Η διεθνής τιμή του μαύρου χρυσού καλπάζει και βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα από τον Νοέμβριο του 2014 καθώς χθες ξεπέρασε και τα 81 δολάρια το βαρέλι, κάτι που δημιουργεί έντονο προβληματισμό, τόσο στους καταναλωτές, τα νοικοκυριά, όσο και στην κυβέρνηση, η οποία βλέπει έναν σοβαρό κίνδυνο να ελλοχεύει αναφορικά με την ομαλή εκτέλεση του προϋπολογισμού, αφού αυτός έχει συνταχθεί με τιμή μόλις 50 δολάρια το βαρέλι και ήδη η απόκλιση υπερβαίνει το 60%.
Αυτομάτως η διακύμανση της τιμής αυτής, προκαλεί ντόμινο επιβαρύνσεων στο κόστος παραγωγής και στο κόστος μεταφοράς οποιουδήποτε προϊόντος και υπηρεσίας με αποτέλεσμα να επηρεάζονται άμεσα τα μεγέθη του προϋπολογισμού και κυρίως οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί.
Ειδικά φέτος η φωτιά που θα ανάψει στους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών από το πετρέλαιο θέρμανσης, εκτιμάται ότι θα είναι μεγάλη αφού η τιμή με την οποία θα αρχίσει να διατίθεται, στα μέσα Οκτωβρίου, από τις εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών και τους πρατηριούχους μπορεί να αγγίξει το 1,110 ευρώ στις πόλεις και να φτάσει το 1,250 στις απομακρυσμένες περιοχές και τα νησιά. Ήδη οι εκπρόσωποι του κλάδου κάνουν λόγο για πολύ χαμηλά περιθώρια κέρδους, επισημαίνοντας ότι το βασικό πρόβλημα είναι οι υψηλοί φόροι που επιβαρύνουν τα καύσιμα.
Τα νοικοκυριά δεν μπορούν να προσβλέπουν ούτε σε σημαντική ενίσχυση από το επίδομα θέρμανσης το οποίο έχει ούτως ή άλλως κουτσουρευτεί στα 12,5 λεπτά ανά λίτρο. Και αυτό γιατί έχουν γίνει αυστηρότερα τα εισοδηματικά κριτήρια και τα χρήματα του επιδόματος θα κατατεθούν στους τραπεζικούς λογαριασμούς τους μετά τις 16 Ιανουαρίου του 2019. Μάλιστα όσοι καθυστερήσουν να προχωρήσουν στην αγορά του πετρελαίου, θα πάρουν τα χρήματά τους στο τέλος Ιουνίου του επόμενου έτους.
Για την ώρα η αύξηση των τιμών επιδρά θετικά στα έσοδα του προϋπολογισμού, αφού οι εισπράξεις από τον ΦΠΑ (που επιβαρύνει την τελική τιμή) στα πετρελαιοειδή είναι αυξημένες κατά 107 εκατ. ευρώ, στο 1,322 δισ. ευρώ στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου. Στην περίπτωση που η άνοδο στις τιμές δεν θα έχει αρνητικό αντίκτυπο στην κατανάλωση, που αποτελεί μεγάλο κίνδυνος για τον προϋπολογισμό, πέραν των άλλων επιπτώσεων από τις αστοχίες στις εκτιμήσεις για αύξηση των επενδύσεων, των εξαγωγών και των εισαγωγών, τότε ο προϋπολογισμός στο συγκεκριμένο σκέλος θα κλείσει με υπέρ έσοδα.
Επειδή, όμως, από μία τέτοια ανατίμηση η οικονομία συνήθως δεν βγαίνει κερδισμένη ακριβώς λόγω των ανατροπών που διαχέονται σε όλο το οικονομικό σύστημα της χώρας, η ανάπτυξη στερείται σημαντικά των προοπτικών της ανόδου (2% είναι ο στόχος για το 2018). Έχει υπολογιστεί ότι, αν αυξηθούν οι τιμές των καυσίμων κατά περίπου 20%, η οικονομία θα χάσει περίπου 0,4%-0,5% της ανάπτυξης λόγω των αλυσιδωτών αυξήσεων που θα υπάρξουν σε σειρά αγαθών και υπηρεσιών, αν η αύξηση της τιμής του μπρεντ οδηγήσει σε ανάλογη αύξηση των τιμών των προϊόντων διύλισης.