Το νέο «μαχαίρι» στις αποδοχές των υπαλλήλων των ΔΕΚΟ, η δραστική περικοπή των επιχορηγήσεων από τον προϋπολογισμό, η μείωση έως εκμηδένιση των φοροαπαλλαγών ακόμη και αυτών κοινωνικού χαρακτήρα, αλλά και οι αυξήσεις στα εισιτήρια των μέσων μαζικής μεταφοράς, αποτελούν μερικούς από τους βασικούς «κορμούς» του νέου πακέτου των 11,7 δις. ευρώ.
Τα μέτρα αυτά θα επιβαρύνουν επιπρόσθετα μισθωτούς και συνταξιούχους, οι οποίοι θα δουν να περικόπτονται 7 δις. ευρώ από συντάξεις, εφάπαξ, επιδόματα ανεργίας, κ.λπ.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Οικονομικών, με την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου στις ΔΕΚΟ, οι αποδοχές των περίπου 68.000 υπαλλήλων τους μπορεί να μειωθούν περαιτέρω έως και 30%. Καθώς, θα καταργηθούν οι κανονισμοί εργασίας, στους οποίους προβλέπονται οι πρόσθετες αμοιβές, όπως είναι τα επιδόματα, οι υπερωρίες, τα εκτός έδρας, κ.λπ. Ταυτόχρονα, με την κατάργηση των κανονισμών εργασίας θα μπορεί να αλλάξει το σύστημα για τις ωριμάνσεις, αλλά και να διευκολυνθεί η μεταφορά του προσωπικού από μια δημόσια επιχείρηση σε μία άλλη.
Το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει ότι από την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου θα προκύψει μια μισθολογική εξοικονόμηση 75 εκατ. ευρώ. Όμως, καθώς το ποσό αυτό είναι «καθαρό» (το τελικό αποτέλεσμα μετά από την αφαίρεση των φόρων και των εισφορών που χάνει το Δημόσιο), οι πραγματικές απώλειες για τις αποδοχές των υπαλλήλων θα είναι πολύ υψηλότερες.
Παράλληλα, στο υπουργείο προσβλέπουν σε μια επιπλέον εξοικονόμηση 179 εκατ. ευρώ εντός της διετίας από τη μείωση των λειτουργικών δαπανών, με την υλοποίηση των σχεδίων αναδιάρθρωσης (συγχωνεύσεις, κλείσιμο οργανισμών, κ.λπ.), καθώς και σε ακόμη 50 εκατ. ευρώ από την περικοπή των επιχορηγήσεων από τον προϋπολογισμό.
Το οικονομικό επιτελείο σχεδιάζει, εξάλλου, να ενισχύσει τα έσοδα των συγκοινωνιακών φορέων κατά 40 εκατ. ευρώ την επόμενη διετία, μέσω των αυξήσεων των εισιτηρίων που προβλέπονται στο πακέτο των μέτρων. Από την αρχή του 2013, τα εισιτήρια θα ακριβύνουν κατά 25%, και το ενιαίο εισιτήριο (για όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς) θα κοστίζει 1,75- 1,80 ευρώ από 1,40 ευρώ σήμερα. Η τιμή του εισιτηρίου σε λεωφορεία, τρόλεϊ ή τραμ, θα αυξηθεί σε 1,50 ευρώ από 1,20 ευρώ, ενώ τα εισιτήρια με μειωμένη τιμή (φοιτητών, πολυτέκνων, κ.ά.), θα ακριβύνουν σε 0,90 ευρώ από 0,75 ευρώ σήμερα. Ανάλογες αυξήσεις θα υπάρξουν στα εισιτήρια του προαστιακού σιδηρόδρομου και των τρένων του ΟΣΕ.
Τέλος, από το φορολογικό σκέλος των νέων μέτρων, το υπουργείο Οικονομικών υπολογίζει ότι θα επιτύχει όφελος (εξοικονόμηση δαπανών και αύξηση εσόδων) 450 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα:
-Από την περικοπή των φορολογικών δαπανών κοινωνικού χαρακτήρα, αναμένεται να εξοικονομηθούν 229 εκατ. ευρώ. Στο «στόχαστρο» βρίσκονται οι φορολογικές απαλλαγές που έχουν σήμερα οι τρίτεκνοι και οι πολύτεκνοι, όπως είναι η πλήρης απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης για αγορά αυτοκινήτου έως και 2.000 κ.ε., καθώς και η απαλλαγή του 50% του τέλους ταξινόμησης για αυτοκίνητα άνω των 2.000 κ.ε., το επιπλέον αφορολόγητο ποσό των 2.000 ευρώ που δικαιούνται τα άτομα με αναπηρία άνω του 67%, καθώς και οι απαλλαγές που έχουν τα ‘Ατομα Με Αναπηρία (ΑΜεΑ).
-Από τη μείωση του ποσοστού επιστροφής ΦΠΑ στους αγρότες, από 11% σε 7%, θα προκύψει όφελος για το υπουργείο Οικονομικών της τάξης των 121 εκατ. ευρώ.
– Από την αύξηση της τιμής των παραβόλων για την υποβολή μηνύσεων, θα εισπραχθούν πρόσθετα έσοδα ύψους 100 εκατ. ευρώ.