Πολύ χαμηλούς ρυθμούς μεταβολής παρουσίασε τα τελευταία έτη η συνολική εγχώρια κατανάλωση καφέ, σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελέτης της Icap Group.

Διαφορετική είναι η εξέλιξη μεταξύ των διαφόρων ειδών καφέ. Ο ελληνικός καφές καλύπτει διαχρονικά το μεγαλύτερο μέρος της συνολικής κατανάλωσης, αλλά το μερίδιο συμμετοχής του βαίνει μειούμενο (2011: 48%). Η συμμετοχή του καφέ μηχανής (φίλτρου και espresso) στην αγορά είναι ανοδική (2011: 31%), και οφείλεται κυρίως στην αύξηση της κατανάλωσης του καφέ espresso. Τέλος, ο στιγμιαίος καφές συμμετείχε με ποσοστό περίπου 21% στο σύνολο της κατανάλωσης το 2011.

Στην ελληνική αγορά δραστηριοποιείται αξιόλογος αριθμός επιχειρήσεων επεξεργασίας και εισαγωγής καφέ (ανεπεξέργαστου και έτοιμου συσκευασμένου). Ο κλάδος περιλαμβάνει και ορισμένες μεγάλου μεγέθους εταιρείες οι οποίες διαθέτουν, μέσω ανεπτυγμένων δικτύων διανομής, προϊόντα με ισχυρά εμπορικά σήματα τα οποία υποστηρίζουν με έντονη διαφήμιση. Η ζήτηση των διαφόρων ειδών καφέ (ελληνικού, espresso κ.α.) επηρεάζεται από την ηλικιακή διάρθρωση του πληθυσμού της χώρας, τη μέθοδο και το κόστος παρασκευής του ροφήματος, τη διαφήμιση, την τιμή πώλησης του προϊόντος σε συνδυασμό με το διαθέσιμο εισόδημα, κ.α.

Η αγορά των αλυσίδων καταστημάτων καφέ παρουσιάζει πτωτική πορεία τη διετία 2010-2011, σε αντίθεση με τα προηγούμενα έτη όπου είχε καταγράψει σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Συγκεκριμένα, οι συνολικές πωλήσεις των κυριότερων αλυσίδων καταστημάτων καφέ μειώθηκαν κατά 7,5% το 2011 σε σχέση με το 2010. Τα έσοδα από την πώληση του καφέ εκτιμάται ότι κάλυψαν περίπου το 56% των συνολικών πωλήσεων των καταστημάτων το 2011. Ο συγκεκριμένος κλάδος χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων λόγω και της πληθώρας καταστημάτων που λειτουργούν στην αγορά. Οι επιχειρήσεις επιδιώκουν τη διεύρυνση του δικτύου των καταστημάτων τους μέσω κυρίως του θεσμού της δικαιόχρησης (franchising).

Στο πλαίσιο της μελέτης έγινε και χρηματοοικονομική ανάλυση παραγωγικών και εισαγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου, βάσει επιλεγμένων αριθμοδεικτών. Επίσης, συντάχθηκε ομαδοποιημένος ισολογισμός βάσει αντιπροσωπευτικού δείγματος επιχειρήσεων.

Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού των παραγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου (βάσει δείγματος 11 εταιρειών) προκύπτουν τα εξής: Μείωση (4,3%) σημείωσαν τόσο οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών του δείγματος το 2010/09, όσο και τα μικτά κέρδη (-4%). Τα καθαρά κέρδη (προ φόρου) παρουσίασαν σημαντική πτώση κατά 40,3%, τα δε κέρδη EBITDA μειώθηκαν κατά 34,9% την ίδια περίοδο.

Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού εισαγωγικών επιχειρήσεων του κλάδου (βάσει δείγματος 14 εταιρειών) διαπιστώνεται ότι: οι συνολικές πωλήσεις των εταιρειών του δείγματος μειώθηκαν κατά 2,8% το 2010/09, ενώ τα μικτά κέρδη υποχώρησαν με έντονο ρυθμό (35%). Την ίδια περίοδο μείωση παρουσίασαν τα συνολικά καθαρά κέρδη (προ φόρου), όπως και τα κέρδη EBITDA (-54,8% και -48% αντίστοιχα).