Το «Μεγάλο Αδελφό» που καταγράφει και παρακολουθεί online εκατομμύρια φορτία με εμπορεύματα που διακινούνται στην αγορά καθημερινά, θέτει σε εφαρμογή η ΑΑΔΕ. Πρόκειται για το Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής, το οποία θα παρακολουθεί τη διακίνηση των προϊόντων. Το νέο εργαλείο ενεργοποιείται πιλοτικά, με βάση κριτήρια τζίρου. Άμεσα όμως θα εφαρμοστεί πλήρως και σε συγκεκριμένους κλάδους όπου διαπιστώνεται μεγάλη φοροδιαφυγή με πρώτους στη λίστα να βρίσκονται οι κλάδοι των οικοδομικών υλικών και των αγροτικών προϊόντων.
Με το νέο σύστημα, όποιο δελτίο αποστολής εκδίδεται θα αφήνει ανεξίτηλα ηλεκτρονικά ίχνη. Σκανάροντας τον κωδικό QR οι ελεγκτές θα βλέπουν ποιο προϊόν, σε ποια ποσότητα και πότε ακριβώς βγήκε για παράδοση. Αλλά και ο παραλήπτης θα ελέγχεται πότε και τι παρέλαβε επακριβώς. Ταυτόχρονα η ΑΑΔΕ έχει αναπτύξει και ηλεκτρονικό «παρατηρητήριο» διακίνησης αγαθών για να παρακολουθεί από την αρχή μέχρι το τέλος όλα τα στάδια και το κύκλωμα παράδοσης των αγαθών μεταξύ των επιχειρήσεων, πριν να φτάσει στον τελικό καταναλωτή.
Σε πρώτη φάση οι επιχειρήσεις θα μπορούν να διαβάζουν ηλεκτρονικά στη φορολογική διοίκηση το δελτίο αποστολής με όλα τα δεδομένα που περιλαμβάνονται και στο χειρόγραφο δελτίο. Και η εφαρμογή θα επεκταθεί καθολικά ώστε η εφορία να γνωρίζει πότε θα φύγει ένα φορτίο, τα στοιχεία του οδηγού, το ωφέλιμο φορτίο και που βρίσκεται ανά πάσα στιγμή το φορτηγό. Ακόμα και η αλλαγή του βάρους του φορτίου θα είναι σε γνώση της εφορίας. Όλα θα καταγράφονται στην πλατφόρμα myDATA, με QR code και μοναδικό αριθμό καταχώρισης για κάθε αγαθό που διακινείται εντός και εκτός Ελλάδας. Η ημερομηνία διακίνησης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις πέντε ημέρες από την ημερομηνία έκδοσης του παραστατικού διακίνησης.
Σημειώνεται ότι η ΑΑΔΕ δίνει ήδη τη δυνατότητα έκδοσης ψηφιακών δελτίων αποστολής μέσω της εφαρμογής timologio. Τα ψηφιακά δελτία αποστολής αφορούν τα πάντα: διακίνηση αγαθών χονδρικής και λιανικής, ημεδαπής, αλλοδαπής, πωλήσεων, πωλήσεων για λογαριασμό τρίτων, πιστωτικά τιμολόγια, ενδοκοινοτικές αποκτήσεις, αποκτήσεις τρίτων χωρών κλπ.
Στην πλατφόρμα myDATA, τα ψηφιακά δελτία αποστολής θα πρέπει να δείχνουν μεταξύ άλλων: ΑΦΜ εκδότη παραστατικού, ονοματεπώνυμο/επωνυμία εκδότη παραστατικού, χώρα οντότητας εκδότη παραστατικού, ΑΦΜ λήπτη παραστατικού, ονοματεπώνυμο/επωνυμία λήπτη παραστατικού, χώρα οντότητας λήπτη παραστατικού, τύπο παραστατικού, σειρά και αριθμό παραστατικού, ημερομηνία έκδοσης παραστατικού οντότητας, ημερομηνία έναρξης αποστολής, ώρα έναρξης αποστολής, διεύθυνση Εγκατάστασης Εκδότη και λήπτη, εγκατάσταση Έναρξης Συναλλαγής/ τόπος φόρτωσης, σκοπός διακίνησης (πώληση, αγορά, πώληση για λογαριασμό τρίτων, δωρεάν διάθεση, δειγματισμός, έκθεση, εγγύηση, χρησιδανεισμός, αποθήκευση σε τρίτους, επιστροφή, ανακύκλωση, καταστροφή άχρηστου υλικού, ενδοδιακίνηση, μεταφορές, ταχυμεταφορές, διακίνηση άνευ μεταφορικού μέσου, λοιπές διακινήσεις), αριθμός μεταφορικού μέσου.