Ο, τι δεν κατάφερε η τεχνολογία από μόνη της, το επιτυγχάνει η οικονομική κρίση. Ο λόγος για τις αγορές μέσω Διαδικτύου, οι οποίες αποκτούν ολοένα και περισσότερους οπαδούς στην Ελλάδα.
Οχι μόνο διότι στα ηλεκτρονικά καταστήματα τα προϊόντα διατίθενται συνήθως σε χαμηλότερες, πιο συμφέρουσες τιμές, απ’ ό, τι στα συμβατικά καταστήματα, αλλά και διότι η οικονομική κρίση έκανε τους Ελληνες καταναλωτές να είναι πιο συνειδητοποιημένοι, πιο προσεκτικοί και να προβαίνουν σε διεξοδική έρευνα αγοράς, κυρίως μέσω εξειδικευμένων ιστοσελίδων, πριν προβούν σε οποιαδήποτε δαπάνη.
Αν και η μόδα των αγορών μέσω Διαδικτύου ήρθε με σχετική καθυστέρηση στην Ελλάδα, πλέον οι Ελληνες καταναλωτές εμφανίζονται να τις προτιμούν περισσότερο από αρκετούς Ευρωπαίους.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τη 14η ετήσια πανευρωπαϊκή έρευνα της Deloitte για τις καταναλωτικές συνήθειες κατά τη χριστουγεννιάτικη περίοδο, που δημοσιεύει η «Καθημερινή», οι Ελληνες καταναλωτές αναζητούν σε ποσοστό 30% στο Διαδίκτυο πληροφορίες για τα προϊόντα που θέλουν να αγοράσουν, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη είναι 27%. Μάλιστα, οι Ελληνες σε μεγαλύτερο ποσοστό από τους Ευρωπαίους, 15% έναντι 13%, επιλέγουν τελικά να ολοκληρώσουν την αγοραστική διαδικασία στο Διαδίκτυο.
Οι Ευρωπαίοι σε ποσοστό 53% επιλέγουν να πραγματοποιούν τις αγορές τους σε συμβατικά καταστήματα, έναντι 43% στην Ελλάδα. Και τα δύο κανάλια αγορών, Διαδίκτυο και καταστήματα, προτιμά το 43% των Ελλήνων καταναλωτών, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη είναι 35%. Στο Διαδίκτυο οι καταναλωτές ικανοποιούν ανάγκες που δεν μπορούν να καλύψουν στα καταστήματα, όπως να μάθουν τη γνώμη άλλων, να κάνουν τις αγορές τους οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας το επιθυμούν και να συγκρίνουν προϊόντα.
Ειδικά, στην παρούσα δυσμενή οικονομική συγκυρία, ο παράγοντας των τιμών είναι καθοριστικός για την προτίμηση που δείχνουν οι Ελληνες καταναλωτές στις διαδικτυακές αγορές. Στην Ελλάδα, το 50% απαντά ότι το Διαδίκτυο είναι καλύτερο ως προς το επίπεδο τιμών (το αντίστοιχο ποσοστό στην Ευρώπη είναι 44%), ενώ μέσω του Διαδικτύου είναι ευκολότερη η σύγκριση τιμών (57% πιστεύει το παραπάνω στην Ελλάδα έναντι 50% στην υπόλοιπη Ευρώπη).
Σημαντικές είναι οι διαφοροποιήσεις ως προς τη χρήση των δύο καναλιών αναλόγως της κατηγορίας προϊόντος. Στην περίπτωση των προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, το 21% στην Ελλάδα πραγματοποιεί αγορές μέσω Διαδικτύου, το 35% εκτός Διαδικτύου, ενώ το 44% χρησιμοποιεί τόσο τα ηλεκτρονικά όσο και τα συμβατικά καταστήματα. Αντιθέτως, επτά στους δέκα Ελληνες επισκέπτονται συμβατικά καταστήματα όταν θέλουν να αγοράσουν τρόφιμα και μόλις το 5% κάνει τις αγορές αυτές μέσω Διαδικτύου. Αξιοσημείωτο είναι το ποσοστό, 26%, όσων χρησιμοποιούν και τα δύο κανάλια αγορών. Τα διαδικτυακά καταστήματα αποτελούν τις βασικές πηγές πληροφόρησης για τους καταναλωτές για την αναζήτηση και τη σύγκριση προϊόντων, ενώ όλο και περισσότερο χρησιμοποιούνται για τον σκοπό αυτό καθώς και για την ανταλλαγή σχολίων οι ειδικές ιστοσελίδες σύγκρισης προϊόντων, αλλά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Σύμφωνα με την έρευνα, η κυριότερη πηγή αναζήτησης πληροφοριών είναι οι ιστοσελίδες των εταιρειών που διαθέτουν και συμβατικά καταστήματα (74%), τα διαδικτυακά καταστήματα, χωρίς συμβατικά καταστήματα, (66%) και οι ιστοσελίδες των μαρκών/προμηθευτών (63%).
Το 60% επιλέγει τις ιστοσελίδες σύγκρισης, τα φόρουμ και τα blogs χρησιμοποιούνται από το 39%, ενώ ένα 36% χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι Ελληνες, μάλιστα, εμφανίζονται να χρησιμοποιούν πολύ περισσότερο από τους υπολοίπους Ευρωπαίους τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης προκειμένου να ενημερωθούν για καταστήματα και προϊόντα, να ανταλλάξουν πληροφορίες γι’ αυτά, αλλά και να εκφράσουν την άποψή τους σχετικά με γνωστές μάρκες.