«Η Ελλάδα είναι ένας προορισμός με καλές αποδόσεις, με πάρα πολλά επενδυτικά πλεονεκτήματα και ένας ασφαλής προορισμός. Γι’ αυτό η χώρα μας ως επενδυτικό προϊόν συνεχίζει και αποκτά μεγαλύτερη δυναμική», λέει ο πολιτικός μηχανικός Μάνος Κρανίδης στο Newsbeast.

Ο έμπειρος παράγοντας της αγοράς ακινήτων στάθηκε στον ρόλο που παίζουν οι υποδομές και πώς μπορούν να αλλάξουν την τύχη μιας τοποθεσίας. «Όπου δημιουργούνται υποδομές, η περιοχή αποκτά μεγαλύτερη αξία. Για παράδειγμα, εκεί που δημιουργήθηκαν τα καινούρια περιφερειακά αεροδρόμια, έδωσαν μεγάλη ώθηση. Δημιουργούν μια πύλη, μια άλλη υποδομή», σημειώνει ο κύριος Κρανίδης.

Με το μέλος του ΔΣ και γραμματέα ενημέρωσης της ΠΟΜΙΔΑ μιλήσαμε για τα τουριστικά ακίνητα και τη ζήτησή τους. Για το προφίλ των επενδυτών, τον υπερτουρισμό και τον τουρισμό δύο ταχυτήτων που φαίνεται να δημιουργείται. Ακολουθούν τα σημαντικότερα σημεία της συζήτησης.

-Τουρισμός και αγορά ακινήτων. Υπάρχει σύνδεση και κοινή πορεία; «100%. Η άνοδος της αγοράς ακινήτων έχει να κάνει πολύ με τη μεγάλη άνοδο του τουρισμού, η οποία, με διάλειμμα την εποχή του covid, είναι ραγδαία».

-Πώς τα πλεονεκτήματα του τουρισμού επηρεάζουν το real estate: «Όσο ανεβαίνει η ζήτηση του τουρισμού, κάποιοι από αυτούς που επισκέπτονται την Ελλάδα θέλουν να αγοράσουν μια εξοχική κατοικία εδώ. Γιατί; Γιατί έχει προσβασιμότητα, ένα καλό επίπεδο ζωής, ένα σύστημα υγείας που μπορεί να υποστηρίξει τον επισκέπτη. Το κλίμα είναι πάρα πολύ καλό. Διαθέτουμε ένα εκπληκτικό παραλιακό μέτωπο, από τα μεγαλύτερα του κόσμου. Ένα, επίσης, μεγάλο πλεονέκτημα που έχει η Ελλάδα είναι η εστίαση. Η Ελλάδα έχει καλή εστίαση και καλό value for money στην εστίαση. Η ιστορία της Ελλάδας είναι ένα ακόμη πολύ σημαντικό πλεονέκτημα. Άρα, όσο ανεβαίνει η ζήτηση του τουρισμού, ανεβαίνει και η ζήτηση για τα ακίνητα. Μαζί ανεβαίνουν και οι τιμές».

-Ποιο είναι το προφίλ των επενδυτών; «Έχουμε ένα μεικτό προφίλ. Οι επενδυτές στην Ελλάδα είναι από διάφορες χώρες – δούλεψε πολύ και το πρόγραμμα της Golden Visa. Έχουμε ένα μεγάλο κομμάτι από την Κίνα, που επένδυσαν σε αυτό το πρόγραμμα. Έχουμε ένα κομμάτι Ευρώπης – Γερμανία, Αγγλία, Γαλλία. Η Τουρκία έχει μια δυναμική, ειδικά τώρα που έγινε και το ειδικό πρόγραμμα με τη βίζα. Αμερικάνοι και Αυστραλοί επενδύουν, επίσης. Και βεβαίως το Ισραήλ, που είναι ένα κλασικό κοινό».

-Ο ρόλος της Golden Visa και οι αλλαγές που έρχονται: «Το πρόγραμμα της Golden Visa βοήθησε πάρα πολύ. Έδωσε ώθηση στην αγορά όταν δεν υπήρχε ζήτηση. Υπήρχε μια περιοριστική κίνηση πέρσι όταν ανέβηκε το όριο – από τις 250.000 ευρώ στις 500.000. Από την 1η Σεπτέμβρη έρχονται νέες σημαντικές αλλαγές. Σε πόλεις πάνω από 3.100 κατοίκους το όριο θα πάει στις 800.000 ευρώ, με τις υπόλοιπες περιοχές να είναι στα 400.000 ευρώ. Με εξαιρέσεις μόνο, τα διατηρητέα κτίρια που αν αποκατασταθούν θα μπορούν να είναι στις 250.000 και οτιδήποτε είναι επαγγελματικό ακίνητο που αλλάζει χρήση και γίνεται κατοικία. Κι αυτά μένουν στα 250.000 ευρώ, αρκεί να ήταν κενά για κάποιο διάστημα».

-Ποια είναι τα καλά σημεία της Ελλάδας για ένα τουριστικό ακίνητο; «Η Αθηναϊκή Ριβιέρα, λόγω του Ελληνικού, είναι ένα σημείο προνομιούχο για τους ιδιοκτήτες που διαθέτουν ένα ακίνητο. Υπήρχε ζήτηση από πριν, αλλά τώρα είναι πιο υψηλή. Υπάρχει και διεθνής ζήτηση. Εκτός από τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, η Ρόδος και η Κέρκυρα είναι νησιά που παρουσιάζουν επενδυτικό ενδιαφέρον και ζήτηση. Στα παράλια της Πελοποννήσου υπάρχει ενδιαφέρον. Η Στερεά Ελλάδα ανεβαίνει. Η βόρεια Ελλάδα έχει το κοινό της. Χαλκιδική και Καβάλα με τα γνωστά κοινά τους από τα Βαλκάνια, ένας άλλος τουρισμός δηλαδή».

-Δημιουργείται ένας τουρισμός δύο ταχυτήτων; «Είναι αλήθεια. Το βλέπω αυτό, αλλά είναι ένα παγκόσμιο θέμα – δεν είναι της Ελλάδας. Η αγορά σχεδιάζει κυρίως για τον ξένο τουρίστα, αλλά εξαρτάται από το μέγεθος της επένδυσης. Αν έχεις μια μικρή μονάδα, σ’ ενδιαφέρει ο Έλληνας γιατί αυτός θα την κρατήσει ζωντανή – ειδικά αν δεν είσαι σε πρώτης γραμμής προορισμό. Αν είσαι σε ένα μαζικό μέρος ή πιο top, πας περισσότερο για τους ξένους».

-Το παράδειγμα της Βαρκελώνης για να χτυπήσει τον υπερτουρισμό: «Το μέτρο που θα εφαρμοστεί στη Βαρκελώνη θα δημιουργήσει προσφορά, γιατί θα πρέπει να πάνε στη μακροχρόνια μίσθωση, στην κανονική. Αλλά εδώ είναι το αβέβαιο. Επειδή μιλάμε για ακίνητα ανακαινισμένα, εκσυγχρονισμένα, σε πολύ καλή κατάσταση, θα είναι ακριβά. Επειδή σε αναγκάζω να πας στην κλασική μίσθωση, δεν σημαίνει πως θα βγει χαμηλά».

Δείτε τη συζήτηση με τον Μάνο Κρανίδη στο στούντιο του Newsbeast