«Η απλή χρήση των κοινωνικών δικτύων δεν αποφέρει οφέλη. Όπως και κάθε επιχειρηματικό εργαλείο, υπάρχει σωστός τρόπος χρήσης και λανθασμένος ή ανεπαρκής τρόπος χρήσης». Αυτό σημείωσε ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθήνας Κωνσταντίνος Μίχαλος σε εκδήλωση που διοργάνωσε το επιμελητήριο και η ομάδα του Facebook στην Ελλάδα με θέμα την αξιοποίηση των κοινωνικών δικτύων προς όφελος της επιχειρηματικότητας.
Όπως ανέφερε ο κ, Μίχαλος, ο σωστός τρόπος χρήσης περιλαμβάνει την ανάπτυξη στοχευμένης στρατηγικής, την επένδυση χρόνου και πόρων στη διαχείριση περιεχομένου και κοινότητας, την αξιοποίηση των κατάλληλων εργαλείων προώθησης ανάλογα με τους στόχους και το μέσο.
Πιο αναλυτικά, σημείωσε ότι οι πιο χρήσιμες πρωτοβουλίες για την ενίσχυση -όχι μόνο του εύρους, αλλά και της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας- της χρήσης των κοινωνικών δικτύων από τις ΜΜΕ, είναι αυτές που αποσκοπούν στην αύξηση της τεχνογνωσίας και των δεξιοτήτων.
Μερικές ενδεικτικές πρωτοβουλίες:
- Η δημιουργία ενός συστήματος πρακτικής άσκησης, για νέους ανθρώπους με γνώση των κοινωνικών δικτύων, οι οποίοι θα μπορούσαν να βοηθήσουν τις ΜΜΕ στην ανάπτυξη της στρατηγικής τους. Η δράση αυτή θα μπορούσε να γίνει σε συνεργασία με τα αντίστοιχα τμήματα και εργαστήρια που λειτουργούν στο πλαίσιο της Ανώτατης Εκπαίδευσης, με τα Επιμελητήρια να αναλαμβάνουν συντονιστικό ρόλο.
- Η διοργάνωση online σεμιναρίων για την ανάπτυξη και την υλοποίηση στρατηγικών social media.
- Διάδοση καλών πρακτικών, με την αξιοποίηση θεσμοθετημένων φορέων της επιχειρηματικότητας, όπως είναι τα Επιμελητήρια.
- Η διοργάνωση εκπαιδευτικών roadshows από τους ίδιους τους παρόχους. Η ανταπόκριση των επιχειρήσεων στη σημερινή εκδήλωση δείχνει ότι υπάρχει σημαντικό ενδιαφέρον.
Ένας άλλος τομέας δράσης, που αφορά τόσο τους ίδιους τους παρόχους -μέσω της αυτορρύθμισης- όσο και τους αρμόδιους φορείς της Πολιτείας, αφορά την αντιμετώπιση των προβληματισμών και κινδύνων, που αφορούν ευρύτερα τη χρήση του διαδικτύου:
- Διασφάλιση πλήρους διαφάνειας ως προς την παροχή των υπηρεσιών από τις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης.
- Βελτίωση των μηχανισμών ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των επιχειρήσεων – και ευρύτερα των χρηστών – σχετικά με τους κινδύνους που προκύπτουν από τη χρήση του διαδικτύου (οικονομικό έγκλημα, απάτες κτλ.)
- Ενίσχυση του ρυθμιστικού πλαισίου, ως προς τα θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας, ασφάλειας και διαχείρισης δεδομένων στο cloud.
«Είναι σαφές ότι σε ένα τομέα όπως αυτός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, δεν μπορεί να υπάρξει υπερβολική ρύθμιση. Ο σφικτός εναγκαλισμός του κράτους, μάλλον κακό θα έκανε παρά καλό. Είναι όμως σημαντική η αποτελεσματική εποπτεία, σε συνδυασμό με την υπευθυνότητα και την αυτορρύθμιση από την πλευρά των παρόχων» σημείωσε ο πρόεδρος.
Η χρήση των κοινωνικών δικτύων στην Ε.Ε.
Σύμφωνα με σχετική έρευνα της Ε.Ε., περίπου 6 στις 10 μικρομεσαίες επιχειρήσεις που χρησιμοποιούν κοινωνικά δίκτυα στην Ευρώπη, το κάνουν βάσει μιας οργανωμένης στρατηγικής. Οι υπόλοιπες 4 στις 10 βρίσκονται απλώς στο χώρο, γιατί πρέπει να ακολουθήσουν την τάση της αγοράς. Χωρίς όμως να διαθέτουν κάποια οργανωμένη στρατηγική ή να επενδύουν στη χρήση των κατάλληλων εργαλείων.
Είναι αλήθεια ότι οι ΜΜΕ ακριβώς επειδή διαθέτουν περιορισμένους πόρους σε σχέση με τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, δυσκολεύονται να επενδύσουν στηνυιοθέτηση καινοτόμων εργαλείων. Έχουν περιορισμένη δυνατότητα να απασχολήσουν εξειδικευμένο προσωπικό για το σχεδιασμό και την υλοποίηση των αντίστοιχων στρατηγικών.
«Κι αυτό ισχύει κατ’ εξοχήν σήμερα στη χώρα μας, όπου οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις ασφυκτιούν από την έλλειψη ρευστότητας και χρηματοδότησης» είπε ο κ. Μίχαλος. «Παρ’ όλα αυτά, στην περίπτωση των κοινωνικών δικτύων, το μεγαλύτερο εμπόδιο δεν φαίνεται να είναι το κόστος (αν και πολλές φορές επιδρά ανασταλτικά η έλλειψη επαρκούς πληροφόρησης σχετικά με το κόστος).
Το σημαντικότερο εμπόδιο, όπως προέκυψε και από την έρευνα της Ε.Ε. φαίνεται να είναι η έλλειψη εξειδικευμένης γνώσης και δεξιοτήτων. Κι αυτό είναι αρκετά σοβαρό. Γιατί ενώ η δημιουργία μιας σελίδας, π.χ. στο Facebook είναι εύκολη και χωρίς κόστος, η ανάπτυξη της παρουσίας με τρόπο που να μεγιστοποιεί τα επιχειρηματικά οφέλη, χρειάζεται σχεδιασμό, γνώση και σωστή στόχευση».