«Είναι απαραίτητο να συνεχιστούν οι προσπάθειες για την μείωση της πειρατείας, η οποία έχει γίνει ένα σημαντικότατο εμπόδιο στο εμπόριο, προκαλώντας ζημιές δισεκατομμυρίων, ιδίως για τη χώρα μας, η οποία έχει τον μεγαλύτερο στόλο παγκοσμίως με αποτέλεσμα οι Έλληνες εφοπλιστές να ζημιώνονται τα μέγιστα από τους πειρατές» δήλωσε ο πρόεδρος του ICC Hellas μέλος του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητήριο (ICC), Ν. Βερνίκος.
Όπως εξήγησε ο κ. Βερνίκος «οι περιπολίες στις θάλασσες είναι μεν πολύ σημαντικές, δεν αρκούν όμως για να λύσουν το πρόβλημα, το οποίο πρέπει να χτυπηθεί στη ρίζα του. Είναι δηλαδή απαραίτητο να γίνει προσπάθεια να σταθεροποιηθεί πολιτικά η χώρα και να αναπτυχθεί οικονομικά, αν θέλουμε να δούμε μείωση των επιθέσεων στην περιοχή».
Νέο αρνητικό ρεκόρ ομηριών στη θάλασσα καταγράφηκε το 2010, από τότε που υπάρχουν αρχεία για αυτήν την πράξη. Την θλιβερή αυτή διαπίστωση έκανε το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο (ICC) με αφορμή τα στοιχεία της παγκόσμιας έκθεσης για την πειρατεία που καταρτίστηκε σε συνεργασία με το International Maritime Bureau΄s (IMB).
Οι πειρατές κατάφεραν σε παγκόσμιο επίπεδο να καταλάβουν 53 πλοία και να αιχμαλωτίσουν 1.181 ναυτικούς, ενώ δυστυχώς σκότωσαν οκτώ. Ο αριθμός των πειρατικών επιθέσεων αυξάνει κάθε χρόνο τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Οι συνολικές επιθέσεις που έχουν αναφερθεί το 2010 ήταν 445, αυξημένες κατά 10% από το 2009.
Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα 188 μέλη πληρωμάτων που ήταν όμηροι το 2006, ο αριθμός τους εξακοντίστηκε στους 1.050 το 2009 και στους 1.181 το 2010.
«Αυτά τα νούμερα για τους ομήρους και τα πλοία που έχουν αιχμαλωτιστεί είναι τα υψηλότερα που έχουμε δει ποτέ» δήλωσε το Pottengal Mukundan, διευθυντής του Κέντρου Αναφοράς Πειρατειών, το οποίο κρατάει τα σχετικά στοιχεία από το 1991 και συμπλήρωσε: «Η συνεχιζόμενη αύξηση αυτών των επιθέσεων είναι ανησυχητική. Στις ανοιχτές θάλασσες της Σομαλίας βαριά οπλισμένοι πειρατές υπερνικούν τα αλιευτικά ή τα εμπορικά πλοία και τα χρησιμοποιούν ως βάση για νέες επιθέσεις. Αιχμαλωτίζουν το πλήρωμα και το αναγκάζουν να οδηγήσει το σκάφος τους σε απόσταση επίθεσης σε άλλα μεγαλύτερα και ανυποψίαστα πλοία».
Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι αιχμαλωσίες πλοίων στα ανοιχτά της Σομαλίας αποτελούν το 92% όλων των πειρατικών επιθέσεων με 49 σκάφη να έχουν καταληφθεί και 1.016 ναυτικούς να έχουν αιχμαλωτιστεί. Εντωμεταξύ 28 σκάφη και 638 όμηροι είναι στα χέρια των Σομαλών από τις 31 Δεκεμβρίου του 2010. Αυτό ήταν το αποτέλεσμα της συνεχώς διευρυνόμενης ακτίνας δράσης των Σομαλών πειρατών που έφτασαν νότια μέχρι το κανάλι της Μοζαμβίκης, αλλά και δυτικά στον 72ο παράλληλο στον Ινδικό Ωκεανό, κάτι που δεν είχαν κάνει ποτέ στο παρελθόν.
Σε αντίθεση με τις επιθέσεις στη Σομαλία που αυξάνονται, τα επεισόδια στον Κόλπο του Άντεν μειώθηκαν το 2010 στο μισό σε σχέση με εκείνα που καταγράφηκαν το 2009. Από τις 117 οι επιθέσεις έπεσαν στις 53, ένα αποτέλεσμα που αποδίδεται στην καλή προστασία που προσέφεραν στα εμπορικά σκάφη οι διεθνείς δυνάμεις του πολεμικού ναυτικού διαφόρων χωρών που δραστηριοποιήθηκαν στην περιοχή.
Επιπλέον, πολλοί θεωρούν ότι ήταν αποτελεσματικές και οι διάφορες μέθοδοι αυτοπροστασίας που πήραν τα πληρώματα, ακολουθώντας τις οδηγίες που εξέδωσαν οι πλοιοκτήτριες εταιρίες. Άλλες περιοχές που καταγράφηκαν πειρατικές επιθέσεις ήταν στα ανοιχτά της Νιγηρίας με 13 περιπτώσεις πειρατών να επιβιβάζονται σε πλοία, τέσσερις φορές να ανοίγουν πυρ και δύο ακόμα αποτυχημένες προσπάθειες.
Αύξηση ένοπλων περιστατικών σημειώθηκε και στο Μπαγκλαντές για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Οι πειρατές ανέβηκαν σε 21 σκάφη, οπλισμένοι κυρίως με μαχαίρια. Τα υψηλότερα νούμερα ένοπλων επιθέσεων καταγράφηκαν και στην Ινδονησία από το 2007. Οι πειρατές επιβιβάστηκαν σε 30 πλοία, εννέα επιθέσεις απωθήθηκαν και τελικά μόνο ένα πλοίο αιχμαλωτίστηκε.
Επίσης, στη Θάλασσα της Νότιας Κίνας καταγράφηκαν 31 περιστατικά, υπερδιπλάσια από πέρυσι. Σε 21 περιπτώσεις οι πειρατές επιβιβάστηκαν, έγιναν επτά απόπειρες επίθεσης, σε δύο πλοία οι πειρατές άνοιξαν πυρ και μόνο ένα πλοίο αιχμαλωτίστηκε. Ως θετικό καταγράφεται ότι στο τελευταίο τρίμηνο του 2010 αναφέρθηκε μόνο ένα περιστατικό και αυτό όχι σημαντικό.