσίνα- Θήβα, ο οδικός άξονας Πάνορμο- Εξάντη στο Ρέθυμνο, η ολοκλήρωση της παράκαμψης Άρτας- Φιλιππιάδας, η αποπεράτωση του φράγματος Τριανταφυλλιάς στη Φλώρινα και τα έργα ύδρευσης των Παξών.

Αναφορά έκανε και στα δύο μεγάλα έργα αναβάθμισης της δυτικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης καθώς και τα έργα κατασκευής/ αναβάθμισης νοσοκομείων στην Κομοτηνή, την Πάτρα, την Τρίπολη, τη Βέροια, την Κάρπαθο και άλλα.

Συνεχιζόμενα έργα

Ο υπουργός ανέφερε επίσης για το μετρό της Αθήνας ότι προχωρούν:

Η επέκταση του μετρό προς Ανθούπολη αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2013.
Η επέκταση προς Ελληνικό τον Ιούλιο του 2013 και
Η επέκταση προς Χαϊδάρι τον Σεπτέμβριο του 2013.
Η επέκταση της γραμμής 3: Τμήμα Χαϊδάρι- Πειραιάς αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2017.
Για τη γραμμή 4, οι μελέτες της Α’ Φάσης (Άλσος Βεΐκου-Ευαγγελισμός, 9 σταθμοί π/υ 900 εκ. ευρώ) βρίσκονται σε τελικό στάδιο.

Κάθετοι άξονες Εγνατίας Οδού:

Ο άξονας «Αποπεράτωση κάθετου άξονα Εγνατίας οδού: Θεσσαλονίκη (Δερβένι)-Σέρρες-Προμαχώνας» αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάιο του 2014.

Ο «οδικός άξονας Φλώρινα- Νίκη» αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2014.

Ο άξονας «Ιεροπηγή- Κρυσταλλοπηγή» αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο του 2015.

Ο «Κάθετος άξονας Εγνατίας Οδού Αρδάνιο- Ορμένιο» αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2014.

Έργα ΕΣΠΑ

Σχετικά με τα έργα προτεραιότητας του ΕΣΠΑ, ο κ. Καλογιάννης είπε ότι από το σύνολο των 181 έργων τα 36 εκτελούνται από το Υπουργείο Ανάπτυξης.

Ειδικότερα: 25 έργα συνολικού προϋπολογισμού 4,308 δισ. ευρώ χρηματοδοτούνται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του Υπουργείου- Ε.Π. «Ενίσχυση της Προσπελασιμότητας» (ενδεικτικά: οι συμβάσεις παραχώρησης, οι τέσσερις κάθετοι άξονες της Εγνατίας, ο ΝΟΑΚ και ο ΒΟΑΚ, το τμήμα Χαϊδάρι- Πειραιάς, οι σιδηροδρομικές γραμμές Ροδοδάφνη- Ρίο και Τιθορέα- Λιανοκλάδι- Δομοκός).

Ακόμη 11 έργα συνολικού προϋπολογισμού 930 εκατ. ευρώ χρηματοδοτούνται από τα Π.Ε.Π. και από το ΕΠΠΕΡΑΑ του ΥΠΕΚΑ. (ενδεικτικά: Μετρό Θεσσαλονίκης, επέκταση του τραμ στον Πειραιά, διευθέτηση ρέματος Εσχατιάς, επαναδημιουργία λίμνης Κάρλας).

Ο υπουργός υπογράμμισε επίσης σχετικά με το ΕΣΠΑ, ότι υπερκαλύφθηκε ο στόχος για την απορρόφηση κατά το β’ εξάμηνο του 2012, σε ποσοστό 102,64% και το υπουργείο κινείται σε ποσοστό απορρόφησης μεγαλύτερο του κοινοτικού μέσου όρου.

Νομοθετικές Ρυθμίσεις

Με σκοπό την ενίσχυση του κατασκευαστικού κλάδου, ο οποίος βρίσκεται σε δύσκολη κατάσταση και την επιτάχυνση της απορρόφησης των κονδυλίων έργων που είναι ενταγμένα και χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ, το υπουργείο προχώρησε ήδη σε στενή συνεργασία και σε τακτά χρονικά διαστήματα με το σύνολο του τεχνικού κόσμου, στη θεσμοθέτηση σχετικών ρυθμίσεων, όπως για παράδειγμα αυτών που αφορούν στη γενίκευση της προκαταβολής του 10% για τα συγχρηματοδοτούμενα έργα, με την οποία διευκολύνθηκε αισθητά η ομαλή χρηματοδότηση των έργων αυτών.

Έχουν ήδη κατατεθεί προς ψήφιση διατάξεις που τροποποιούν τον Ν. 3669/2008 περί «Κωδικοποιήσεως Δημοσίων Έργων», με σκοπό την ενίσχυση της ρευστότητας της αγοράς, την επιτάχυνση των διαδικασιών ανάθεσης των συμβάσεων και την περαιτέρω διασφάλιση της διαφάνειας.