Με το κράτος να χάνει έσοδα από 300 έως 1 δισεκατομμύριο ευρώ ετησίως από τη νοθεία στα καύσιμα και το λαθρεμπόριο και τους καταναλωτές να πληρώνουν πάνω από 120 εκατ. ευρώ το χρόνο για καύσιμα που δεν μπαίνουν ποτέ στο ρεζερβουάρ, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί εντείνουν τους ελέγχους στην αγορά βάζοντας στο «μάτι» παράνομες δεξαμενές, «πειραγμένα» συστήματα εισροών – εκροών, παράνομα λογισμικά και «κόλπα» που χρησιμοποιούν οι επιτήδειοι.
Ήδη η ΑΑΔΕ εφαρμόζει ποινολόγιο – φωτιά για τους παραβάτες με βαριές καμπάνες που φθάνουν έως και 150.000 ευρώ, «λουκέτο» για δυο χρόνια, οριστική ανάκληση της άδειας λειτουργίας και δημοσιοποίηση των στοιχείων τους.
Στη μάχη κατά του λαθρεμπορίου ρίχνονται τη Δευτέρα δύο νέες ειδικές τελωνειακές μονάδες ελέγχου στο επίκεντρο των οποίων θα βρεθεί η πάταξη του λαθρεμπορίου και της απάτης στις εισαγωγές και εξαγωγές προϊόντων. Το Τελωνειακό Ελεγκτικό Κέντρο (ΤΕΚ) Αττικής έχει έδρα την Περιφέρεια Αττικής και το ΤΕΚ Θεσσαλονίκης την Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά θα μπορούν να πραγματοποιούν ελέγχους σε ολόκληρη της χώρα.
![](/image/s320x/file/files/1/2025/02/1-kausima.png)
Μέσω των νέων Τελωνειακών Ελεγκτικών Κέντρων:
-Ασκείται κεντρικοποιημένος έλεγχος κατά τη διαδικασία τελωνισμού, σύμφωνα με την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία, διασφαλίζοντας το δημόσιο συμφέρον.
-Επιταχύνονται οι τελωνειακές διαδικασίες για τη διευκόλυνση του εμπορίου και του επιχειρείν, με την αυτοματοποίηση των διατυπώσεων, των απαγορεύσεων και των περιορισμών στη διακίνηση εμπορευμάτων τρίτων χωρών.
-Αξιοποιούνται οι νέες τεχνολογίες μέσω ενός κεντρικού συστήματος τελωνειακού ελέγχου.
-Γίνεται αποτελεσματικότερη διαχείριση των ανθρώπινων πόρων
Στόχοι
Οι επιχειρησιακοί στόχοι των Τελωνειακών Ελεγκτικών Κέντρων (Τ.Ε.Κ.) Αττικής και Θεσσαλονίκης είναι Ειδικές Αποκεντρωμένες Υπηρεσίες είναι:
-H διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος, μέσω της άσκησης κεντρικοποιημένου τελωνειακού ελέγχου, κατά τη διαδικασία τελωνισμού, με σκοπό την έγκαιρη και ορθή βεβαίωση δασμών, Ε.Φ.Κ., Φόρου Κατανάλωσης, τέλους ταξινόμησης, Φ.Π.Α., φόρου πολυτελείας, καθώς και λοιπών τελών, εισφορών και δικαιωμάτων, σύμφωνα με την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία.
-H τήρηση των διατυπώσεων, των απαγορεύσεων και των περιορισμών στη διακίνηση εμπορευμάτων τρίτων χωρών, για την προστασία της δημόσιας υγείας, της ασφάλειας, του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής κληρονομιάς, καθώς και στη διακίνηση μεταφορικών μέσων και ταξιδιωτών από και προς άλλα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που τελούν υπό ειδική τελωνειακή παρακολούθηση.
![](/image/s320x/file/files/1/2025/02/2-kausima.png)
Οι αρμοδιότητες
–Παραλαβή των εντολών ελέγχου από το Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου του Ο.Π.Σ. ICISnet, η επεξεργασία των υπό έλεγχο υποθέσεων για την εκτίμηση των πιθανών κινδύνων και η αναζήτηση συμπληρωματικών πληροφοριών και στοιχείων, μέσω των Ολοκληρωμένων Πληροφοριακών Συστημάτων της ΑΑΔΕ (όπως, ICISnet, ELENXIS, ΤΑΧΙS) αλλά και εξωτερικών πηγών πληροφόρησης.
–Αποστολή, στο αρμόδιο Τελωνείο «Αιτήματος για Φυσικό Έλεγχο εγγράφων», στις περιπτώσεις που επιβάλλεται από εθνικές ή/και ενωσιακές διατάξεις ή όταν κρίνεται αναγκαίο ή «Αιτήματος για φυσικό έλεγχο εμπορευμάτων», στις περιπτώσεις που υποδεικνύεται από το ανωτέρω Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου του Ο.Π.Σ. «Φυσικός Έλεγχος».
–Καθοδήγηση του αρμόδιου, για τη διενέργεια του φυσικού ελέγχου εμπορευμάτων/εγγράφων, Τελωνείου, η παροχή συμπληρωματικών στοιχείων και πληροφοριών, καθώς και η παραλαβή του καταχωρημένου επί του τελωνειακού παραστατικού, αποτελέσματος φυσικού ελέγχου εγγράφων/εμπορευμάτων.
–Ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ του Τ.Ε.Κ. και του αρμόδιου για τον φυσικό έλεγχο εγγράφων/εμπορευμάτων, Τελωνείου, για τα θέματα επαλήθευσης των τελωνειακών παραστατικών που υποδεικνύονται για έλεγχο από το Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου.
–Έλεγχο των τελωνειακών παραστατικών που υποδεικνύονται για έλεγχο από το Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου, βάσει των πληροφοριών που περιλαμβάνονται στα τελωνειακά παραστατικά και των εγγράφων που έχουν αναρτηθεί σε αυτά, των αποτελεσμάτων του φυσικού ελέγχου εγγράφων ή εμπορευμάτων, κατά περίπτωση και τυχόν επιπλέον πληροφοριών και στοιχείων. -Καταχώρηση των αποτελεσμάτων ελέγχου, μετά τον έλεγχο επί των τελωνειακών παραστατικών, καθώς και η βεβαίωση των σχετικών δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων.
–Αναβάθμιση στο Υποσύστημα Ανάλυσης Κινδύνου, του ελέγχου από «έλεγχο εγγράφων» σε «φυσικό έλεγχο εμπορευμάτων», στις περιπτώσεις που κρίνεται αναγκαίος από το Τ.Ε.Κ. ή που υπάρχουν πληροφορίες που επιβάλλουν την αναβάθμιση του είδους του ελέγχου.
–Διαπίστωση παραβάσεων της τελωνειακής και της συναφούς νομοθεσίας, η επιβολή ποινών ανακριβούς δήλωσης, καθώς και η προώθηση των σχετικών παραστατικών στο αρμόδιο Τελωνείο, στις περιπτώσεις διαπίστωσης τελωνειακών παραβάσεων που αφορούν σε απλή τελωνειακή παράβαση ή λαθρεμπορία, για την περαιτέρω λήψη μέτρων.
–Εκτίμηση των τάσεων παραβατικότητας, βάσει των αποτελεσμάτων ελέγχου, η υποβολή προτάσεων προς τις αρμόδιες Υπηρεσίες της ΑΑΔΕ για τη δημιουργία κανόνων και προφίλ κινδύνου, καθώς και η υποστήριξη του Υποσυστήματος Λήψης Αποφάσεων και Ανάλυσης Κινδύνου (ανατροφοδότηση).