Η απόφαση για την παροχή της αναγκαίας πρόσθετης εγγύησης χρηματοδότησης της Ελλάδος στην περίοδο 2012-2013 θα μπορούσε ουσιαστικά να προεξοφληθεί, αφού η ανάγκη έχει ήδη διαπιστωθεί και οι προϋποθέσεις παροχής της πρόσθετης εγγύησης χρηματοδότησης έχουν πράγματι εξασφαλιστεί, αναφέρει στο εβδομαδιαίο δελτίο οικονομικών εξελίξεων η διεύθυνση οικονομικών μελετών της Alpha Bank (2/6).
Όπως επισημαίνει, το αποτέλεσμα της 4ης Εξέτασης είχε μεγάλη πιθανότητα να ήταν θετικό για τους ακόλουθους λόγους:
α) Η πρόοδος που έχει επιτύχει η Ελλάδα στην υλοποίηση του ΠΔΠ&Μ είναι σημαντική, τόσο όσον αφορά τη δημοσιονομική προσαρμογή όσο και τις βασικές μεταρρυθμίσεις. Αυτό είναι δεδομένο, παρά το ότι υπάρχουν πράγματι σημαντικές καθυστερήσεις σε πολλούς τομείς και αποτυχίες στην επίτευξη ορισμένων στόχων, κατά ένα μέρος διότι η δυνατότητα επίτευξής τους σε διάστημα 12 μηνών είχε υπερεκτιμηθεί.
β) Οι υστερήσεις στην επίτευξη των στόχων καλύπτονται με τη λήψη, σε συνεργασία με την Τρόικα, νέων μέτρων μείωσης των δαπανών και αύξησης των εσόδων, έτσι ώστε οι δημοσιονομικοί στόχοι και οι αναγκαίες μεταρρυθμίσεις να έχουν επιτευχθεί πλήρως στο τέλος του 2011, με κάλυψη των υστερήσεων και καθυστερήσεων που είχαν εμφανιστεί έως τον Μάιο του 2011.
γ) Επιπλέον, με το ΜΠΔΠΣ 2012-2015 η Κυβέρνηση έχει προσδιορίσει τα αναγκαία μέτρα και τις κατευθύνσεις πολιτικής για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων έως το 2015 και μάλιστα υπό εξαιρετικά δυσμενείς υποθέσεις όσον αφορά την ανάπτυξη της οικονομίας.
δ) Με το Πρόγραμμα Ιδιωτικοποιήσεων και Αξιοποίησης της Δημόσιας Περιουσίας η Κυβέρνηση έχει προσδιορίσει τη νέα πολιτική της στον τομέα, με στόχο τη σημαντική μείωση της συμμετοχής του κράτους στην οικονομία υπέρ του ιδιωτικού τομέα και την επίτευξη εσόδων ύψους έως € 17 δις στην 3ετία 2011-2013 και έως € 50 δις στην 5ετία έως το 2015. Η εξειδίκευση αυτού του προγράμματος συνεχίζεται και οι διαδικασίες υλοποίησής του έχουν επιταχυνθεί αποφασιστικά υπό την πίεση και της Τρόικας.
ε) Η υλοποίηση των στόχων για το έλλειμμα και για τις αποκρατικοποιήσεις και η ταχεία ανάκαμψη της οικονομίας από το 2012 (με κινητήριο μοχλό τη βελτιωμένη ανταγωνιστικότητα, τις εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών και τις επενδύσεις) μπορεί να συμβάλλουν στην ταχεία πτώση του ποσοστού του δημοσίου χρέους ως προς το ΑΕΠ από το 2012, με προοπτική για μείωσή του σε επίπεδα κοντά στο 100% στις αρχές της δεκαετίας του 2020.
Ωστόσο, όπως αναφέρει, τα ανωτέρω δεδομένα δεν απέτρεψαν τις αλλεπάλληλες άκρως επιθετικές υποβαθμίσεις του χρέους του Ελλ. Δημοσίου από τις εταιρίες Moody’s και S&P’s και τη δημιουργία κλίματος υπέρμετρης αβεβαιότητας με την μαζική δημοσίευση ανεξέλεγκτα αρνητικών και αβάσιμων αναλύσεων για τις προοπτικές της Ελληνικής οικονομίας.
Ως αποτέλεσμα, σημειώθηκε η μεγάλη πτώση των δεικτών οικονομικού κλίματος (επιχειρηματικής και καταναλωτικής εμπιστοσύνης) στο 2μηνο Απριλίου – Μαΐου, μετά την εντυπωσιακή βελτίωση αυτών των δεικτών στο 1ο 3μηνο.’11. Επίσης ο Γενικός Δείκτης Τιμών του Χρηματιστηρίου Αθηνών που διαμορφωνόταν σε επίπεδα άνω των 1620 μονάδων στην περίοδο μετά τα μέσα Φεβρουαρίου και έως τα μέσα Μαρτίου 2011, καταποντίστηκε μετά τις ανωτέρω υποβαθμίσεις στο υπέρμετρα χαμηλό επίπεδο των 1240,25 μον. την 30.5.2011.