Στις οθόνες των κινητών τηλεφώνων και των υπολογιστών τύπου tablets βρίσκεται σε σημαντικό βαθμό, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το μέλλον του μάρκετινγκ για την τρέχουσα δεκαετία, καθώς τα διάφορα smartphones με λειτουργικό Android και IOS μπορεί να μην υπήρχαν καν πριν από λίγα χρόνια, αλλά πλέον καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε.
Μάρκετινγκ και διαφήμιση εξατομικεύονται, με βάση τις προτιμήσεις, αλλά και τη γεωγραφική θέση του χρήστη. Το «mobile marketing» (μάρκετινγκ μέσω κινητών συσκευών) είναι εδώ…
Οι εταιρείες έχουν λάβει το μήνυμα: οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις ανά τον κόσμο εκτιμάται ότι θα δαπανήσουν φέτος πάνω από 6,6 δισ. δολάρια για διαφήμιση μέσω κινητών τηλεφώνων και tablets («mobile advertising»), έναντι 3,3 δισ. δολαρίων πέρυσι και 1,6 δισ. το 2010.
Με βάση δε, έκθεση της εταιρείας μελετών «Berg Insight» (Δεκέμβριος 2011), η συνολική αξία της παγκόσμιας αγοράς μάρκετινγκ και διαφήμισης στις κινητές τηλεπικοινωνίες υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί στα 17,2 δισεκατομμύρια ευρώ το 2016, καταγράφοντας ετήσια αύξηση της τάξεως του 37%! Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο 15,2% της συνολικής αγοράς online διαφήμισης ή στο 3,8% της συνολικής παγκόσμιας διαφημιστικής δαπάνης σε όλα τα μέσα.
Διαφημίζοντας χάμπουργκερ μέσω κινητού τηλεφώνου
Το δυνατότερο «χαρτί» του mobile marketing έγκειται στο ότι μπορεί να προσεγγίσει τους καταναλωτές την ώρα ακριβώς, που είναι πιο πιθανό να κάνουν μια αγορά.
Με απλά λόγια, η διαφήμιση για ένα λαχταριστό σάντουιτς δεν θα προσεγγίσει τον πεινασμένο χρήστη τη στιγμή που κάθεται στον καναπέ του σπιτιού του, σε κοντινή απόσταση από το ψυγείο του, αλλά, δυνητικά, όταν θα βρίσκεται κοντά σε ένα εστιατόριο, σε ώρα φαγητού: τότε θα λάβει στο κινητό ή το tablet του ένα μήνυμα που θα τον ειδοποιεί ότι η αλυσίδα γρήγορης εστίασης «Χ» προσφέρει το χάμπουργκέρ της στη μισή τιμή, σε απόσταση 300 μέτρων από το σημείο όπου βρίσκεται…
«Ξεκινάει μια νέα εποχή για το μάρκετινγκ, χάρη στα smartphones (έξυπνα κινητά τηλέφωνα) και τα tablets. Το μάρκετινγκ γίνεται πολύ πιο στοχευμένο και το αποτέλεσμά του μετρήσιμο. Κάνεις μια καμπάνια και μελετάς την αντίδραση, ξέρεις την απήχηση που έχει» δήλωσε το ΑΜΠΕ ο σύμβουλος επιχειρήσεων Τάσος Κυριακίδης, συντονιστής του workshop με τίτλο «Διεθνείς Πωλήσεις και Μάρκετινγκ», που θα πραγματοποιηθεί το Μάιο στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο του συνεδρίου «Export Summit-Roadmap to growth» του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ).
«Αν η προηγούμενη δεκαετία ήταν του ίντερνετ, η τρέχουσα ανήκει στο mobile. Με τα δεδομένα που έχουμε αυτή τη στιγμή, το άμεσο μέλλον στρέφεται σίγουρα γύρω από τις τεχνολογίες κινητών» επισήμανε στο ΑΜΠΕ, ο διευθυντής Βορείου Ελλάδος της εταιρείας «Atcom» Κώστας Κατσιούλης.
Στο workshop, στο οποίο αναμένεται να συμμετάσχουν ως ομιλητές στελέχη επιχειρήσεων όπως η εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Λονδίνου και στον Nasdaq ελληνική εταιρεία Velti και η Atcom, θα παρουσιαστούν μεταξύ άλλων οι τελευταίες εξελίξεις σε σχέση με το mobile marketing.
Tα «Angry Birds», τα 27 δισ. downloads του app store …και άλλα εργαλεία του mobile marketing
Τα διαθέσιμα εργαλεία για τις εταιρείες και τους διαφημιστές είναι πολλά, ξεκινώντας από τα μηνύματα κειμένου (SMS) στα κινητά τηλέφωνα και προχωρώντας μέχρι τα mobile apps (εφαρμογές για κινητά) και τις υπηρεσίες με βάση τη γεωγραφική θέση του χρήστη («location based services»). Ο συνδυασμός των δύο τελευταίων φαίνεται ότι παρουσιάζει τις πιο ευοίωνες προοπτικές για το μέλλον, σύμφωνα με τον κ.Κατσιούλη.
Άλλα εργαλεία είναι τα μηνύματα πολυμέσων (MMS), οι γραμμωτοί κώδικες QR με πληροφορίες για προϊόντα και υπηρεσίες, τους οποίους ο καταναλωτής μπορεί να διαβάζει περνώντας από πάνω τους τον “reader” (αναγνώστη) του έξυπνου κινητού του, τα «mobile web sites» (ιστοτόποι που έχουν βελτιστοποιηθεί με τρόπο ώστε να είναι εύκολα προσβάσιμοι και λειτουργικοί μέσω κινητού) και τα mobile banner ads (διαφημιστικά «μπάνερ» σε εφαρμογές κινητών).
«Σε ό,τι αφορά ειδικά τα mobile banner ads, βλέπουμε παραδείγματα που εκπλήσσουν. Για παράδειγμα, το πολύ δημοφιλές παιχνίδι ‘Angry Birds’ εκτιμάται ότι λαμβάνει μόνο από τα banner ads πάνω από 1 εκατ. δολάρια μηνιαίως» εξηγεί ο κ.Κατσιούλης.
Κατά τον ίδιο, η δυναμική και η προοπτική του mobile marketing αναδεικνύονται από απλές στατιστικές: στο app store της Apple, μέσω του οποίου οι χρήστες μπορούν να «κατεβάζουν» εφαρμογές για κινητά τηλέφωνα, έχουν γίνει 25 δισεκατομμύρια «downloads»,όταν ο παγκόσμιος πληθυσμός δεν υπερβαίνει τα 7 δισ. άτομα. Αντίστοιχα, το Android Μarket της Google, που ξεκίνησε αργότερα, έχει ξεπεράσει τα 3 δισ. downloads εφαρμογών.
Χιλιάδες εφαρμογές, που προκαλούν … καταιγίδα downloads, προσφέρουν επίσης το App World της Blackberry και το Ovi store της Nokia.
Περίπου 10 τρισ. sms θα ανταλλαγούν το 2012, ενώ έξι στους δέκα εφήβους βλέπουν το κινητό σαν «κλειδί» της κοινωνικής ζωής τους
Tην τάση επιβεβαιώνουν στατιστικά στοιχεία, από διάφορες διεθνείς έρευνες, που σταχυολόγησε το ΑΜΠΕ:
-Kατά τη PhoCusWright, σχεδόν οι μισοί (49%) από τους χρήστες κινητών τηλεφώνων ανέφεραν ότι χρησιμοποιούν κάποια εφαρμογή (app) στη συσκευή τους για περισσότερο από μισή ώρα την ημέρα.
-Σύμφωνα με τον δείκτη Cisco Visual Networking, η διακίνηση δεδομένων μέσω κινητής εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει αύξηση 68% μεταξύ 2008 και 2013.
-Τέσσερις στους πέντε εφήβους στις ΗΠΑ εκτιμάται ότι διαθέτουν τουλάχιστον μία ασύρματη συσκευή, ενώ σχεδόν έξι στους δέκα (ποσοστό 57%) αντιμετωπίζουν το κινητό τους σαν το κλειδί της κοινωνικής τους ζωής (έρευνα CTIA, με τίτλο «Teenagers: A generation unplugged»).
-Το 2012 εκτιμάται ότι θα ανταλλαγούν παγκοσμίως συνολικά 10 …τρισεκατομμύρια γραπτά μηνύματα μέσω κινητών τηλεφώνων.
-Η εταιρική χρήση των mobile websites αυξήθηκε κατά 210% το 2011. Την ίδια χρονιά, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Acquity Group, το λιανεμπόριο επένδυσε «επιθετικά» στις στρατηγικές διαφήμισης μέσω κινητών, με το 37% των ερωτηθέντων να έχουν θέσει σε λειτουργία το δικό τους mobile website, έναντι ποσοστού 12% το 2010.
-Με βάση στοιχεία που αναφέρονται στην ιστοσελίδα της «Velti», η ετήσια αύξηση πωλήσεων «έξυπνων» κινητών ξεπερνά το 40%, γεγονός που επίσης δείχνει την προοπτική για τον κλάδο.
To mobile marketing στην Ελλάδα ξεκινάει από τις τράπεζες
Στην Ελλάδα, η δυναμική που θα μπορούσε να έχει η αγορά του mobile marketing έχει φρενάρει προς το παρόν λόγω της ύφεσης, σύμφωνα με τον κ.Κατσιούλη. Ο ίδιος σημειώνει, πάντως, ότι παρόλα αυτά, οι ελληνικές επιχειρήσεις άρχισαν να ενδιαφέρονται να «μπουν» και σε αυτό το κομμάτι, με πρώτες τις τράπεζες και τα μέσα μαζικής επικοινωνίας να ακολουθούν.
Κατά τον ίδιο, το στοίχημα -και στην Ελλάδα- είναι να πάμε από τη στρατηγική «one-to-many» (σ.σ. μία διαφήμιση για πολλούς) στο «one-to-one» (μία για καθέναν, εξατομικευμένη διαφήμιση).
Ποιες είναι οι τεχνολογίες και οι εφαρμογές, που παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη προοπτική για το μέλλον;
«Το SMS θα κρατήσει τον χώρο του στην αγορά του mobile marketing, αλλά καταγράφεται πολύ μεγάλη τάση για στροφή σε mobile apps, με ενισχυμένο τον ρόλο των location based services. H γεωγραφική θέση του χρήστη είναι έννοια πολύ σημαντική για κλάδους όπως ο τουρισμός, η διασκέδαση και η εστίαση και όχι μόνο. Σκεφτείτε για παράδειγμα τη λειτουργία της εφαρμογής FourSquare, μέσω της οποίας ο χρήστης κάνει check-in σε μια περιοχή μέσω κινητού τηλεφώνου και μπορεί να δει και πού βρίσκονται οι φίλοι του. Η εφαρμογή αυτή έχει διαστάσεις κοινωνικές, διαστάσεις αξιολόγησης επιχειρήσεων (αφού οι χρήστες μπορούν να αξιολογούν επιχειρήσεις που επισκέφτηκαν) και διαστάσεις παιχνιδιού, μέσω gaming και βραβείων. Από την άλλη, οι επιχειρήσεις έχουν στη διάθεσή τους ένα κανάλι μέσω του οποίου διανέμουν κουπόνια και διαφημίζουν προσφορές» σημείωσε ο κ.Κατσιούλης.
Τι πρέπει να προσέξουν οι εταιρείες και πώς μπορεί να αξιοποιήσει το mobile marketing ένα κατάστημα που κάνει delivery φαγητού
Ας υποθέσουμε ότι μια εταιρεία αποφασίζει να εφαρμόσει στρατηγικές mobile marketing. Τι πρέπει να προσέξει; «Οι εταιρείες πρέπει πρώτα από όλα ν΄ αναρωτηθούν τί θα ήθελε το κοινό τους να ακούσει και να μάθει. Πρέπει να εξασφαλίσουν την πίστη του καταναλωτή, να τον πείσουν να τούς αφιερώσει ένα εικονίδιο στο desktop (επιφάνεια εργασίας) του κινητού ή του tablet του. Αυτό μπορεί να γίνει είτε προσφέροντας μια ελκυστική εφαρμογή (π.χ., κάποιο δώρο) ή μια εξυπηρέτηση που δεν θα την είχε με άλλο τρόπο. Για παράδειγμα, ένα κατάστημα που κάνει παράδοση φαγητού κατ’ οίκον θα μπορούσε να δώσει στον χρήστη του κινητού τη δυνατότητα να παραγγέλνει πολύ πιο γρήγορα και εύκολα, μέσω ενός εικονιδίου στη συσκευή του. Τέτοιες εφαρμογές αναπτύσσουμε ήδη και βλέπουμε ότι έχουν ζήτηση» σημειώνει ο κ.Κατσιούλης.
Προσωπικά δεδομένα και mobile spam
Το εξατομικευμένο μάρκετινγκ/διαφήμιση δεν ενέχει κινδύνους παραβίασης προσωπικών δεδομένων του χρήστη; «Το mobile marketing προαπαιτεί την άδεια του χρήστη [για να αξιοποιήσει τις προσωπικές συσκευές του]. Ωστόσο, συχνά γίνεται κατάχρηση και έχουμε ήδη πάει στο mobile spam, με τον βομβαρδισμό του χρήστη με sms. Το γεγονός ότι το κινητό είναι προσωπικό και ο χρήστης ταυτοποιείται, αλλά και το ότι γίνεται γνωστή η γεωγραφική του θέση, εγείρουν κάποια ζητήματα. Αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται ένα πλαίσιο λειτουργίας για να μην ‘κανιβαλιστεί’ το mobile marketing, να μη γίνει ό,τι έγινε με τα e-mails, που οι χρήστες πρέπει πλέον να δαπανούν πολύ χρόνο καθημερινά για να διαχειριστούν ή να σβήσουν τα spam.Πέρα από τους κανόνες που ορίζει η ίδια η αγορά, ένα τέτοιο ρυθμιστικό πλαίσιο θα μπορούσε να καταρτιστεί πχ μέσω της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών (ΕΕΤΤ) ή της Αρχής Προσωπικών Δεδομένων» επισημαίνει ο κ.Κατσιούλης.
Απ’ την πλευρά του, ο κ.Κυριακίδης ξεκαθαρίζει ότι ο χρήστης μπορεί ανά πάσα στιγμή να αποκλείσει ένα περιεχόμενο που δεν τον ενδιαφέρει και να «έρχεται στην εταιρεία η οποία διαφημίζεται επειδή το θέλει», εκμεταλλευόμενος τις σημαντικές δυνατότητες που δίνει σήμερα η τεχνολογία.
Οι 10 κυρίαρχες τάσεις για το 2012, σύμφωνα με τη Gartner
Τις 10 κυρίαρχες τάσεις και τεχνολογίες στο mobile marketing για το 2012, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιηθούν από συσκευές με μέση αξία πώλησης άνω των 300 δολαρίων, χαρτογράφησε η εταιρεία Gartner Inc, καταγράφοντας τις απόψεις αναλυτών του κλάδου.
Οι τάσεις αυτές είναι:
-Υπηρεσίες με βάση τη γεωγραφική θέση (Location Based Services)
-Υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης (Social Networking)
-Αναζήτηση μέσω κινητού (mobile search)
-Εμπόριο μέσω κινητού (Mobile commerce)
-Πληρωμές μέσω κινητού (mobile payment)
-Υπηρεσίες επίγνωσης πλαισίου χρήσης (context-aware services), οι οποίες αξιοποιούν πληροφορίες που αφορούν πχ, τις προτιμήσεις του χρήστη, για να του παρέχουν εξατομικευμένες πληροφορίες/υπηρεσίες.
-Αναγνώριση αντικειμένων (Object Recognition)
-Υπηρεσίες στιγμιαίων μηνυμάτων μέσω κινητών συσκευών (Mobile Instant Messaging)
-Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο μέσω κινητού τηλεφώνου/tablet (Mobile e-mail)
-Βίντεο μέσω κινητού/tablet (mobile video)._