Μείωση 1,4% της συνολικής αξίας των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ και cash & carry το 2010/09 καταγράφηκε για πρώτη φορά τα τελευταία είκοσι χρόνια, αποτυπώνοντας τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης που οδηγεί τους καταναλωτές σε φθηνότερα προϊόντα, ακόμα και στα βασικά είδη πρώτης ανάγκης, στην ελαχιστοποίηση των «παρορμητικών» αγορών και στην αναζήτηση του καλύτερου συνδυασμού μεταξύ κόστους και αξίας (value for money).
Η κάμψη – σύμφωνα με εκτιμήσεις – εντάθηκε το 2011 και διαμορφώθηκε περίπου στο 2%-3%. Σύμφωνα με τα ευρήματα της κλαδικής μελέτης της Icap Group για τα supermarkets και cash & carry, η ποιότητα, η τιμή και η προέλευση των προϊόντων (εγχώρια ή ξένη) αποτελούν τα σημαντικότερα κριτήρια επιλογής για τους καταναλωτές και καθορίζουν τη ζήτηση των προϊόντων του εξεταζόμενου κλάδου.
Αντίστοιχα, η εύκολη πρόσβαση, η ποιότητα και η ποικιλία εμπορευμάτων διαδραματίζουν βασικό ρόλο στην τελική επιλογή ενός καταστήματος από τους καταναλωτές. Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, οι προσφορές και οι παροχές των αλυσίδων προς τους πελάτες τους, η παρουσία των discounters και ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων του κλάδου, έχουν αναγάγει την τιμολογιακή πολιτική σε ένα σημαντικό παράγοντα διαφοροποίησης, καθώς και διατήρησης και προσέλκυσης μέρους του καταναλωτικού κοινού. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμφωνα με έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, η μέση μηνιαία δαπάνη των νοικοκυριών εκτιμάται στα 334 ευρώ το 2011, μειωμένη κατά 3,7% σε σχέση με το 2010.